Friday, August 19, 2016

Tips Menangani Anak Demam Tanpa Ubat

Tips Menangani Anak Demam Tanpa Ubat. Anak anda demam atau panas? Pasti sudah menjadi satu perkara yang membuat anda bimbang apa lagi itu berlaku di saat malam hari. Kadang-kadang rasa cemas akan hal tersebut boleh timbul berlebih kerana kita tidak ingin anak mengalami sakit. Bagi anda sebagai orang tua perlu anda cuba tips menangani anak demam yang kami berikan kali ini. Dengan langkah mudah yang kami kongsikan ini semoga dapat membantu anda dengan mudah untuk menangani demam pada anak anda, berikut ini ulasan ringkasnya:

Tips Menangani Anak Demam Tanpa Ubat


Tips Menangani Anak Demam Tanpa Ubat

Rehat.
Sesudah tubuh di pek dengan air hangat, maka lekas rehatkan diri anda. Pastikan anda untuk berusaha tidur, dan biarlah badan anda bekerja menghentikan sakit demam anda. Masa demam umumnya anda boleh terasa mual, bila itu berlangsung janganlah tahan diri anda untuk muntah, sebab itu merupakan menandakan baik kalau tidak lama lagi anda akan pulih.

Pakai rawatan tuala basah.
Ambil satu atau dua tuala tangan, lalu ganda sama panjang. Rendam tuala baik didalam air yang begitu sejuk atau di air ais. Peras kelebihan air serta balutkan tuala melingkari kepala, leher, pergelangan kaki, atau pergelangan tangan. Jangan sesekali anda balutkan tuala pada lebih dari dua sisi tubuh dengan hal tersebut, balutkan tuala melingkari kepala serta pergelangan kaki, atau, melingkari leher serta pergelangan tangan. Bila tidak, suhu badan anda mungkin saja boleh jadi sangat sejuk.

Kompres dengan air hangat.
Bila sedang demam umumnya suhu badan boleh naik, kadang-kadang badan terasa kedinginan serta terasa menggigil. Kemudian ambil air hangat, dan taruh diatas kain serta letakkan diatas dahi dan perut anda. Maksudnya yaitu untuk turunkan panas tubuh anda kerana automatik otak bertindak balas terhadap suhu panas itu serta menganggap bila panas yang dihasilkan telah cukup tinggi. Lakukan secara berulang perkara itu apabila kain yang diisi air hangat tadi telah tidak hangat lagi.

Mengawal dan mengukur suhu anak dengan termometer.
Pada bahagian tubuh yang boleh diukur yakni ketiak, dubur, mulut. Janganlah cuma bergantung kepada perabaan tangan kita kerana hasil perabaan tangan tidak tepat. Mungkin saja suhu badan kanak-kanak lebih tinggi dari hasil pengukuran memakai perabaan tangan. Pengukuran dengan termometer boleh dikerjakan setiap 4 jam sekali.

Lakukan rawatan kaus kaki basah.
Cara tersebut memang paling pas dikerjakan semalaman. Muat sepasang kaus kaki daripada kapas yang cukup panjang untuk membalut pergelangan kaki, lalu basahi semua sisi kaus kaki dengan air sejuk yang mengalir. Peras kelebihan airnya, serta gunakan kaus kaki tersebut. Lapisi sisi luar kaus kaki dengan kaus kaki dari bulu untuk menyekat suhunya. Orang yang memakai kaus kaki basah baiknya berehat semalaman. Badannya harus juga diselimuti.

Minum air suam sebanyak-banyaknya.
Meminum air panas boleh keluarkan racun didalam tubuh melalui air seni. Satu diantara pencetus demam iaitu kerana banyak racun didalam tubuh, jadi tubuh perlu membersihkan diri mengeluarkan toksin tersebut. Langkah yang paling berkesan serta tidak berisiko iaitu dengan minum air banyak-banyak masa sedang diserang demam. Demikian sebaliknya kurangkan pengambilan makanan kasar ketika sedang demam.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon