Wednesday, August 3, 2016

Bagaimana Merawat Luka Bakar Dengan Herba Alami

Maklumat kesihatan Bagaimana Merawat Luka Bakar Dengan herba Alami. Hampir semua orang pasti pernah mengalami yang namanya luka bakar baik terkena api, minyak panas, air panas atau tersentuh barang -barang yang panas seperti ekzos dan lain sebagainya. Nah akibat terkena panas, kulit menjadi melepuh, memerah, bengkak, kulit mengelupas dan juga muncul cairan bening pada bahagian kulit yang terluka. Luka bakar merupakan luka yang mengenai kulit atau daging akibat terkena suhu panas, geseran, elektrik, radiasi dan juga kerana terkena bahan kimia.

Luka bakar jika didiamkan saja dan tidak segera dirawat boleh mengakiabtkan iritasi dan juga jangkitan. Untuk mengubati luka bakar yang anda alami, anda boleh menggunakan herba alami yang selamat bagi kulit anda.

Bagaimana Merawat Luka Bakar Dengan Herba Alami

Merawat Luka Bakar

Nah berikut ini akan berkongsi kepada anda tentang bagaimana Bagaimana Merawat Luka Bakar dengan menggunakan herba alami. Simak baik-baik ulasan berikut ini, kerana ini sangat penting mengingat yang namanya accident atau kecelakan boleh berlaku pada bila-bila saja dan di mana saja tanpa kita ketahui sebelumnya.

Kulit Pisang

Mungkin selama ini banyak yang belum tahu bahawa kulit pisang ternyata boleh untuk mengubati luka bakar. Caranya dengan menampal kulit pisang pada bahagian yang terkena panas dan diamkan beberapa saat sehingga warna kulit pisang yang melekat pada bahagian luka berubah warnanya menjadi kehitaman.


Teh

Teh mengandungi bahan asid tannic yang berkhasiat mengurangkan rasa sakit dan membantu merawat luka bakar agar cepat sembuh. Teh boleh digunakan untuk merawat luka bakar ringan dengan catatan tidak ada luka yang terbuka.

Baca Faedah Teh Hijau Sebagai Minuman

Madu

Madu mengandungi bahan antiseptik yang ampuh untuk menyembuhkan luka bakar. Caranya hanya dengan menyapu madu pada bahagian yang tercedera. Maka luka bakar akan segera sembuh.

Baca Kebaikan Madu Untuk Kesihatan

Lidah Buaya

Lidah buaya banyak sekali manfaatnya untuk kulit termasuk juga untuk mengubati luka bakar. Daging lidah buaya yang sejuk berkhasiat untuk meredam panas dan rasa sakit pada luka bakar. Caranya, ambil daun lidah buaya lalu bersihkan dan kemudian ambil dagingnya dan tempelkan pada bahagian yang tercedera.

Baca 10 Faedah Lidah Buaya Bagi Kesihatan

Nah itu tadi Maklumat kesihatan Bagaimana Merawat Luka Bakar dengan herba Alami yang boleh kami kongsikan untuk anda semua yang semoga bermanfaat untuk anda dan juga keluarga anda terutama anak-anak sering sekali bermain main dan kurang berhati hati sehingga sering mengalami accidental atau kemalangan.

Terutama ketika dalam keadaan darurat kulit anda terdedah kepada panas dan anda tidak mencari obat luka bakar, anda boleh boleh menggunakan cara-cara alami tersebut diatas untuk meredakan dan merawat luka bakar anda.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon