Sunday, July 31, 2016

Faedah Buah Pisang Sesuai kandungan nutrisinya

Faedah Buah Pisang. Pisang adalah tumbuhan buah dari pohon yang berdaun lebar besar serta panjang serta batang pohon panjang juga besar dengan warna hijau tua maupun muda. Buah pisang pada pohon tersusun menjari, sering disebut sikat ini berasal dari suku Musaceae, dan telah lama berada di Indonesia.

Buah pisang yang sudah matang mempunyai rasa manis dengan warna daging putih kekuningan, walaupun ada beberapa jenis pisang yang berwarna jingga, merah, hijau, ungu, bahkan mendekati kehitaman

Faedah Buah Pisang Sesuai kandungan nutrisinya

Kandungan nutrisi buah pisang

Banyaknya varian nama dari buah pisang tidak menyurutkan nafsu para masyarakat dalam pengambilan buah ini. Dari segi kegunaan, masyarakat ada yang lebih suka memproses, menggiling, dimakan langsung sehabis makan bersama keluarga.

Melimpahnya aneka ragam buah pisang juga setara dengan banyaknya kandungan nutrisi yang tertanam di dalamnya. Berikut ini 7 nutrisi penting dalam buah pisang yang diperlukan oleh badan agar terjaga kesihatannya.

Kalium

Sebuah mineral yang berperanan sebagai peminimalisir sekaligus pengawal tekanan darah manusia dalam tubuh ini berjumlah 467 mg pada satu buah pisang berukuran sedang atau medium.

Kalsium

Kalsium merupakan nutrisi penting untuk menjaga kepadatan tulang serta mencegahnya dari pereputan (osteoporosis). Di dalam buah pisang, kaya akan mineral kalsium, kuantiti kalsium pada 100 gram buah pisang dapat mengasup keperluan kalsium badan sebanyak 5 miligram.

Karbohidrat
Pisang sangat sesuai dimakan sehabis bersenam, kerana dapat menyumbang tenaga tambahan sehabis anda gunakan untuk bergerak banyak. Kandungan karbohidrat yang memberikan faedah ini berjumlah 22,84 gram pada 100 gram buah pisang.

Nutrisi penting lain yang menjadikan buah ini semakin menakjubkan adalah gula sebanyak 12,23 gram dan serat sebanyak 2.6 gram pada 100 gram buah pisang. Nutrisi berupa serat tersebut boleh melancarkan sistem pencernaan manusia yang mengalami gangguan kesihatan.

Vitamin C

Terdapat 8.7 miligram vitamin C pada 100 gram buah pisang. Fungsi vitamin ini dalam tubuh adalah sebagi pencegah terjadinya stres oksidatif, dan kandungan antioksidan nya berguna untuk menepis radikal bebas yang terdedah atau mungkin terjadi.

Vitamin B6

Fungsi dari piridoksin dalam tubuh adalah membantu proses asimilasi. Hal ini menjadi alasan terpakainya piridoksin sebagai salah satu formulasi pembentuk vitamin B-kompleks.

Kandungan vitamin B6 pada 225 gram buah pisang adalah 0.8 miligram yang siap ditampung oleh tubuh. Selain pisang, sumber vit. B6 lain adalah kacang hijau, biji bunga matahari, kembang kol, sawi, lada, dan beberapa jenis ikan laut lain.

Faedah Buah Pisang

Jika anda masih ragu akan khasiat buah pisang kerana belum pernah diiklankan melalui media audio visual (Televisyen), mungkin rangkuman artikel menarik mengenai khasiat buah pisang untuk kesihatan berikut ini sesuai untuk menghilangkan rasa penasaran anda.

Boleh Mengawal Berat Badan

Pisang menjadi buah yang sesuai dimakan ketika berdiet ataupun proses penambahan berat badan. Dalam satu buah pisang bersaiz sederhana hanya tersimpan 110 kalori yang mudah terbakar jika anda nikmati dengan sukan

Baca buah untuk diet yang dapat mengurangi berat badan

Membekalkan tenaga untuk tubuh

Selepas sarapan, cubalah pengambilan 2 buah pisang matang berukuran sedang. Hal ini dimasudkan agar tenaga yang dihasilkan oleh tubuh mendapatkan bantuan tambahan daripada buah pisang.

Melancarkan sistem pencernaan

Kerana tinggi serat dan cukup karbohidrat menjadikan buah pisang sebagai ubat sembelit (konstipasi). Selain membantu melancarkan pencernaan dan penyerapan nutrisi dalam usus, kandungan nutrisi berupa serat ini juga membantu mencegah obesitar, kanser usus besar, kencing manis, jantung koroner akibat kelebihan kolesterol.

Baca melancarkan pencernaan dengan buah kurma

Membantu pembentukan sel

Lemak di dalam buah pisang membantu tubuh untuk membentuk struktur rangkaian dan sel seperti membran sel,

Melancarkan buang air besar

Gabungan antara lemak dan karbohidrat selain mengatasi sembelit juga memudahkan proses pembuangan najis. Di sini lemak akan bertugas dalam usus untuk melancarkan proses pencernaan sehingga zat yang tersisa dapat dikeluarkan dalam bentuk tinja.

Menetapkan suhu tubuh

Jika anda sedang terjebak dalam cuaca yang sejuk, cubalah untuk pengambilan buah pisang agar suhu badan terasa lebih hangat.

Menjaga organ tubuh

Dalam tubuh terdapat banyak organ vital yang harus dijaga baik-baik kesihatannya, jika rosak maka berbagai gangguan kesihatan akan menghantui anda. Untuk memudahkan proses penjagaan, anda boleh memulakan dengan rutin makan buah-buahan seperti pisang yang kadar lemaknya tidak terlalu berlebihan sehingga baik bagi kesihatan seluruh organ tubuh.

Mengetatkan kulit

Kulit memerlukan cukup nutrisi seperti vitamin C agar tetap terjaga kesihatannya. Buah pisang menjadi salah satu buah dengan kandungan Vitamin C yang tinggi. Hal tersebut membuat banyak ahli memberikan preskripsi rawatan dengan pisang, contohnya dijadikan topeng untuk memutihkan kulit wajah serta menetapkannya.

Baca buah zaitun boleh merawat kesihatan kulit

Faedah buah pisang lain boleh anda rasakan sendiri dengan cara membiasakan diri untuk menjadualkan waktu makan buah-buahan tiap harinya. Dengan begitu reaksi positif yang diberikan dapat anda peroleh dari semasa ke semasa.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon