Wednesday, August 3, 2016

Bagaimana Merawat Sakit Mata Dengan Herba Alami

Maklumat kesihatan Bagaimana Merawat Sakit Mata Dengan Herba Alami. Mata merupakan deria yang sangat penting dan sensitif sehingga maklumat kesihatan cara mengubati sakit mata menggunakan herba alami sangat penting untuk diketahui. Kesihatan mata harus selalu dijaga kerana, dengan mata kita boleh melihat keindahan isi dunia dan juga untuk membaca dan belajar segala ilmu pengetahuan. Sakit mata akan sangat mengganggu semua aktiviti sehari hari, bahkan untuk melihat saja terasa sangat sakit.

Sakit mata biasanya berlaku pada gangguan fungsi mata yang terjadi pada bahagian dalam mata dan juga fizikal mata. Sakit mata boleh menyerang siapa saja dan dengan pelbagai penyebabnya. Sakit mata boleh disebabkan kerana jangkitan, alahan, kekurangan cecair mata dan menyebabkan mata menjadi kering dan mata terasa sangat perih. Selain itu jarang mengedipkan mata dan juga terlalu lama berada di depan komputer atau monitor, terlalu lama fokus memandang terhadap objek juga boleh membuat mata kering dan terasa pedih.

Bagaimana Merawat Sakit Mata Dengan Herba Alami

Selain itu sakit mata juga boleh disebabkan kerana kurang rehat, sistem kekebalan tubuh yang menurun dan kekurangan pengambilan nutrisi. Dan sakit mata ini boleh merebak dan berjangkit dengan cara sering kenalan mata dengan orang yang menderita sakit mata. Bagaimana mencegah dan menangani sakit mata juga berbeza beza bergantung dari penyebabnya.

Merawat Sakit Mata

Berikut ini langkah-langkah dan Bagaimana Merawat Sakit Mata Dengan herba Alami agar sakit mata anda tidak menimbulkan masalah yang lebih besar lagi.

Konsumsi Wortel

Mengambil lobak merah sangat baik untuk kesihatan mata kerana lobak merah kaya akan kandungan beta karotin yang mana beta karotin ini akan ditukar di dalam tubuh menjadi vitamin A. Dan vitamin A ini sangat diperlukan oleh tubuh terutama untuk menjalankan fungsi mata.

Baca faedah Wortel Merah Untuk Tubuh

Daun Sirih

Daun sirih mempunyai kandungan zat-zat yang baik untuk menyembuhkan sakit mata. Bagaimana merawat mata dengan daun sirih adalah dengan merebus beberapa helai daun sirih dan kemudian air rebusan daun sirih tersebut digunakan untuk menuam mata yang sakit. Dan lakukan cara tersebut secara rutin hingga mata kembali sembuh.

Jangan Menggosok Mata

Jika mata anda terasa gatal dan sakit jangan menggosok mata anda kerana justru akan membahayakan mata kerana dengan menggosok mata maka bakteria atau kuman akan masuk ke mata dan akan menambah rasa sakit dan gatal pada mata sehingga sakit pada mata semakin parah.

Kompres Dengan Air Hangat

Menjaram mata yang terasa sakit dan pedih dengan menggunakan air hangat akan menguarangi rasa sakit pada mata dan juga bengkak yang berlaku pada mata.

Itu tadi maklumat kesihatan mengenai Bagaimana Merawat Sakit Mata Dengan herba Alami untuk mencegah dan menangani penyakit mata agar sakit mata yang anda derita tidak semakin parah. Jagalah selalu kesihatan mata anda dengan mengambil makanan yang berkhasiat, selalu menjaga sistem kekebalan tubuh dan menjaga kebersihan mata anda.

Baca faedah buah mangga membantu menjaga kesihatan mata

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon