Wednesday, August 3, 2016

Cara Mengobati Keputihan Dengan Ubat - Ubatan Alami

Maklumat kesihatan Cara Mengobati Keputihan Dengan Ubat - Ubatan Alami. Keputihan banyak dialami oleh kaum wanita sehingga maklumat kesihatan cara merawat keputihan sangat diperlukan oleh para wanita yang sering mengalami keputihan. Keputihan sebenarnya bukanlah suatu penyakit akan tetapi dengan munculnya keputihan menjadi tanda adanya masalah dalam organ kewanitaan. Selain itu keluranya lendir atau cecair berwarna putih bening dan juga kekuning-kuningan sangat mengganggu kerana sering meinmbulkan abu amis yang tidak sedap, rasa gatal dan juga muncul rasa panas pada kira-kira Ms V.

Namun keputihan ini tidak boleh dibiarkan saja, kerana boleh menyebabkan berlakunya keradangan pada saluran kencing sehingga ketika akan buang air kecil akan terasa perih. Keputihan dibezakan menjadi 2 yaitu keputihan fisiologi dan keputihan patologi. 

Cara Mengobati Keputihan Dengan Ubat - Ubatan Alami

Keputihan fisiologi atau keputihan normal ibi biasanya terjadi pada masa subur atau menstruasi. Keputihan normal atau fisiologis ini cecair yang keluar sedikit, cecair berwarna bening atau krim dan tidak berbau.Sedangkan keputihan yang tidak normal atau keputihan patologi, cecair yang keluar dari Ms V sangat kental, berwarna putih seperti susu, kekuning kuningan dan kadang berwarna hijau, cecair yang keluar banyak, bau tidak sedap dan juga menimbulkan rasa gatal pada daerah Ms V.

Bagaimana Mengobati Keputihan Dengan obat- obatan Alami

Keputihan perlu dirawat dengan segera agar tidak menimbulkan gangguan kesihatan yang cukup serius. Cara mengoabati keputihan boleh secara perubatan dan juga boleh menggunakan ubat-ubatan yang berasal dari bahan bahan alami. Dan dalam kesempatan kali ini perawatanalam akan berkongsi maklumat kesihatan untuk anda semua mengenai cara merawat keputihan dengan ubat - ubatan yang berasal dari alam dan banyak terdapat di lingkungan sekitar kita dan juga cara mengubatinya.

Mengobati Keputihan Dengan Daun Lidah Buaya
Daun lidah buaya yang bisanya digunakan untuk penumbuh rambut ternyata juga boleh ddigunakan sebagai ubat keputihan. Lidah buaya banyak mengandung vitamin C dan vitamin E yang bermanfaat sebagai anti oksidan semulajadi. Selain itu lidah buaya banyak mengandung anti septik, anti kulat, anti bakteria dan juga anti virus sehinggan sangat bermanfaat sekali untuk merawat keputihan.

Dengan menggunakan daun lidah buaya ini adalah dengan cara diambil bahagian dalam atau daging daun lidah buaya dan kemudian potong menjadi beberapa bahagian dan kemudian haluskan dengan cara diblender. Selepas itu rebus daging lidah buaya yang sudah lembut dengan 2 gelas air hingga mendidih. Biarkan beberapa saat sehingga suam kemudian gunakan untuk membersihkan bahagian Ms V. Lakukan cara ini rutin 2 kali dalam sehari sehingga keputihan sembuh. 

Mengobati Keputihan Dengan Daun Sirih
Daun sirih sangat bermanfaat bagi kesihatan termasuk untuk merawat keputihan kerana daun sirih banyak mengadnung seskuiterpen, kavikol, minyak atsiri, diatase, pati, gula, zar samak, anti septik, anti oksidan, anti kulat dan membunuh kuman. Untuk mengubati keputihan dengan daun sirih caranya adalah dengan
  • Merendam daun sirih dengan air panas kurang lebih 30 minit dan biarkan sehingga sejuk. 
  • Kemudian gunakan air daun sirih tersebut untuk membersihkan bahagian Ms V. 
  • Lakukan cara ini dua kali sehai iaitu pagi dan sore hari hingga keputihan dari tubuh anda. 

Mengobati Keputihan Dengan Tumbuhan Sambiloto

Tumbuhan sambiloto ini mempunyai nama latin andrographis paniculate ness. Tumbuhan sambiloto ini banyak mengandungi flavoniod, laktone, mineral, homoandrografolid, asam kersik, aldehid dan damar. Dan cara memanfaatkan tumbuhan sambiloto untuk mengatasi keputihan ini adalah dengan cara:
  • Ambil 3 batang tumbuhan sambiloto 
  • kemudian cuci hingga bersih lalu rebus dengan 4 gelas air. 
  • Rebus sambiloto hingga air tersisa 2 gelas selepas itu ditapis. 
  • Minum rebusan sambiloto ini 3 kali dalam sehari dengan sekali minum 3/4 gelas. 
Itu tadi maklumat kesihatan dari perawatanalam mengenai Bagaimana Mengobati Keputihan Dengan obat- obatan Alami untuk anda. Semoga maklumat kesihatan ini berguna bagi anda untuk mengatasi dan merawat keputihan yang mengganggu anda. Jaga selalu kebersihan dan kesihatan organ kewanitaan anda agar tidak menimbulkan gangguan-gangguan kesihatan anda.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon