Tuesday, August 2, 2016

Faedah Kulit Oren yang perlu anda tahu

Salah satu buah yang kaya dengan vitamin C, mempunyai rasa yang segar, kemudian oren juga termasuk ke dalam salah satu buah yang paling kegemaran bagi seluruh orang di dunia. Hal ini menjadikan oren menjadi salah satu makanan atau minuman yang mempunyai rasa paling digemari oleh banyak orang. Tapi tahukah anda bahawa ternyata di balik kesegaran rasanya, kulit limau juga mempunyai pelbagai faedah bagi kesihatan.

Sejak zaman dahulu kulit oren telah digunakan sebagai ubat untuk berbagai macam penyakit dengan cara diolah secara alami. Baik disajikan sebagai makanan dan minuman. Jika anda suka dengan buah oren yang kaya akan kandungan vitamin C dan antioksida, sebaiknya anda perlu cuba salah satu cara untuk menikmati kesegaran serta faedah yang tersimpan di balik kulit oren. Yaitu dengan cara mengolahnya menjadi diterapkan water. Selain lebih mudah, praktikal dan mempunyai rasa yang segar, berikut terdapat beberapa faedah kulit jeruk bagi kesihatan.

Faedah Kulit Oren yang perlu anda tahu

Boleh mencegah kanser

Faedah yang paling di kenal dari kulit oren adalah dapat mencegah kanser. Bila anda pernah mendengar hal ini, kerana kandungan pada kulit oren terdapat vitamin C dan flavonoid yang merupakan salah satu bahan paling berkesan untuk mencegah sel kanser berkembang pada tubuh, terutama kanser paru-paru dan kulit.

Baca epal fuji mencegah penyakit kanser

Meredakan bronkitis

Jangkitan yang berlaku pada saluran paru-paru menjadi penyebab berlakunya keradangan, yang lebih di kenal dengan bronkitis. Kandungan antioksidan pada kulit oren mampu mencegah dan meredakan masalah yang disebabkan kerana pernafasan. Seperti masalah bronkitis, asma, atau masalah pada paru-paru. Bila anda mempunyai masalah terhadap hal ini, rebusan kulit oren menjadi salah satu penawar yang cukup ampuh untuk meredakannya.

Menurunkan berat badan

Diterapkan water kulit oren boleh menjadi salah satu menu yang patut di cuba bila anda sedang menjalankan program diet. Di balik rasanya yang masam dan pahit, namun metabolisme tubuh dapat ditingkatkan dengan minuman yang menggunakan kulit limau. Dengan meningkatkan aktiviti metabolik dalam badan, bermakna secara tidak langsung cukup efektif untuk membantu program anda untuk menurunkan berat badan.

Menurunkan kolesterol

Jika anda peduli dengan kesihatan jantung, sebaiknya mula mengambil kulit oren. Kandungan hesperidin yang terdapat pada kulit oren mampu menurunkan tahap kolesterol yang menjadi punca penyakit jantung.

Baca Menurunkan Kadar Kolesterol dengan faedah buah limau

Mengatasi masalah pencernaan

Dalam kulit limau mengandungi salah satu zat yang mempunyai faedah sebagai anti keradangan, di mana bahan-bahan tersebut cukup bermanfaat untuk mengatasi masalah pada perut, terutama yang disebabkan oleh gangguan pencernaan.

Meningkatkan kekebalan tubuh

Vitamin C mempunyai faedah sebagai peningkat kekebalan dalam tubuh. Selain itu di balik faedah vitamin C juga mempunyai faedah positif untuk menjadikan tubuh lebih bertenaga.

Meredakan selesema dan demam

Selain kaya dengan kandungan vitamin C, antioksida yang terdapat pada kulit oren juga mampu meredakan selesema dan demam.

Untuk memproses kulit oren untuk digunakan sebagai minuman caranya cukup dengan dikeringkan kemudian dijadikan serbuk, boleh juga dengan cara merebusnya, atau dengan langsung memasukkannya ke dalam air panas sambil di tunggu untuk siap di minum. Bila anda ingin menjadikannya sebagai makanan sihat atau cemilan, anda boleh memproses dengan cara menjadikannya sebagai manisan.

Beberapa maklumat kesihatan tentang faedah kulit jeruk di atas semoga dapat menjadi rujukan bagi anda dalam menjaga kesihatan ataupun mengatasi masalah kesihatan yang boleh didapatkan daripada kulit oren.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon