Monday, August 1, 2016

10 Faedah Betik Bagi Kesihatan dan Obat Penyakit

Faedah Buah Betik. Betik menyandang nama saintifik Carica papaya, jenis tumbuhan jenis genus yang tumbuh dengan subur pada kawasan beriklim tropika. Dianggarkan berasal dari Mexico bahagian selatan dan Amerika Syarikat bahagian utara, penyebaran sudah merangkumi seluruh dunia.

Buah betik boleh digunakan untuk mengalas perut ataupun rawatan kerana mempunyai banyak kandungan yang baik untuk melindungi tubuh dari berbagai macam penyakit. Daging yang lembut banyak membantu orang melancarkan BAB nya yang sebelumnya buruk, kerana buah ini memang mudah dicerna.

10 Faedah Betik Bagi Kesihatan dan Obat Penyakit

Faedah Buah Betik

Hampir 50% vitamin tersimpan dalam buah betik, jadi mustahil betul jika betik tidak memainkan peranan penting dalam mengawal keadaan kesihatan seseorang. Untuk mengetahuinya, anda boleh mengenal faedah buah betik bagi kesihatan dan ubat tradisional dari penjelasan berikut.

Ubat flu

Petik 2 lembar daun betik muda, lumatkan, tuangkan air, selepas diperah. Tambah garam dan minum air perasan daun betik ini sehari 2 kali untuk dos anak-anak, dan 4 kali sehari untuk dos orang dewasa.

Ubat untuk menambah nafsu makan


Anda atau si kecil sedang tidak nafsu makan? Cuba minum ubat untuk merangsang nafsu makan ini. Caranya dengan memetik selembar daun betik, cuci dan lumatkan dengan tangan. Tambah garam dan air sedikit demi sedikit sebanyak 1/4 gelas, peras daun. Airnya diminum sampai habis.

Baca temulawak perangsang nafsu makan

Ubat demam atau malaria

Ambil selembar daun lelaya, tumbuk hingga memenuhi 1/2 gelas. Tuangkan air sebanyak 3/4 gelas, dan masukkan garam. Peras daun betik, saring airnya lalu minum 3 kali sehari. Rawatan ini boleh anda lakukan sekurang-kurangnya 5 hari berturut-turut dalam seminggu.

Ubat kulit melepuh

Boleh kerana terbakar atau terkena ekzos yang panas, segera obati dengan ramuan ini. Ambil kulit buah betik, peras dan tampung getahnya. Sapukan pada kulit yang melecur secara merata, diamkan seharian. Apabila kulit yang melecur terlalu lebar, gunakan daging buah betik yang ditumbuk untuk mengubatinya.

Baca faedah buah kedondong boleh mengubati luka bakar

Ubat bekas gigitan ular berbisa

Perlu pengendalian secepat mungkin jika anda terkena gigitan ular berbisa. Siapkan 5 ruas jari akar betik, bersihkan dengan air, halus dengan ditumbuk, balurkan ubat ini pada kulit yang tergigit. Setelah itu dibalut menggunakan kain lap, ganti 2 kali sehari

Menangkal radikal bebas

Jika tubuh mengalami radikal bebas, kulit akan menanggung pelbagai masalah seperti keriput. Untuk itu jika anda tidak ingin kelihatan tua di usia muda, rajin-rajin makan buah betik kerana kandungan antioksidannya mampu menangkal radikal bebas.

Meminilasir risiko mata rusak

Jika anda orang yang terus dikunci dengan skrin kaca tiap harinya, penuhi keperluan vitamin A agar mata tetap sihat dan segar. Caranya yaitu rutin pengambilan daging betik pada jam-jam tertentu, misalnya sehabis makan atau waktu rehat. Dengan demikian risiko mata mengalami kerosakan semakin kecil.

Baca buah avokado menjaga kesihatan mata

Mengoptimumkan fungsi penghadaman

Tadi sudah dijelaskan bahawa betik boleh melancarkan sembelit, hal ini kerana kandungan serat yang tinggi pada buah betik mampu diserap dengan sempurna oleh sistem pencernaan tubuh. Sementara kandungan antioksidannya mampu membersihkan sisa makanan pada usus dan membuangnya melalui saluran pembuangan.

Membesarkan alat vital pria

Kandungan enzim arginine yang disimpan di dalam buah betik berkemampuan dalam hal menaikkan aliran darah pada kawasan Mr. P. Argarine menaikkan pengeluaran asid nitrik dalam tubuh untuk merileksasikan otot-otot di sekitar pembuluh darah, alhasil Mr. P akan membesar dalam masa yang ketara seiring banyaknya enzim arginine yang masuk ke dalam tubuh.

Kesihatan kulit

Betik mempunyai peranan aktif di bidang kecantikan dan kesihatan, salah satunya untuk permukaan kulit dalam hal melembabkan ataupun mencerahkan serta menyegarkan kulit yang kusam. Hal ini disebabkan oleh kandungan vitamin A, C dan E dalam buah betik. Dan masih banyak lagi pembahasan mengenai faedah buah ini

Baca madu untuk mengekalkan kecantikan kulit

Kandungan Buah Betik

Orang yang rajin makan buah-buahan seperti betik banyak membuat hidupnya terasa jauh lebih sihat. Hal ini disebabkan oleh kandungan nutrisi pada buah betik.

Berikut ini nutrisi yang boleh anda dapati pada sebongkah buah betik ukuran apapun.
  • Vitamin A (Retinol) 
  • Vitamin B kompleks 
  • Vitamin C 
  • Niacin 
  • Kalsium 
  • Riboflavin 
  • Kalori 
  • Zat Besi 
  • Fosforus 
  • Kalium 
  • Karbohidrat 
  • Lemak, dan 
  • Protein 

Demikian penjelasan ringkas mengenai faedah betik untuk kesihatan dan perubatan tradisional. Perlu anda ingat bahawa bahan yang tertulis disini hanya maklumat tambahan, tidak bertujuan menjadi acuan utama, pengendalian perubatan ataupun pengganti cadangan ahli dan perubatan.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon