Friday, July 29, 2016

Faedah Buah Manggis Bagi Kesihatan Tubuh

Faedah Buah Manggis Manggis akan berbuah selepas 6 hingga 12 tahun selepas di tanam dari biji benihnya. Buah ini biasanya apabila dimakan terasa begitu segar, ini kerana rasanya yang teramat lazat. Buah ini sangat dikenali kerana sedap dan juga lazat apabila dimakan sewaktu masih mentah. Buah yang mempunyai kulit tebal yang tidak dibenarkan untuk dimakan serta mempunyai isi yang berwarna putih yang rasanya begitu manis. Manggis dibuka dengan mengopek bukan dengan dipotong.

Buah dengan rasa nikmat yang berwarna merah keunguan ini memang diminati oleh banyak orang. Banyak yang tak menyangka bila buah manggis ini boleh dimanfaatkan sebagai ubat untuk tubuh manusia. Sampai saat ini buah manggis memang digelar sebagai ratu buah kerana khasiat yang terkandung di dalamnya begitu hebat. Manggis mampu merawat dan mencegah penyakit yang berbahaya seperti halnya kanser. Padahal buah ini sering kita makan akan tetapi kadang-kadang kita tidak tahu pasti faedah dari buah ini.

Faedah Buah Manggis Bagi Kesihatan Tubuh

Faedah Buah Manggis Bagi Kesihatan

Buah ini memang terkenal boleh mengubati pelbagai jenis penyakit yang sering menyerang kesihatan kita.

Inilah beberapa faedah buah manggis yang kita dapatkan diantaranya yaitu:
  • Faedah buah manggis mampu mencegah dan juga menyembuhkan penyakit kanser. Buah ini dipercayai mampu mencegah tumbuhnya sel-sel pada pesakit penyakit leukemia, menahan proses perkembangan kanser usus dan lain sebagainya. 
  • Faedah buah manggis juga mampu menyembuhkan penyakit asma. Buah ini sebagai ubat alternatif yang boleh menyembuhkannya kerana mempunyai kemampuan yang boleh melawan jangkitan. 
  • Faedah buah manggis mampu menurunkan kolesterol berlebih dalam tubuh. Biasanya kolesterol melekat pada dinding dan boleh menyempitkan pembuluh darah. Namun hal ini bias diatasi dengan adanya manggis. 
  • Faedah buah manggis dapat mencegah adanya penyakit jantung. Buah ini dipercayai mampu memulihkan keanjalan pada pembuluh darah yang diperolehi dari zat antioksidan daripada buah ini. 
  • Kandungan nutrisi yang ada pada buah manggis mampu melancarkan peredaran darah. 
  • Faedah buah manggis yang lain iaitu mampu menurunkan tekanan darah tinggi

Baca Tips Menangani Tekanan Darah Tinggi Cepat

Buah manggis ini memang banyak kita jumpai dipasaran ataupun di kedai buah. Dikalangan masyarakat buah yang satu ini dimanfaatkan sebagai ubat cirit-birit, keputihan, radang amandel buasir dan lain sebagainya. Akar dari buah manggis ini dapat dimanfaatkan sebagai ubat untuk mengatasi haid yang tidak teratur. Selain dari buahnya kulitnya pun boleh kita ambil manfaatnya. Banyak yang berfikiran bahawa kulit manggis tidak bermanfaat sehingga mereka hanya mengambil buahnya saja.

Namun kenyataannya apabila di olah dengan baik dan benar, kulit manggis ini juga bermanfaat untuk kesihatan tubuh. Kulit manggis mempunyai kadar kalori yang rendah sehingga sangat sesuai apabila dimakan oleh pesakit pesakit penyakit kencing manis. Bahkan akhir-akhir ini banyak beredar ekstrak kulit manggis yang dijual dalam bungkusan kapsul ataupun tablet yang sekarang ini banyak diminati dan dicari banyak orang.

Berikut ini beberapa faedah yang boleh kita dapatkan dari adanya kulit buah manggis iaitu:
  • Kulit manggis bermanfaat untuk mengatasi penyakit jantung. 
  • Bermanfaat juga untuk mengurangkan kadar gula dalam darah. 
  • Dapat melambatkan proses penuaan. 
  • Mampu membantu menurunkan berat badan anda. 
  • Memperkuat sistem kekebalan tubuh anda. 
  • Boleh menghalang pertumbuhan bakteria dan juga cendawan. 
  • Boleh merawat tekanan darah tinggi. 

Itulah beberapa faedah yang boleh kita dapatkan dari adanya kulit manggis. Kulit manggis memang berpotensi mampu menyembuhkan penyakit-penyakit yang mahal dan juga berat. Memang banyak sekali faedah yang kita dapatkan dari buah manggis. Entah dari buahnya sendiri, daripada kulitnya, dari akarnya ataupun bahagian lain. Memang buah manggis ini terbukti sangat berkhasiat untuk kesihatan.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon