Friday, July 29, 2016

10 Faedah Buah Durian

Buah durian terkenal denga rasanya yang sangat manis. Alfred Russel Wallace, seorang ilmuan Inggeris menyebut buah durian seperti puding yang diperkayakan rasa almond, rasa ais krim keju, sos bawang, anggur dan aneka rasa lain. Ya, ungkapan Wallace tersebut tentu tidak lah berlebihan mengingat buah durian mempunyai daging buah yang lebih gebu dan kaya rasa yang lazat.

Orang-orang zaman dulu percaya bahawa buah durian membawa berkat. Makanya, di beberapa tempat, terdapat kelompok masyarakat yang mengadakan ritual khusus untuk menyambut musim durian. Bahkan hingga saat ini, terdapat tempat-tempat tertentu yang mempunyai 'tradisi khas' memakan buah durian. Terlepas dari kenyataan dan tradisi tersebut, pelbagai hasil kajian menunjukkan bahawa buah durian memang mempunyai pelbagai faedah bagi tubuh manusia. Mau tahu apa saja faedah tersebut?

10 Faedah Buah Durian

Faedah Buah Durian

Buah durian mengandungi banyak zat penting seperti vitamin C, vitamin B, vitamin A, thiamine, riblofavin, kalium, fosforus, magnesium, seng, omega 3 dan omega 6, polypenol, phytonurent, organosulfur, tryptophan, phytosterol dan antioksidan. Selain kandungan tersebut, daging buah durian juga kaya glukosa, karbohidrat, lemak tak jenuh dan protein. Dengan kandungan seperti itu, sangat wajar bila dikatakan bahawa buah durian sebetulnya membawa faedah untuk tubuh manusia, selama jumlah dan kadarnya di dalam tubuh tidak berlebihan.

Buah durian dapat menjauhkan seseorang dari gigitan nyamuk

barangkali anda sering "diserbu nyamuk" bila berada di tempat-tempat gelap dan panas. Nah, salah satu cara untuk menghindari hal tersebut, oleskan kulit durian ke kulit tangan atau kaki. Dijamin, nyamuk akan mengelak secepat mungkin dari anda.

Buah durian meningkatkan kecerdasan


Sebuah kajian yang dilakukan pada 200 pelajar di Twickenham School menunjukkan bahawa kandungan kalium di dalam buah durian mampu meningkatkan fokus belajar dan meningkatkan nilai ujian para pelajar. Dengan demikian, buah durian merupakan faktor pendorong peningkatan kecerdasan peserta didik.

Buah durian mampu mencegah kemurungan

Meski terdengan sedikit aneh, namun ini adalah hasil kajian. Kajian survey yang dilakukan MIND (institusi kesihatan) menyebutkan bahawa buah durian mampu mengurangkan kadar kemurungan suatu masyarakat. Hal itu dikarenakan buah durian mengandungi tryptophan, sejenis asid amino yang di dalam otak akan berubah menjadi serotonin. Serotonin merupakan sebatian kimia yang dihasilkan otak untuk membuat tubuh lebih rileks. Sebatian ini biasanya dihasilkan otak apabila mendapat rangsangan positif seperti perasaan dicintai, disayangi dan dihargai. Orang yang baru sahaja jatuh cinta mempunyai kandungan serotonin yang besar di dalam otaknya.

Buah durian adalah ubat untuk Pankreas

Banyak yang tidak menduga bahawa ternyata buah durian mampu merangsang pengeluaran insulin di dalam pankreas. Hal tersebut sekilas tampak berlawanan dengan sifat buah durian yang dikenal selalu manis itu. Pandangan awam selalu mengatakan bahawa terlalu banyak memakan yang manis-manis boleh meningkatkan risiko diserang penyakit kencing manis dan merosakkan pankreas. Namun sebenarnya hal tersebut tidak sepenuhnya benar. Justeru, pada kadar tertentu buah durian adalah penawar yang ampuh bagi penghidap diabetes.

Buah durian adalah pencahar kolesterol di hati

Kandungan organosulfur di dalam buah durian dapat mengurangkan sintesis kolesterol di sel-sel hati. Dengan sintesis kolesterol yang rendah, hati akan terbebas dari serangan kolesterol.

Buah durian adalah anti tumor alami

Tahukah anda bahawa di balik ketakutan banyak orang tentang buah durian yang sering 'diisukan' mengandungi alkohol dan kolesterol, ternyata buah yang satu ini adalah ubat anti tumor alami? Sebuah kajian yang dilakukan Department of Pharmacology & Toxicology, dari State University of Newyork di Buffalo mendedahkan bahawa zat phytosterol di dalam daging buah durian mampu menjadi anti tumor di dalam tubuh.

Dalam jangka panjang, kewujudan phytosterol di dalam rangkaian tumor boleh melemahkan tumor itu sendiri. Bukan itu saja, zat ini juga boleh menjadi anti kanser yang ampuh.

Baca Kandungan buah kranberi Mencegah kadar pertumbuhan tumor

Buah durian mampu mengurangkan risiko katarak

Selain sebagai anti kanser, kandungan phytonutrient di dalam daging buah durian dapat membersihkan bahagian pupil dan kornea pada mata. Dengan demikian, seseorang yang memakan buah durian secara teratur akan relatif lebih kecil kemungkinan untuk diserang katarak.

Untuk membuktikan hal tersebut sangat mudah. Bila anda memakan beberapa buah durian, anda boleh merasakan di sekitar otot mata akan mengeras dan mungkin akan mengelurkan air. Nah, air ini adalah repon mata sebagai kesan panas yang dihasilkan buah durian. Sekaligus, air tersebut dapat membersihkan mata daripada kotoran seperti lemak dan zat asam lain. Dengan sendirinya, mata akan terhindar dari berbagai kotoran pencetus katarak.

Buah durian boleh mematikan zat penyebab kanser

Sebuah kajian dari Ohio State University menyebutkan bahawa kandungan pyhtonutrient pada daging durian boleh mematikan zat penyebab kanser di dalam jaringan tubuh manusia. Durian boleh menyembuhkan kanser pada level terntu selama dimakan dengan takaran yang tepat bagi tubuh seseorang.


Buah durian dapat meningkatkan daya kaum lelaki

Hal ini sudah menjadi rahsia umum. Bukan sahaja di Indonesia, namun fakta ini juga 'dipersetujui' oleh penduduk dari negara lain. Sebut sahaja Malaysia misalnya. Di negeri jiran tersebut buah durian mempunyai pameo tersendiri. Orang-orang melayu di sana punya pepatah "saat durian mula jatuh, maka sarung mula naik." Hal tersebut masih berlaku hingga sekarang.

Buah durian boleh memanaskan badan

Kandungan karbohidrat dan glukosa di dalam buah durian mampu memanaskan badan. Hal ini kerana besarnya kandungan kedua zat tersebut boleh memberi kesan kepada fungsi kerja hati sebagai pengatur suhu badan. Hampir boleh dipastikan bahawa selepas memakan buah durian, suhu badan seseorang akan naik dengan sendirinya.

Sebagai nota: sekian banyak kandungan buah durian di atas hanya akan dirasakan khasiatnya bila kadarnya tepat dan seimbang di dalam tubuh. Bila buah durian dimakan dalam jumlah yang berlebihan, jelas akan menyebabkan pelbagai kemudaratan kepada tubuh. Namun bila kadarnya dapat diatur sedemikian rupa, justru akan menjadi obat bagi tubuh. Untuk mendapatkan faedah buah durian tersebut, kadar pengambilan buah durian yang dianjurkan adalah sebanyak 100gr-200gr untuk sekali makan.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon