Sunday, July 24, 2016

10 Faedah Buah Zaitun

Sekilas Buah Zaitun. Buah ini berasal dari dataran Mediterania.Buah ini diperkirakan sudah ada sejak 8000 tahun silam. Pada masa kerajaan Mesopotamia, Sumeria dan Asyria buah ini adalah komoditi perdagangan yang dijual dengan harga tinggi. Bahkan hingga saat ini pun, buah zaitun merupakan komoditi eksport negara-negara Timur Tengah seperti Syria, Jordan, Iraq hingga Qatar. Buah zaitun tumbuh di kawasan iklim tropika dan iklim sedang seperti Laut Tengah, Asia dan Afrika.

Buah zaitun boleh dimakan mentah ataupun selepas pengawetan. Buah zaitun boleh diambil minyaknya setelah melalui proses pemanasan dan peras ugut. Buah zaitun boleh dijadikan minyak yang berguna merawat kecantikan. Pernahkah anda mendengar nama Ratu Cleopatra dari Mesir? Ratu Cleopatra sangat terkenal akan kecantikannya. Nah, ratu tersebut menjadikan buah zaitun sebagai bahan asas kosmetik untuk merawat kecantikannya.

10 Faedah Buah Zaitun

Secara binomial, buah zaitun adalah anggota suku oloceae. Buah ini berasal dari pohon Oleo Europea. Pohon ini termasuk pokok yang berumur panjang. Pohon zaitun adalah pohon tahunan dan sering disebut pohonh hijau abadi. Hal ini kerana umurnya boleh mencapai beribu-ribu tahun. Pohon zaitun mempunyai bunga cantik berbentuk loceng.

Buah zaitun mempunyai kandungan triasilgliserol. Triasilgleserol adalah sejenis lemak tak jenuh tunggal dari kumpulan omega 9 (asid oleik). Asid oleik di dalam buah zaitun mencapai 55-83% kandungan buahnya. Perlu diketahui, kewujudan omega 9 ini lebih besar manfaatnya berbanding omega 6 dan 3. Selain itu, buah zaitun kaya akan vitamin E yang berguna dalam merawat kulit, rambut dan tulang.

Di dalam 1 sudu minyak zaitun terkandung 119 kalori dan 14 gram lemak. Minyak ini diperbuat daripada buah zaitun yang dibakar. Dengan komposisi kalori yang besar, minyak zaitun boleh menjadi pengganti makanan berat pada saat-saat tertentu. Pada masa ini, buah Zaitun biasanya dimakan dalam bentuk makanan siap saji seperti topping pizza dan salad.

10 Faedah Buah Zaitun

Buah zaitun kaya faedah. Buah ini dapat menjadi penyembuh bagi banyak penyakit ringan maupun berat. Dalam ilmu perubatan moden, buah zaitun semakin sering dipakai sebagai campuran komposisi pil / tablet tertentu. Pada uraian berikut, akan dibahas 10 faedah buah zaitun bagi manusia.

Buah zaitun memperlancar pencernaan

Buah zaitun dapat membantu pencernaan lebih cepat. Selain itu, buah zaitun boleh merangsang usus untuk menghasilkan lendir yang berguna dalam pengedaran sampah ke usus dua belas jari.

Baca faedah jahe baik untuk kesihatan pencernaan

Buah zaitun anti kanser

Buah zaitun mengandung zat yang disebut Lutein. Lutein berfungsi sebagai anti radikal bebas penyebab kanser di dalam organ tubuh. Pelbagai jenis kanser seperti kanser hati, pankreas, perut, payudara dan lain-lain boleh diubati dengan buah zaitun ini.

Baca faedah kacang soya untuk memberntas kanser

Buah zaitun boleh membuat rambut tumbuh lebih subur

Buah zaitun mempunyai vitamin E yang sangat diperlukan tubuh untuk menjaga kesihatan rambut. Biasakan membasuh kulit kepala dengan minyak zaitun selama 20 minit sebelum mandi. Rambut tebal dan hitam akan diperoleh dalam masa yang cepat.

Buah zaitun anti jerawat dan bintik hitam

Buah zaitun mempunyai antioksidan yang dapat membersihkan jerawat dari luar maupun dari dalam. Penggunaan buah zaitun dari luar dilakukan dengan cara mengoleskan minyak zaitun pada wajah selama lebih kurang 10 minit sehabis mandi. Setelah itu bilas dengan air bersih.

Baca lidah buaya baik untuk menghilangkan jerawat membandel

Buah zaitun boleh merawat kesihatan kulit

Kandungan vitamin E yang cukup besar di dalam satu butir buah zaitun boleh mengetatkan kulit bahkan di atas usia 40 tahun. Cara menggunakannya adalah dengan menyapu minyak buah zaitun ke kulit sebelum tidur secara rutin.

Buah zaitun mencegah penyakit jantung


Buah zaitun boleh mencahar lemak jahat di dalam tubuh terutama pada salur kapilari jantung. Buah ini dapat mengoptimumkan peredaran darah dari dan ke luar jantung. Mengambil buah zaitun pada kadar tertentu secara teratur dapat menyembuhkan pesakit jantung koronari.

Buah zaitun adalah ubat diabetes

Buah zaitun ternyata mampu mengikat gula berlebihan di dalam pankreas untuk kemudian dikeluarkan melalui saluran penghadaman. Buah zaitun juga berkhasiat memelihara pundi hempedu dari penumpukan lemak jahat.

Buah zaitun adalah ubat mata

Mata yang sudah mulai kabur sebaiknya diberi tambahan pengambilan pemakanan semulajadi ala buah zaitun ini. Sebab, buah zaitun mempunyai kandungan vitamin A yang cukup tinggi. Vitamin A yang dimiliki buah zaitun dapat memperbaiki daya penglihatan yang menurun.

Baca menghilangkan mata panda dengan faedah buah durian

Buah zaitun pencegah Asma

Buah zaitun mempunyai faedah untuk membersihkan paru-paru. Hal ini kerana kandungan antioksidan dan vitamin C yang besar di dalam buah zaitun dapat membunuh kuman-kuman penyebab terjadinya keradangan pada paru-paru.

Buah zaitun anti penuaan

Buah zaitun mempunyai antioksidan yang banyak. Kewujudan antioksida tersebut dapat menjaga kesihatan sel kulit dan rangkaian. Selain itu, antioksidan buah zaitun dapat mempertahankan kepadatan tulang sehingga dapat mencegah penuaan awal.

Buah zaitun atau yang sering juga disebut olive oil ternyata mempunyai pelbagai fakta menarik. Pada 1492, Colombus membawa buah zaitun untuk pertama kalinya ke banua Amerika. Kemudian, dalam sejarah Romawi kuno, para ibu hamil di Kota Roma biasanya menyapu minyak zaitun ke kulit guna mecegah munculnya stretch mark. Lain lagi dengan wanita Yunani Kuno yang menjadikan buah zaitun sebagai kosmetik untuk eyeshadow.Para atlet Yunani selama Sukan Olimpik kala itu menjadikan minyak zaitun sebagai sabunpelumas kulit sebelum bersaing. Lebih ekstrim lagi, para mayat di Greece justru diberi balsem yang diperbuat daripada minyak zaitun guna mengelakkan bau busuk.

Anak-anak usia 5-10 tahun memerlukan zat besi yang cukup banyak guna menunjang pertumbuhan tulang dan gigi mereka. Untuk itu, memakan buah zaitun dapat membantu pertumbuhan anak-anak secara lebih optimum.

Pada masa ini, kewujudan minyak zaitun yang berasal dari buah zaitun ini dinaungi oleh sebuah organisasi antarabangsa yang dikenali sebagai The International Olive Oil Council (IOC) .Organisasi tersebut berpangkalan di Bandar Madrid, Sepanyol. Pertubuhan ini dianggotai oleh 23 negara di seluruh dunia. Sebanyak 86% negara-negara yang bergabung di dalam IOC ini adalah penghasil buah zaitun. Tujuan organisasi ini adalah menguruskan standard dan kualiti minyak zaitun yang beredar di pasaran dunia. Dengan kewujudan organisasi antarabangsa tersebut semakin menegaskan bahawa faedah buah zaitun tidak boleh dipandang sebelah mata.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon