Saturday, September 3, 2016

Faedah Daun Basil

Faedah Daun Basil. Basil atau sering disebut sebagai daun Kemangi banyak sekali faedah yang terkandung salah satunya untuk selalu menjaga kesihatan tubuh, daun kemangi menjadi salah satu penyelesaian yang tepat dan juga murah dan terdapat faedah daun kemangi yang boleh diperolehi. Daun kemangi boleh didapatkan dengan mudah kerana banyak dijumpai di pelbagai tempat ataupun lebih tepatnya banyak terdapat di kebun ataupun juga taman. 

Tumbuhan daripada daun kemangi boleh mempunyai tinggi hingga 1 meter dan mempunyai daun hingga panjangnya 5 cm. Tetapi daun kemangi ini lebih kelihatan seperti tanaman liar juga kelihatan tidak terawat. Aroma yang khas dimiliki oleh daun kemangi sekarang sudah semakin kerap untuk dijadikan sebagai penambah perasa masakan agar semakin lazat.

Faedah Daun Basil

Kandungan Daun Kemangi

Kandungan yang ada di dalam daun kemangi tentunya sangat bermanfaat untuk menyembuhkan pelbagai masalah kesihatan yang timbul. Baik bagi lelaki mahupun juga wanita dan untuk rentang usia dari kanak-kanak kecil hingga usia tua. 

Kandungan yang pertama adalah vitamin C yang boleh bermanfaat untuk kesihatan kulit dan membantu menyerap nutrisi secara maksimum. Adanya mineral yang terdapat pada daun kemangi juga boleh membantu menguatkan tulang dan memaksimumkan pertumbuhan badan. 

Selain kalsium juga terdapat fosforus iaitu untuk menjaga kepadatan tulang. Dan juga terdapat kandungan magnesium pada daun kemangi yang berfungsi untuk membantu melancarkan pengaliran darah sehingga nantinya dapat menjadikan aktiviti tidak terganggu dan tubuh selalu menjadi sihat dan bugar. Terdapat juga beta karotena yang ada dan mempunyai peranan untuk menjaga penglihatan agar sentiasa baik dan juga boleh menjadikan mata rileks.Anti mikrob yang terkandung di dalam daun kemangi juga boleh menjadikan menghalang bakteria dan virus yang masuk ke dalam tubuh. Sehingga dapat menghindarkan dari jangkitan yang boleh timbul. Dan masih banyak beberapa kandungan lain daripada daun kemangi yang ada di dalamnya dan akan mendapat manfaat daun kemangi yang maksimum dengan penggunaan secara teratur.

Faedah Daun Kemangi

Selain sebagai bumbu, faedah daun kemangi yang lain adalah sebagai pelengkap sajian ikan atau ayam goreng yang dihidangkan bersama timun dan juga sambal. Daun kemangi mempunyai banyak faedah yang boleh diambil di dalamnya. Begitu juga faedah daun yang lain selama ini memang sudah diketahui, tetapi keistimewaan dari daun kemangi adalah boleh menjadikan badan semakin sihat dan juga pelbagai faedah daun kemangi yang lain. Tetapi sebelum itu, tentu harus mengetahui apa saja kandungan yang ada di dalam daun kemangi.

Berikut akan dijelaskan beberapa faedah dari daun kemangi yang belum banyak diketahui oleh masyarakat pada umumnya.
Anti Alergi

Pengambilan daun kemangi boleh menjadikan anti alergi yang baik. Apabila mengalami alahan, daun kemangi boleh menjadi penyelesaian rawatan yang tepat.
Dan masih ada beberapa lagi faedah daun kemangi yang masih boleh didapatkan ketika mengambil daun kemangi iaitu adalah sebagai anti stres, dan boleh menjadi sebuah ubat untuk perokok aktif kerana boleh mengurangkan kadar nikotin yang ada di dalam aliran darah. Faedah daun kemangi lain khususnya untuk para wanita, beberapa faedah dari daun kemangi boleh didapatkandan dengan cara dimakan tentunya.

Anti radang


Daun kemangi boleh menjadikan ubat anti radang yang ampuh. Sudah menjadi penyelesaian yang tepat untuk ubat anti radang berbanding harus membeli ubat yang mengandungi bahan kimia.

Baca faedah buah kedondong sebagai ubat anti radang

Penuaan Dini

Daun kemangi boleh menunda datangnya proses penuaan. Adanya kandungan triptofan boleh melambatkan proses penuaan yang boleh muncul pada bila-bila saja. Tentu pengambilan secara rutin boleh menjadikan khasiatnya semakin terasa.

Mata dan Mulut Sihat

Adanya kandungan vitamin A pada daun kemangi menjadikan mulut menjadi segar dan boleh menjadikan mata rileks dan sangat bagus dimakan ketika sebelum tidur.

Baca Tips Menghilangkan Bau Mulut dan Mencegahnya

Batuk

Ketika tanda - tanda batuk muncul, daun kemangi menjadi penyelesaian yang tepat. Boleh digunakan dengan meminum teh hangat atau dicampurkan pada bumbu masakan yang akan dimasak dan dimakan.

Demam dan Masuk Angin

Daun kemangi boleh meredakan demam dan masuk angin dengan cara disapukan kepada bahagian tubuh bersama bahan lain seperti bawang merah dan minyak kayu putih yang dicampurkan menjadi satu.
Kekebalan Tubuh

Untuk yang mudah sakit, daun selasih boleh digunakan untuk meningkatkan kekebalan tubuh. Adanya zat beta karotena di dalam daun kemangi menjadikan daya tubuh meningkat dan boleh menjadikan sel dalam tubuh mengalami regenerasi dan menjadi lebih baik.

Menambah Pertumbuhan

Faedah daun kemangi boleh menambah pertumbuhan sekaligus juga perkembangan tulang. Kalium dan juga fosforus terdapat pada daun kemangi dan baik untuk tulang. Untuk kamu yang memang mempunyai masalah pertumbuhan, daun kemangi ini sangat sesuai untuk membantu menyelesaikan masalah tersebut.
Menjaga Jantung

Faedah daun kemangi yang selanjutnya adalah boleh menjaga kesihatan dari jantung. Kerana mineral yang ada di dalam daun kemangi baik untuk kesihatan jantung.

Sariawan

Untuk yang sering mengalami sariawan baik kerana akibat panas dalam ataupun juga kerana tergigit ketika makan, daun selasih boleh digunakan untuk menyembuhkan sariawan. Yaitu dengan cara memakan beberapa daun kemangi lalu setelah itu minumlah dengan air hangat.

Kemandulan

Daun kemangi mempunyai faedah untuk mencegah kemandulan. Terdapat sebuah zat yang terkandung di dalam daun kemangi yaitu zat arginina. Bahan-bahan ini berfungsi untuk membuat sperma yang ada menjadi semakin kuat daya tahannya. Sehingga kemandulan boleh diatasi dengan baik.

Memperbaiki Aliran Darah

Faedah daun kemangi yang pertama adalah memperbaiki aliran darah yang ada di dalam tubuh. Kandungan daripada daun kemangi iaitu magnesium berguna untuk menjadikan pembuluh darah menjadi lebih rileks juga boleh mengawal kerja jantung. Sehingga aliran darah ke seluruh bahagian tubuh boleh berjalan dengan lancar.

Faedah Daun Kemangi Untuk Wanita

Susu ibu

Untuk para ibu yang baru mempunyai anak, jika mengalami ASI yang terbantut. Daun kemangi boleh digunakan secara langsung dan rutin.
Keputihan

Daun kemangi ini mempunyai faedah untuk mengatasi bagi wanita yang mengalami keputihan. Kandungan eugenol yang ada pada daun kemangi boleh membunuh bakteria jahat yang ada di dalam organ intim wanita yang mengakibatkan keputihan tersebut.

Baca kunyit sebagai ubat keputihan

Sel Telur


Faedah dari daun kemangi yang selanjutnya adalah daun kemangi boleh merangsang pembentukan dan sel telur menjadi lebih mudah mengalami persenyawaan. Sehingga nantinya bisa mempunyai anak dengan cepat dan cara yang semulajadi.

Memang daun kemangi akan mempunyai faedah yang baik ketika dikonsumsi secara rutin dan bersih. Bukan hanya dimakan secara langsung, tetapi daun kemangi juga boleh digunakan sebagai tambahan herba ataupun juga dicampurkan ke dalam minuman. Kerana aroma daun kemangi yang tidak semua orang suka menyebabkan daun kemangi jarang dimakan dengan rutin. Dan juga daun kemangi boleh ditanam kerana sudah terbukti faedah yang ada di dalam daunnya. Rawatan tumbuhan selasih juga tidak memerlukan penjagaan yang terlalu sukar.

Hanya memberikan pupuk secara berkala dan sinar matahari yang cukup maka boleh tumbuh dengan maksimum. Sehingga boleh digunakan secara rutin dan mendapat faedah daun kemangi tentunya.

Baca Faedah Daun Kelor Yang Perlu Anda Tahu

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon