Monday, August 22, 2016

Cara Menangani Penyakit Maag

Cara Menangani Penyakit Maag. Gejala penyakit maag boleh terasa dengan rasa sakit pada bahagian perut yang sangat melilit dan terus menerus. Kadang-kadang rasa sakit tersebut sehingga membuat perut ini terasa mual. Pada masa ulu hati kambuh rasa sakit itu disebabkan oleh kadar asam lambung yang naik mendadak sehingga kemudian anda merasa ingin mual dan sakit pada bahagian perut. Sakit ulu hati boleh terjadi pada siapa saja. 

Punca penyakit gastrik umumnya disebabkan oleh tabiat makan yang tidak teratur. Dengan padatnya kegiatan saat ini biasanya orang-orang meremehkan jam makannya, sehingga sering kali kerana terlalu sibuk akhirnya tidak sempat untuk mengisi perutnya. Akibatnya perut menjadi luka dan asam lambung menjadi naik.

Cara Menangani Penyakit Maag


Cara Menangani Penyakit Maag

Gejala penyakit dan penyebab penyakit gastrik sebenarnya boleh anda elakkan asalkan anda makan dengan teratur. Jika anda merupakan seorang pesakit gastrik yang ingin merawat penyakit gastrik yang anda alami maka cubalah beberapa cara semula jadi dalam menangani penyakit maag berikut ini:

Susu Kambing
Untuk merawat sakit ulu hati maka anda boleh menggunakan susu kambing sebagai tips rawatan untuk menangani sakit maag. Susu kambing memang tidak memiliki protein yang sama seperti yang terkandung dalam susu lembu. Namun susu kambing juga mempunyai khasiat yang sangat baik untuk kesihatan perut maka dari itu cubalah untuk minum susu kambing setiap harinya agar anda boleh merawat sakit maag yang anda rasakan. Dengan minum susu kambing setiap hari maka anda boleh menyembuhkan luka pada perut anda dan juga secara total boleh menyembuhkan sakit gastrik yang anda alami selamai ini dengan cara semula jadi. Anda boleh sembuh dengan tanpa mengalami kesan sampingan apapun kerana bahan semulajadi mengandungi banyak khasiat yang semulajadi dan selamat sebagai alternatif rawatan.

Limau Nipis
Kebanyakan orang yang sakit ulu hati memang mengelakkan pengambilan bahan makanan yang rasanya asam kerana hal tersebut boleh menyebabkan asid perut menjadi naik. Namun jika anda mencampurkan perasan air limau nipis dengan madu dalam segelas air suam maka justru hal tersebut boleh menjadi salah satu ubat tradisional untuk menangani sakit maag. Madu yang mempunyai banyak khasiat itu boleh menjadi tips rawatan yang sangat mujarab jika digunakan sebagai ubat tradisional sakit maag.

Baca Faedah limau nipis untuk wajah, rambut, dan diet

Halia

Halia mempunyai banyak sekali manfaat yang baik untuk kesihatan manusia, salah satunya boleh digunakan sebagai ubat tradisional untuk menangani sakit maag. Anda hanya meminum wedang jahe selagi hangat seperti biasanya, setiap harinya. Lama kelamaan anda akan dapat merasakan bahawa sakit maag anda mula berkurang. Sakit maag bisa sangat berbahaya jika tidak segera dirawat kerana sakit ulu hati boleh membuat penderitanya mengalami sakit asam lambung yang berlebihan.

Baca 10 Faedah jahe bagi kesehatan selain menghangatkan tubuh

Daun Alpukat Kering
Alpukat ternasuk merupakan buah yang mudah ditemui di Indonesia, maka dari itu anda yang menderita sakit maag boleh menggunakan daun alpukat yang sudah kering sebagai salah satu tips rawatan dalam menangani sakit ulu hati, caranya cukup dengan mencuci daun alpukat yang sudah kering tersebut dengan air matang selepas itu minum airnya setiap hari.

Baca Faedah buah alpukat untuk pemakanan dan pemakanan anak

Daun Keji Beling
Ubat tradisional menangani sakit maag yang selanjutnya boleh anda buat daripada daun keji beling. Didihkannya sebanyak 3 helai daun keji beling dengan air sebanyak 2 gelas hingga matang kemudian minumlah air rebusan daun keji beling tersebut sebagai tips rawatan sakit ulu hati yang mujarab.

Daun Salam
Jika anda mencari cara semula jadi menangani sakit ulu hati, maka gunakanlah daun salam untuk hal tersebut. Mujurlah daun salam ini merupakan salah satu rempah dapur yang selalu digunakan dalam pelbagai masakan, maka dari itu anda dengan mudah boleh mendapatkan daun salam di mana saja. Rebus sebanyak 20 lembar daun salam dengan air sebanyak 1.5 liter kemudian minum air rebusan tersebut setiap hari sehingga anda tidak lagi merasa sakit maag.

Daun Jambu Biji
Ternyata tidak hanya buah jambu biji saja yang boleh dimanfaatkan, melainkan daun pohon jambu biji pun boleh digunakan untuk merawat sakit maag. Anda hanya mengumpul sebanyak 8 helai daun jambu biji yang kemudian direbus dengan air sebanyak 1.5 liter, setelah mendidih, air rebusan itu dibahagi 3 untuk diminum 3 kali dalam sehari.

Biji Pala
Biji pala yang merupakan rempah-rempah juga boleh digunakan sebagai salah satu cara semula jadi untuk merawat sakit maag. Untuk membuat ubat sakit maag ini anda memerlukan biji pala yang sudah dibuat dalam bentuk serbuk. Anda boleh menjerang serbuk biji pala tersebut dengan air matang kemudian ditambah dengan pisang barulah diminum airnya.

Temulawak
Sama halnya seperti kunyit, temulawak juga merupakan salah satu rempah yang sangat baik sebagai cara alami menangani penyakit maag. Cara membuat temulawak sebagai ubat sakit ulu hati adalah dengan cara mengupas, kemudian membasuh dan kemudian dihiris halus, setelah hirisan nipis temulawak direbus dengan menggunakan air sebanyak 2 gelas, sampai mendidih dan hanya tinggal satu gelas sahaja. Nantinya rebusan temulawak itu harus anda minum.

Kacang Hijau
Ada pelbagai macam olahan makanan di Indonesia yang dibuat dengan menggunakan kacang hijau, contohnya saja bubur kacang hijau dan minuman sari kacang hijau. Ternyata kacang hijau merupakan salah satu cara semula jadi yang sangat baik untuk digunakan dalam menangani sakit maag. Anda boleh mengambil kacang hijau yang sudah matang dengan cara yang anda sukai seperti membuatnya menjadi bubur untuk menangani sakit maag.

Lidah Buaya
Tanaman lidah buaya sangat mudah dijumpai kerana tumbuhan ini termasuk mudah tumbuh di mana saja. Tanaman lidah buaya memang awalnya dikenal sangat baik untuk menjaga kesihatan rambut, namun ternyata lidah buaya juga sangat baik sebagai cara alami untuk menangani penyakit maag. Anda hanya merebus bahagian lendir dalam daging tumbuhan lidah buaya tersebut kemudian setelah masak akan disejukkan dan diminum airnya.

Baca 10 Faedah lidah buaya bagi kesihatan

Pisang Raja
Sebenarnya semua jenis pisang adalah buah yang sangat baik untuk lambung, namun hanya pisang jenis pisang raja sajalah yang didalamnya mengandung pektin yang berguna untuk melindungi membran mukus yang ada di dalam perut anda. Cukup makan pisang raja sebagai cara alami menangani penyakit maag setiap harinya sehingga perut anda menjadi lebih kebal terhadap luka yang terjadi akibat asam lambung yang naik.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon