Friday, August 12, 2016

Tips diet Tetapan Cara Diet Mayo yang Benar

Maklumat kesihatan Tips diet Tetapan Cara Diet Mayo yang Benar. Diet mayo merupakan sebuah kaedah diet yang diperkenalkan pertama kali oleh MayoClinic.org, iaitu sebuah portal kesihatan terkenaldari Amerika Syarikat yang sudah berdiri selama lebih dari 15 tahun. Program diet mayo ini telah teruji oleh berbagai penelitian dan kajian, yang selain meghindari konsumsi garam unuk dapat mengurangkan berat badan, ternyat ada peraturan penting lain yang juga harus diikuti pada saat menjalankan dalam diet ini, iaitu pantang larang untuk mengkonsumsi ais dan air sejuk dan lebih mengutamakanuntuk mengkonsumsi air putih sekurang-kurangnya 8 gelas dalam sehari.

Salah satu daripada ciri khas diet mayo yaitu Anda dilarang untuk mengkonsumsi makanan yang bergaram. Garam merupakan pantang larang utama ketika menjalankan program diet mayo, namun anda boleh mengkonsumsi makanan apapun, asalkan makanan tersebut sihat dan tidak mempunyai kandungan garam. Dengan diet mayo, maka anda tidak perlu menahan lapar maupunterus-menerus berpuasa seperti program diet lain. Cukup dengan mengurangkan konsumsi dari karbohidrat saja untuk melakukan diet mayo ini.

Tips diet Tetapan Cara Diet Mayo yang Benar

keseimbangan antara asupan sayur-sayuran, buah-buahan, protein, serta komponen lain. Sama halnya dengan cara tradisional untuk menurunkan berat badan dan program diet lain, tetapan menu serta pola makan sangat berperanan penting untuk kejayaan dari cara diet mayo ini. Walaupun demiki anada sedikit perbezaan dalam tetapan menu makanan pada diet mayo dengan program diet lain, dan hal ini sudah menjadi ciri khas dari program diet mayo.

Tetapan menu pada diet mayo harus benar-benar dipilih dan disaring dengan sedemikian rupa agar makanan yang anda konsumsi selama menjalani diet mayo mempunyai nutrisi yang pas sehingga diet mayo yang anda lakukan boleh memberikan hasil yang maksima. Tidak boleh dinafikan apabila dalam berbagai macam program diet yang ada, baik itu yang dilakukan dengan cara tradisional mahupun program diet lain termasuk diet mayo, boleh berjaya apabila kita dapat mengatur pola makan dengan baik. Bahkan ketika anda tidak melakukan diet lagi, sebaiknya anda tetap mengatur pola makan dengan baik, walaupun tidak perlu sekeras pada saat anda sedang melakukan diet, hal ini perlu anda lakukan dengan tujuan untuk mencegah berat badan anda kembali naik.

Baca Faedah buah duku baik untuk program diet

Kaedah Diet Mayo yang Benar dan Cepat


Untuk mendapatkan hasil yang cepat, diet mayo yang anda jalani harus benar-benar anda lakukan selama 13 hingga 14 hari tanpa ada satu hari pun yang terlewati. Sebab apabila dalam masa 2 minggu tersebut 1 hari saja anda gagal menjalaninya, maka diet mayo yang anda lakukan sudah dianggap gagal. Program diet mayo ini sudah terbukti ampuh, kerana sudah terbukti dapat menurunkan berat badan sehingga 7 hingga 8 kilogram dalam jangka waktu yang cukup singkat. Akan tetapi dengan catatan bahawa selama 2 minggu itu anda sama sekali tidak mengonsumsi makanan yang mengandungi garam.

Cara Kerja Diet Mayo


Dalam program diet mayo, anda disyorkan untuk lebih banyak mengkonsumsi air putih, paling sedikit 8 gelas air putihharus masuk kedalam tubuh anda setiap harinya. Banyaknya air ini berfungsi untuk sarana dalam mengeluarkan garam yang terdapat di dalam tubuh. Oleh kerana itu pada saat anda melakukan diet mayo selama 13 hari tersebut, maka garam yang terdapat di dalam tubuh akan keluar melalui air kencing dan najis.

Prinsip dasar dari dieet mayo ini bukanlah air yang boleh membuat berat badan menjadi naik, namun air di dalam tubuh tidak akan tertimbus apabila garam di dalam tubuh kita dapat kita hilangkan atau sudah dikurangkan, sehingga anda boleh kembali meminum air putih dalam jumlah yang normal setelah anda selesai melakukan program diet mayo ini.

Setelah semua garam di dalam tubuh keluar, pada saat yang bersamaan tubuh juga tidak akan mendapat asupan garam yang boleh menjadi pencetus darimeningkatnya volume air didalam tubuh, sebab volume air yang berlebihan inilah yang menjadi salah satu penyebab dari berat badan yang berlebihan. Jadi seiring dengan semakin berkurangnya kandungan garam yang terdapat di dalam tubuh, maka berat badan anda secara perlahan-lahan juga akan berkurang.

Dalam kajian yang telah dilakukan, membuktikan bahawa seseorang yang menjalani diet mayo dengan betul, boleh menurunkan berat badannya dengan cukup banyak. Selain itu dengan menjalani diet mayo ini, keadaan kimia dalam tubuh juga akan menjadi lebih baik apabila dibandingkansebelum menjalani diet mayo. Diet mayotelah dianggap sebagai salah satu kaedah menurunkan berat badan yang benar dan juga cepat, sehingga banyak para ahli yang menyarankan untu melakukan diet mayo ini sekurang-kurangnya satu kali dalam setahun untuk dapat menurunkan berat badan.

itulah tadi sedikit maklumat kesihatan tentang tips diet mayo, semoga bermanfaat

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon