Saturday, August 13, 2016

Diet Golongan Darah B Untuk Kurangkan Berat Badan

Maklumat Kesihatan Diet Golongan Darah B Untuk Kurangkan Berat Badan. Banyak orang yang berusaha keras untuk dapat menurunkan berat badan agar dapat mendapatkanberat badan yang sesuai, biasanya mereka akan melakukan berbagai macam cara ubtuk dapat menurunkannya. Salah satu cara untuk menurunkan berat badan boleh dengan tips diet golongan darah. Setiap golongan mempunyai ciri-ciri tubuh yang berbeza, sehingga cara dietnya juga berbeza-beza. Kali ini saya akan membincangkan mengenai diet golongan darah B, yang mungkin dapat berguna bagi anda yang sedang mengalami masalah berlebihan berat badan dan mempunyai golongan darah B.

Diet Golongan Darah B Untuk Kurangkan Berat Badan

Seringkali pada saat menjalankan diet, kita melakukannya hanya sebatas mengikuti kecergasan, serta mengurangkan makan makanan yang berkarbohidrat, atau boleh juga dengan mengambil ubat penurun berat badan. Namun ternyata masih banyak yang gagal, salah satu penyebabnya boleh juga disebabkan oleh menu diet yang mereka konsumsi ternya tidak sesai dengan golongan darah yang mereka miliki. Apabila anda bergolongan darah B, anda boleh melakukan diet golongan darah ini dengan memperbanyakkan pengambilan makanan berprotein, akan tetapi sedikit sahaja mengambil produk-produk yang berasal dari susu, misalanya keju.

Golongan darah B termasuk golongan darah yang universal. Untuk berbicara mengenai makanan, untuk orang dengan mempunyai dolongan darah B ini pada dasarkan tidak begitu memiliki masalah, karena mereka bisa mengkonsumsi hampirselurukh makanan. Hal ini disebabkan golongan darah B bukanlah jenis darah yang langka, sehingga mereka yang memiliki golongan darah ini tidak mempunyai banyak pantangan. Akan tetapi, dalam melakukan program diet golongan darah B ini, ada juga beberapa makanan yang dianjurkan untuk tidak dikonsumsi.

Makanan yang dianjurkan untuk diet golongan darah B


daging
Tidak seperti seseorang yang mempunyai golongan darah A, untuk yang mempunyai golongan darah B masih dibenarkan untuk mengambil daging, namun kuantitinya tetap harus dihadkan. Daging yang dianjurkan untuk dimakan pada saat menjalankan diet golongan darah B adalah daging ayam, kambing, domba dan kelinci.

bumbu Masak
Bumbu masak yang baik untukdiet golongan darah B adalah, minyak zaitun, rempah kari dan serbuk cili. Sedangkan untuk bahan herba yang sebaiknya dimakan contohnya adalah pudina, teh hijau, halia, dan ginseng.

Buah dan Sayuran
Untuk yang mempunyai golongan darah B sayuran yang baik untuk dimakan adalah tunas, bit, kembang kol, kubis, brokoli dan lobak merah. Sedangkan untuk buah-buahan, contohnya adalah sepertisepertiplum, nanas, papaya, pisang dan anggur.

Baca faedah buah bagi kesihatan

Kacang-Kacangan
Pelbagai macang jenis kacang-kacangan, seperti kacang tanah, kacang hijau, badam, kacang soya, dan lain-lain, sangat bagus untuk dimakan pada saat anda menjalankan diet golongan darah B. Selain itu, pengambilan oat, walnut hitam, dan bubur gandum juga sangat bagus untuk kesihatan.

makanan berprotein
Mengambil pelbagai makanan yang banyak mengandung protein, seperti tahu, tempe dan telur sangat baik untukanda yang mempunyai golongan darah B.

Pengambilan Makanan Laut
Untuk anda sedang menjalankan program diet golongan darah B, anda digalakkan untuk mengambil makanan laut. Selain itu, anda juga dibenarkan untuk mengambil ikan salem, sardin, dan juga telur ikan

Makanan yang dilarang untuk diet golongan darah B


Beberapa jenis makanan yang harus dielakkan ketika menjalankan diet golongan darah B adalah
  • Minuman beralkohol, air soda dan ais krim 
  • Daging itik, angsa, ayam, babi dan kuda 
  • Lobster, belut, sotong dan ketam 
  • Telur burung puyuh, telur angsa dan telur itik 
  • Buah delima, jagung, waluh, gandum dan tomato 
  • Santan 

Baca Tips diet Tetapan Cara Diet Mayo yang Benar

Itulah beberapa maklumat kesihatan tentang makanan yang tidak boleh di konsumsi dan yang dianjurkan untuk dimakan ketika menjalankan diet golongan darah B. Untuk makanan yang tidak boleh dimakan diatas, sebaiknya apabila anda benar-benar mengelakkan makanan tersebut, agar diet anda boleh berjaya. Agar keperluan tubuh akan protein boleh tetap dipenuhi, anda boleh menggantikannya dengan jenis makanan yang memang sesuai untuk golongan darah B. 

Akan tetapi, selain melakukan program diet, untuk dapat menurunkan berat badan, anda juga perlu mengimbanginya dengan Olagraga. Sukan yang anda lakukan sebaiknya juga merupakan sukan yang sesaui dengan golobga darah B, contohnya adalah seperti olah raga renang, menari, balet, ataupun berjalan kaki. Aktiftas fizikal sederhana seperti tersebut memang sangat sesuai untuk anda yang sedang menjlankan program diet golongan darah B.

Baca Tips Diet Sihat Bagi Golongan Darah O

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon