Thursday, August 18, 2016

Cara Menangani Rambut Kering dengan Bahan Alami

Maklumat kesihatan Tips menagngani Rambut Kering dengan Bahan Alami. Rambut sihat merupakan idaman bagi setiap wanita, namun begitu banyaknya masalah rambut yang menjadikan rambut tidak indah serta dan sihat, diantaranya rambut kering. Masalah ini menjadikan wanita tidak percaya diri dalam berpenampilan.

Oleh kerana itu saya memberikan 8 tips cara menangani rambut kering menggunakan bahan alami. Berikut ini 8 cara menangani rambut kering dengan bahan semulajadi:

Cara Menangani Rambut Kering dengan Bahan Alami


Cara Menangani Rambut Kering dengan Bahan Alami

1. Elakkan Penggunaan Syampu Setiap Hari
Keramas tiap hari dengan tujuan untuk membuat rambut sihat dan indah bukanlah perkara yang tepat, hal ini kerana setiap orang mempunyai kandungan minyak yang berbeza-beza. Dengan kandungan minyak yang banyak, maka hal tersebut tidaklah masalah, akan tetapi jika seseorang mempunyai kandungan minyak sedikit, mencuci tiap hari boleh membuat rambut menjadi gugur, kering, bercabang dan masalah rambut lain.

2. Minyak Zaitun
Minyak zaitun merupakan salah satu minyak yang bermanfaat bagi kesihatan kulit kepala. Hal ini boleh dimanfaatkan bagi kaum hawa yang mempunyai rambut yang kering. Caranya, sapukan minyak pada rambut dan kulit rambut yang telah dibasahkan dengan air, diamkanlah kira-kira 5 minit selepas itu barulah dibilas dengan mencuci menggunakan syampu. Janganlah keramas dengan "air panas". Sesaat anda mandi menggunakan air hangat maka usahakan untuk tidak mencuci, kerananya air panas boleh merosakkan dan menghilangkan nutrisi pada rambut, sehingga menyebabkan rambut kering dan mudah mengering.

Baca Faedah Minyak Zaitun

3. Menggunakan lemon
Kandungan lemon boleh menjadikan rambut lebih sihat dan berkilat. Untuk caranya cukup mudah, iaitu ambil dua sudu teh perasan air lemon, minyak badam atau minyak atsiri dan juga madu. Lalu campurankan lah ketiga bahan tersebut hingga rata. Lalu Oleskanlah pada rambut dan diamkan dengan tuala suam selama kira-kira 90 minit hingga mengering. Lalu bersihkan rambut dengan syampu menggunakan syampu. Gunakan cara ini satu kali dalam seminggu.

Baca Faedah Buah Limau Bagi Kesihatan Manusia

4. Elakkan Penggunaan Hair Dryer
Hair dryer atau pengering rambut lain mengeluarkan panas semasa digunakan dan panas itulah yang menjadikan rambut menjadi tidak sihat atau kering. Selain Hair dryer, pengeriting, ataupun pelurus rambut juga boleh membuat rambut anda semakin rosak apabila tidak dilakukan secara benar. Dan salah satu cara untuk mengurangkan kesan sampingan kerosakan rambut adalah dengan menggunakan krim penggaya rambut anti panas. Gunakan krim ini sebelum melakukan pengeringan rambut, lebih baiknya jangan gunakan pengering rambut terlalu sering.

5. Elakkan Tidur Dengan Rambut Terikat
Kebiasaan tidur dengan rambut terikat masih sering kali dilakukan oleh banyak perempuan, terlebih lagi bagi mereka yang mempunyai rambut panjang dengan alasan supaya tidak susah pada masa disisir, namun ternyata Hal ini boleh menjadikan rambut anda rosak dan kering, untuk itu biarlah rambut anda terurai semasa tidur .

Baca 10 Faedah Buah Epal Bagi Kesihatan, Kulit dan Rambut

Itu tadi maklumat kesihatan tips cara membuat rambut lebih sihat. Semoga tips tersebut boleh anda terapkan sehingga membuat kesan yang baik pada kulit kepala anda.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon