Tuesday, July 26, 2016

Faedah Buah Nangka yang sangat luar biasa untuk kesihatan

Faedah buah nangka -Buah nangka adalah buah yang umum yang ada disekitar kita. buang nagka berwarna kuning degan rasa yang sangat manis dan teksture bauh yang kenyal. Saiz buah naga termasuk saiz yang besar dengan kulit yang tebal dan daging buah ditengahnya. Untuk memudahkan pengambilan buah nangka, anda boleh membeli buah nagka yang sudah dalam bentuk kupasan. Kerana jika membelinya secara utuh anda harus memidahkan sendiri daging buah dengan kulitnya yang bercampur dengan getah yang susah dihilangkan jika terkena tangan.Buah nagka tidak mengenal musim sehingga boleh berbuah sepanjang tahun.

Buah nagnka mempunyai kandungan zat yang sangat baik untuk kesihatan seoerti vitamin A, B, dan C dalam bentuk sebatian thiamin, niacin dan riboflavin. Buah nangka juga mengandungi mineral seperti potassium, zat besi, magnesium dan mineral. Buah nangka juga mengandungi kalori, protein an karbohidrat.

Faedah Buah Nangka yang sangat luar biasa untuk kesihatan

Khasiat buah nangka yang pertama adalah untuk mencegah kanser kaena buah nangka mengandungi fitonutrien seperti isoflavon, saponin dan lignin yang mempunyai sifat anti kanser juga sifat anti penuaan yang boleh menjaga kulit tubuh agar tetap kencang dan tidak muah keriput. Zat fitonutrein juga dapat menghilangkan radikal bebas yang menjadi penyebab terjadinya kanser didalam tubuh serta penyakit lain yang terjadi kerana bakteria atau virus.

Khasiat buah nangka kedua adalah untuk mencegah anemia kerana buah naga mempunyai kandungan zat besi sebagai pencegah anemia. Selain itu zat besi juga bermanfaat untuk membantu melancarkan peredaran darah dalam tubuh.

Khasiat buah nangka selanjutnya adalah melancarkan pencernaan kerana buah nangka mempunyai kandungan zat anti ulser yang boleh melancarkan pencernaan. Nangka mengandungi banyak serat sehingga dapat mencegah sembelit dan membantu kerja usus halus. Serat dalam buah nagka juga boleh memberikan rasa kenyang yang cukup lama yang baik dimakan oleh mereka yang sedang melakukan proses diet. Khasiat buah nangka buah nangka lainya adalah menjaga kesihatan tulang kerana buah nangka mengandungi magnesium yang penting untuk penyerapan kalsium yang dapat mencegah tulang menjadi kropos.

Khasiat buah nangka nangka juga boleh untuk menjaga kesihatan mata kerana buah nangka mengandung vitamin A yang sangat diperlukan mata untuk mengelakkan penyakit ata seperti degenerasi makula. Buah nagka juga dapat menjaga kesihatan teroid kerana buang nangka mengandung zat tembaga yang sangat penting untuk pengeluaran hormon.

Khasiat buah nangka selanjutnya adalah menurunkan tekanan darah tinggi kerana nangka mengandungi kalium yang dapat menurunkan tekanan darah yang tinggi yang bermanfaat untuk mencegah terjadinya serangan stroke dan serangan jantung. Khasiat buah nangka selanjutnya adalah untuk meningkatkan energy badan kerana buah nangka mengandungi gula seperti sukrosa dan fruktosa yang daapt memberikan energy pada tubuh.

Baca mengelak kemungkinan stroke dengan buah kurma

Demikianlah beberapa maklumat kesihatan tentang khasiat buah nangka yang baik untuk kesihatan tubuh. Namun perlu anda tahu bahawa buah nagka mengandung gas, sehingga ketika anda mengambil buah nangka dalam jumlah banyak anda boleh mengalami sakit perut bahkan sampai cirit-birit. Buah nagka juga tidak dianjurkan digunakan oleh pesakit diabetes kerana buah nagka mempunyai kandungan gula yang tinggi yang akan membuat kadar gula seorang pesakit diabetes akan naik. Untuk itu pengambilan buah nangka dengan hidangan yang wajar agar tidak membuat perut anda sakit. Sebagiknya bergabung dengan buah-buahan lain agar mendapat banyak nutrisi yang lengkap. Cara pengambilan buah nangka sangat mudah, boleh dengan langsung memakanya, dibuat jus atau dengan digoreng.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon