Tuesday, July 26, 2016

10 Faedah Luar Biasa Terong Yang Sering Dipandang Sebelah Mata

Faedah buah yang luar dari buah terong -Terong merupakan salah satu tanaman sayur yang begitu tumbuh dengan suburnya bagaikan cendawan di pasaran yang berada di Indonesia.

Sayur-sayuran murah meriah yang sering dianggap remeh ini mempunyai nama latin Solanum melongena sekelas dengan buah beri yang menyimpan begitu banyak manfaat bagi kesihatan. Namun sebenarnya terong menyimpan manfaat luar biasa yang boleh dilihat dari kandungan nutrisinya berupa mineral, kalsium, zat besi yang sangat diperlukan oleh tubuh. Untuk itu jangan beranjak untuk membuka tetingkap maklumat tentang manfaat luar biasa terong yang kerap dipandang sebelah mata di bawah ini:

10 Faedah Luar Biasa Terong Yang Sering Dipandang Sebelah Mata

10 Faedah Luar Biasa Terong

Menangkis pembekuan darah

Faedah luar biasa terong ini kerana sayur yang salah satu warnanya ungu ini mengandungi bioflavonoid dan vitamin K yang mampu membuat salur kapilari dalam badan menjadi lebih kuat sehingga ampuh menangkis pembekuan darah.

Baca faedah makan udang untuk mengatasi pembekuan dalam darah

Kaya antionsidan

Kandungan nasunis dalam terong ini merupakan antioksidan paling kuat yang telah teruji mampu menangkis radikal bebas dalam tubuh. Kerana pada penyelidikan yang dilakukan pada binatang nasunin terbukti mampu melindungi lemak atau lipid yang terdapat di membrane sel pada otak

Anti virus dan anti bakteria

Faedah luar biasa terong ini akibat kandungan vitamin C ini sangat bagus untuk daya tahan tubuh terhadap bakteria dan virus.

Membuat pencernaan lebih lancar

Faedah luar biasa terong ini akibat kandungan serat yang begitu tinggi untuk menangkis kanser yang mungkin mengintai organ usus besar kita dan pastinya membuat saluran pencernaan lebih sihat.

Mengawal Hipertensi

Terong ini mampu menurunkan tekanan darah yang memuncak terlebih pada pesakit hipertensi yang sangat berpotensi membahayakan kesihatan tubuh kerana kandungan bioflavonoid.

Menghalang diabetes

Faedah luar biasa terong ini boleh anda dapatkan kerana selain berserat tinggi terung juga mempunyai kadar karbohidrat larut yang rendah dan sangat bagus untuk menangkis diabetes.

Baca Faedah epal fuji sebagai penghalang diabetes

Menguatkan tulang

Faedah luar biasa terong ini harus segera kita dapatkan dengan mengambil terung, kerana kandungan kalsiumnya ini sangat bermanfaat untuk menguatkan sendi dan tulang anda agar tidak reput.

Menangkis anemia

Faedah luar biasa terong ini dapat dimanfaatkan para pesakit anemia, kerana terung yang boleh kita dapati di berbagai tempat ini mampu menyumbang zat besi yang sangat diperlukan oleh setiap orang agar terhindar dari anemia.

Nutrisi untuk organ jantung

Terong yang harganya murah ini ternyata boleh membeli kesihatan anda yang mahal kerana mampu mengurangkan kandungan kolesterol jahat yang boleh mengancam kesihatan organ jantung anda yang berdenyut setiap saat tersebut.

Sebagai nutrisi otak

Faedah luar biasa terong didapati kerana kandungan phytonutrien yang menjadi satu daripada kandungan gizi yang begitu diperlukan oleh organ otak kita untuk menjaga ingatan kita agar fungsinya tetap bagus serta terhindar daripada kerosakan dalam memindahkan maklumat. kalau kita boleh menutrisi otak dengan harga yang murah meriah mengapa perlu membeli vitamin otak yang mahal.

Baca kandungan gizi buah kurma dapat mengelakkan kanser otak

Faedah luar biasa terong ini sangat sesuai bagi anda yang sedang dalam proses menurunkan berat badan. Hal ini kerana tekstur terong yang mirip spons ini mempunyai kandungan air yang bagus untuk menetapkan kalori, namun dengan catatan anda mengambilnya dalam jumlah banyak dan kini masih alami. Namun kerana keterbatasan maklumat bahawa sayur terung yang mampu mensuplay nutrisi yang diperlukan oleh badan ini kerap boleh dipandang remeh. Mereka lebih suka makan daging, tempe atau tahu dll. Padahal terung telah menerobos restoran berkelas sebagai menu utama dan pantas di sandingkan dengan menu pilihan lain.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon