Saturday, August 13, 2016

Tips Diet Sihat Bagi Ibu Menyusui Agar Pengeluaran susu ibu Tetap Terjaga

Maklumat kesihatan Tips Diet Sihat Bagi Ibu Menyusui Agar Pengeluaran susu ibu Tetap Terjaga. Menurunkan berat badan pasca melahirkan memerlukan sebuah perjuangan yang cukup berat dan merupakan cabaran besar yang perlu dilakukan, terutamabagi ibu menyusui setelah melahirkan buah hatinya. Pada saat hamil, tubuh akan mengalami kenaikan berat badan yang tidak sedikit, oleh kerana itu setelah melahirkan tubuh akan menjadi kelebihan berat badan, ditambah lagi harus menyusukan buah hati, sehingga akan menjadi sukar untuk menurunkannya. 

Namun ini bukanlah halangan untuk melakukan diet sihat bagi ibu menyusui, akan tetapi dapatdijadikan batasan ketika menurunkan berat badan dengan cara yang selamat dan tidak menyiksa diri.

Diet sihat untuk ibu menyusui dengan cara mengurangkan jumlah kalori dalam makanan sangat tidak digalakkan, kerana akan memberi kesan kepada pengeluaran dan kualiti dari susu ibu yang dihasilkan. Bagi beberapa Ibu Menyusui, dietbisa jadi merupakan perkara yang cukup sukar. Hal ini disebabkanpada saat menyusui, ibu harus menambah pengambilan makanan kira-kira 300 kcal / hari-nya agar kualiti dan pengeluaran susu ibu tetap terjamin. Namun bagi ibu menyusui yang ingin melakukan diet sihat dan aman tanpa mengurangkan pengeluaran dan kualiti susu ibu dapat megikuti beberapa tips seperti di bawah ini:

Tips Diet Sihat Bagi Ibu Menyusui Agar Pengeluaran susu ibu Tetap Terjaga


Tips Diet Sihat Bagi Ibu Menyusui Agar Pengeluaran susu ibu Tetap Terjaga

Sukan
Kaedah menurunkan berat badan dapat dilakukan dengan cara membakar lemak tubuh, dan itu dapat dilakukan denganberolahraga. Lakukan sukan selepas selesai menyusukan, agar aktiviti sukan menjadi mudah, anda boleh menggunakan pakaian khusus yang memang direkabentuk bagi ibu yang sedang menyusui. Diet sihat bagi ibu menyusui dengan sukan boleh bermula dengan melakukan jalan santai sambil menggendong bayi anda. Apabila bayi sudah dapat ditinggal untuk diduduki, anda juga boleh berenang, berbasikal ataupun sukan lain yang anda senangi.

Baca Tips Diet Bagi Yang Kurang Suka Olahraga

Realistik dan perlahan
Anda harus tetap realistik dengan hasil dari diet yang nantinya akan anda dapatkan. Oleh kerana itu jangan mengharapkan hasil diet yang serta-merta. Bahkan seorang Kim Kardashian juga memerlukan masa sekitar4 bulan untuk dapat menurunkan berat badannya pasca melahirkan. Jadi tetap sabar serta konsisten dalam menjalani diet sihat merupakan cara yang selamat untuk menguruskan badan setelah melahirkan. Mengelakkan stress dengan cara bermain bersama buah hatidan mengajaknya berjalan-jalan juga dapat membantu membakar kalori pada tubuh anda.

Mengenali rasa lapar
Dengan mengenali rasa lapar, maka akan memacu tubuh untuk selalu memberikan respons berupa makan dan dengan makan yang cukup, maka ibu menyusui tidak perlu lagi untuk makan dalam jumlah yang berlebihan pada jam-jam seterusnya. Oleh kerana itu janganlah lupa untuk mengenali rasa lapar.Makanlah dengan hidangan kecil akan tetapi sering, misalnya waktu makan menjadi 6 kalidalam satu hari, yaitu dengan 3 kali makan makanan utama yang berupa sarapan, makan tengah hari dan makan malam serta 3 kali makan makanan ringan dan cemilan sihat lain.

Meminum air putih
Cara diet yang sihat bagi ibu menyusui selanjutnya iaitu dengan meminum air putih yang cukup. Di dalam susu ibu terkandung air sebanyak 50%, sehingga secara tidak langsung langsung, untuk dapat menghasilkan susu ibu maka ibu menyusui akan sangat memerlukan air putih. Namun tidak hanya itu, air juga sangat diperlukan untuk membakar lemak di dalam badan, mengecilkan perut, serta membuang racun yang terdapat di dalam tubuh, selain itu air juga boleh membuat anda selalu berhidrasi.

Baca Tips Diet Dengan Air Putih

Mengambil makanan yang sihat
Memilih dan mengambil makanan yang sihat merupakan salah satu usaha yang boleh anda lakukan. Kaedah ini memang sangat simpel dan tidak ribet. Namun untuk mendapatkan hasil yang maksimum memerlukan konsisten dalam menjalankannya. Pemilihan makanan yang sihat untuk ibu yang sedang menyusukan akan sangat membantu untuk boleh dapat menurunkan berat badan, selain itu menetapkan pengambilan kalori juga dapat menjaga keadaan tubuh ketika harus menyusukan buah hati.

Mengambil karbohidrat kompleks, buah-buahan, sayur-sayuran, dan sumber protein yang rendah lemak lebih banyak, dapat membantu ibu menyusui untuk menjalankan program dietnya dengan sihat atau boleh juga dengan pengambilan susu skim, telur, ikan, tempe, tahu, daging ayam yang dibuang kulitnya kulit, dan makanan yang berasal dari kacang-kacangan selain dapat membantu program diet juga dapat menjaga kualiti susu ibu.

Baca Tips Diet Alami Yang Murah Dan Sihat

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon