Sunday, July 31, 2016

Faedah Buah Naga Berdasarkan kandungan nutrisinya

Faedah Buah Naga. Buah naga merupakan buah dari pelbagai jenis kaktus dari marga Hylocereus dan Selenicereus. Penyebaran buah ini bermula dari tanah kelahirannya yaitu Mexico, Amerika Tengah dan Amerika Selatan (USA) hingga masuk ke negara-negara Asia seperti Indonesia, Malaysia, Filipina, Vietnam, dan Taiwan.

Buah ini dipercayai penduduk Cina sebagai buah pembawa berkah kerana di setiap ritual adat Cina selalu diletakkan antara dua ekor patung naga warna hijau yang berada di atas meja altar. Permukaan kulit yang merah mencolok kadangkala menjadi pusat perhatian sendiri, apatah lagi bahagian hijau yang menyerupai sisik naga.

Faedah Buah Naga Berdasarkan kandungan nutrisinya

Kandungan Buah Naga

Buah naga sudah tidak asing lagi namanya. Anda boleh menemuinya dengan mudah di pasaran tradisional ataupun moden. Jika ingin merasai rasanya tanpa perlu beli satu buah naga utuh, cuba cari tukang sup buah, kadang-kadang penjual juga memasukkan buah ini.

Di dalam 100 gram buah naga, tersimpan banyak kandungan nutrisi yang bermanfaat bagi kesihatan manusia. Bermula dari 60 kcal kalori, 0,53 gram protein, 0,71 gram serat, 11.5 gram karbohidrat, 134,5 mg kalsium, 0,65 mg zat besi, 87 mg fosforus, 9.4 mg vitamin C, sehingga kadar air mencapai 90% telah tertanam dalam buah kaktus ini.

Faedah Buah Naga

Bicara soal khasiat, sepertinya belum banyak yang tahu. Hal ini mungkin terjadi karena masyarakat hanya memakan buahnya saja tanpa mencari tahu ada apa dibalik kesegaran buah naga ini.

Berikut akan dijelaskan secara rinci mengenai faedah buah naga:

Banyak Vitamin dan Pemakanan Penting Lain
Buah naga kaya akan kandungan vitamin yang berguna untuk menjaga keadaan kesihatan manusia. Jenis vitamin yang terdapat dalam buah ini diantaranya:
  • Vitamin C.Kadar vitamin C dalam buah naga mampu memenuhi keperluan vitamin C harian tubuh, bahkan 10 kali ganda melebihi jumlah yang dikehendaki. Jadi sangat disayangkan jika anda tidak menyimpan buah ini dalam peti ais agar saat makan malam boleh sekalian merasakan kesegaran buah naga dalam bentuk jus. 
  • Vitamin B1.Vitamin B1 atau Thiamine yang terdapat dalam buah naga tidaklah sedikit. Jika anda hobi makan roti gandum untuk sarapan, cubalah untuk menutupnya dengan minum jus buah naga, hal ini dimaksudkan agar vitamin B1 dalam buah naga boleh mengubah karbohidrat menjadi tenaga yang siap digunakan untuk bekerja. 
  • Vitamin B3.Faedah vitamin B3 atau niasin adalah sebagai penurun kadar kolesterol jahat yang terkumpul dalam tubuh. Jika sewaktu-waktu anda di beritahu oleh doktor kalau jumlah kolesterol anda berlebih, cubalah rutin pengambilan buah naga agar nilai kolesterol yang melebihi jumlah normal dalam tubuh anda berkurang. 
  • Vitamin B12.Fungsi vitamin B12 (riboflavin) dalam tubuh adalah menjaga sistem saraf tetap sihat dan melancarkan proses pembentukan DNA. Selain itu, riboflavin juga membantu mengatur pembentukan sel darah merah (hemoglobin) dalam tubuh. 

Selain keempat vitamin diatas, kandungan nutrisi yang terdapat pada buah naga juga banyak. Berikut ini misalnya:

Serat

Berkat kandungan serat dalam buah naga, sistem pencernaan manusia jadi lebih lancar. Hal menakjubkan lain yang tubuh peroleh dari kandungan gizi berupa serat buah naga lain adalah:
  • Memanjangkan Usia. Sebuah penyelidikan menelurkan hasil kalau rutin memenuhi keperluan serat harian akan mempunyai peluang hidup 9 tahun lebih lama berbanding mereka yang tidak memuaskan. 
  • Menjaga Kesihatan Usus. Pengambilan makanan yang mengandungi serat cukup dapat menjaga kesihatan usus secara keseluruhan, hal ini tentu membantu usus terhindar dari penyakit mengerikan semacam kanser usus. 
  • Mencegah Diabetes. Dilansir dari Huffington Post, diet berserat tinggi dapat menghalang proses penyerapan gula dalam darah. Hal tersebut merupakan kabar baik bagi kita, sebab risiko diserang diabetes jenis 2 menjadi lebih kecil. 
  • Menurunkan Berat Badan. Perut gendut boleh memancing penyakit, untuk itu akan turunkan berat badan agar hidup bebas dari waspada penyakit. Anda boleh menjalankan program diet sihat serta rajin pengambilan buah naga, sebab kandungan serat di dalamnya mampu membuat perut tahan kenyang lebih lama. 
  • Mencegah Serangan Jantung. Dari hasil penelitian terdengar berita kalau mengambil makanan berserat dapat mengurangkan risiko terkena serangan jantung. Kabar ini semakin kuat kerana para ahli mengatakan kalau serat berfungsi mencegah keradangan dan menurunkan tekanan darah. 

Baca buah duku Kaya dengan serat
Mineral

Dalam buah naga juga terdapat banyak mineral, seperti fosforus dan kalsium. Kedua-duanya mempunyai peranan yang berbeza, tetapi saling melengkapi sehingga setiap kekurangan akan tertutupi oleh salah satunya.

Fungsi fosforus dan kalsium:
  • Pembentuk dan menguatkan tulang. 
  • Berguna bagi metabolisme pada sel aktif dalam tubuh. 
  • Bersenyawa dengan P dan Mg membentuk bahagian tulang yang keras. 
  • Sebagai pemangkin dalam darah untuk membentuk trombin dan protrombin. 
  • Mengekalkan tonus dan kepekaan. 
  • Pada sistem saraf sebagai transmisi saraf. 
  • Bahan-bahan pengaktif enzim (lipase. ATPase). 
  • Mempengaruhi proses kebolehtelapan membran. 

Protein

Protein adalah nutrisi penting yang diperlukan tubuh untuk membina dan mendorong proses metabolisme dalam tubuh. Secara mandiri tubuh membentuk protein, tetapi jauh lebih ia berguna jika mendapat asupan protein dari makanan seperti buah naga ini.

Fungsi protein:
  • Sumber tenaga tubuh. 
  • Membentuk otot, sangat sesuai bagi lelaki yang gemar bersenam ringan maupun berat seperti angkat besi. 
  • Boleh menjadi tenaga bagi orang yang menjalani diet rendah gula. 
  • Kerana berfungsi sebagai zat pembangun, protein dapat membantu proses tumbuh kembang anak-anak dan remaja. 
  • Membantu tubuh menyahtoksin serta meneutralkan zat berbahaya yang masuk ke dalam tubuh, seperti racun. 


Baca avokado Sangat tinggi protein.

Terima kasih semua nutrisi itulah faedah buah naga menjadi melimpah. Jika lidah anda masih asing dengan rasa buah ini, cuba terus

Baca Faedah Buah Naga Untuk Dikonsumsi

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon