Saturday, September 3, 2016

Faedah Daun Kelor Yang Perlu Anda Tahu

Faedah Daun Kelor. Inilah faedah daun kelor yang perlu anda ketahui untuk kesihatan dan pengambilan. Daun kelor merupakan jenis daun yang kurang begitu familiar bagi kebanyakan orang. Daun ini belum begitu mudah dijumpai di berbagai tempat. Daun kelor biasanya tumbuh di tempat-tempat tertentu yang biasanya ditanam secara sengaja oleh orang yang gemar dengan dunia hidroponik.

Faedah Daun Kelor

Faedah Daun Kelor Yang Perlu Anda Tahu

Mengapa orang yang gemar dengn dunia hidroponik biasa menyediakan tanaman ini ke dalam senarai tumuhan mereka? Jawapannya adalah kerana tanman ini mempunyai begitu banyak faedah yang berguna baik untuk menjaga kesihatan atupun rawatan. Daun yang berwarna hijau tua dan mempunyai bentuk yang relatif lebih kecil bila dibandingkan dengan daun lain mengandungi pelbagai zat yang dapat anda gunakan bagi kesihatan dalam tubuh.

Meski tidak begitu familiar kerana tidak tumbuh dibanyak tempat, akan tetapi tumbuhan ini sebenarnya boleh dengan mudah ditanam. Hal tersebut dikarenaan tumbuhan ini biasa tumbuh di daerah tropika. Sama halnya dengan faedah bayam, daun ini berguna bagi banyak sel dalam tubuh.

Antioksidan Yang Terkandung Pada Daun Kelor

Antioksidan yang terkandung di dalamnya ternyata mampu membersihkan pelbagai kotoran yang ada pada badan anda. Kekotoran yang disebabkan oleh debu dan pencemaran udara pada bandar boleh menimbulkan gejala gangguan pada kesihatan anda yang tidak boleh dianggap remeh. Dengan adanya fungsi yang terkandung didalam daun kelor tersebut anda boleh mengurangkan dan mencegah berbagai hal yang mungkin boleh mengganggu kesihatan anda.

Tidak hanya itu, ternyata dalam kandungannya juga menyimpan fungsi lain seperti menurunkan berat badan dan pelancara pada pencernaan si peminumnya. Apa faedah lain yang boleh anda temui dari daun kelor selain beberapa hal diatas? Mari kita simak bersama.

Penahan Rasa Sakit


Layakya fungsi karbohidrat pada nasi, fungsi daun kelor juga dapat mengurangkan rasa sakit dan sakit yang dialami seseorang. Terdapat pula kajian pada "Journal of Chinese Integrative Medicine" yang menyebutkan haiwan pada laboratorum yang diberika tambahan dau dan akar kelor dapat berfungsi untuk mengurangkan tingkah laku kepekaan terhadap rangsangan rasa sakit dan rematik pada sendi.

Untuk boleh mengambilnya secara berkala dan mudah dalam penyediaannya mungkin anda boleh menyediakan tanaman ini di pekarangan rumah. Untuk persediaannya anda hanya perlu memetiknya pada bahagian yang sudah tua yang terdapat pada batang-batanya. Pilihlah daun kelor yang berwarna hijau bukan yang berwarna putih.

Turun dan keringkan daun kelor tersebut hingga benar kering dengan suhu bilik yang tidak terlalu berubah. Dianjurkan untuk mendapatkan faedah daun kelor yang bagus agar tidak mengeringkan melalui sinar matahari langsung.

Mencegah Diabetes

Tingginya kandungan seng dan mineral pada daun kelor sangat diperlukan bagi pengeluaran insulin dalam tubuh. Hal tersebut disebutkan dalam penyelidikan di Universiti La Crosse, bahawa terjadi penyembuhan pada penyakit diabetes yang ketara dan penyembuhan yang tepat pada penyakit ini.

Baca Mengurangkan Risiko Diabetes dengan faedah buah sirsak

Mencegah Penyakit Kanser

Bahawa kandungan antioksidan sangat bagus bagi pencegahan kanser. Keadaan keadaan tubuh yang sering berinteraksi dengan kawasan bandar yang kotor tentu membuat pelbagai potensi seseorang terkena kanser. Selain itu kebiasaan seseorang yang sering mengambil makanan junk food juga memberi kesan kepada zat perosak ksehatan tubuh semakin terkumpul yang tentu akan membahayakan seseorang dengan serangan kanser. Penyelidikan menunjukkan bahawa kandungan pada daun kelor dapat membunuh sel-sel penyebab penyakit kanser.

Maka dari itu untuk anda yang tidak biasa mengambil minuman daun kelor mungkin boleh mencuba minuman ini sebagai terapi bagi kesihatan khususnya pencegahan potensi kanser.

Baca faedah kulit limau boleh mencegah kanser

Mencegah Penyakit Jantung

Faedah bagi organ dalam tubuh dari kandungan daun kelor terbukti mampu memberi pencegahan kepada penyakit jantung. Dikeluarkan pada kajian haiwan melalui makmal yang terbit pada tahun 2009 lalu di "journal of Medicinal Food" yang mengatakan bahawa daun kelor berfungsi mencegah kerosakan pada jantung serta menghasilkan antioksidan.

Penyelidikan tersebut dilakukan dengan cara memberikan dos sebanyak 2ribu miligram perkilogram berat badan yang akan mengambil dengan terdedah masa 30 hari. Dalam hal tersebut dapat memberikan perlindungan yang baik bagi jantung. Hal tersebut memberikan kesimpulan bahawa daun kelor dapat memberika kesan yang signifikan bagi kesihatan dan rawatan jantung. Pada kes yang lebih lanjut penelitin terus dibangunkan bagi kesihatan jantung manusia.

Kesihatan Dan Kekuatan Rambut

Daun kelor juga dapat merangsang pertumbuhan rambut agar lebih lebat dan lebih sihat. Selain merangsang pertumbuhan juga boleh memutihkan rambut yang kering. Bila anda tidak mahu olahan daun kelor dalam bentuk makanan ataupun minuman, anda boleh membuatnya menjadi minyak rambut dengan beberapa kaedah tertentu untuk membuatnya.

Pelancar Fungsi Penghadaman

Seperti yang dikatakan di atas bahawa kegunaan daun kelor dapat membantu anda memberikan kesihatan dan kelancaran bagi pencernaan. Untuk anda yang sedang menderita dengan masalah pencernaan boleh membuat program kshatan dengan pengambilan secara rutin makanan ataupun minuman dengan bahan daun kelor

Baca Faedah buah duku boleh melancarkan sistem penghadaman

Pemakanan Bagi Otak Dan Mata

Fakta terkini menyebutkan bahawa nutrisi yang terkandung di dalam daun kelor sangat baik bagi perkembangan sel saraf otak dan mata. Mungkin selain anda membiasakan diri untuk meminum teh daun kelor di pagi hari juga membiasakan diri untuk memberikan pengambilan bagi anak anda. Pendapat lain menyebutkan bahawa khasiat daun kelor bagi kesihatan iaitu dapat meningkatkan ketepatan dalam penentuan keputusan saat mendesak.

Penyajiannya bagi aktiviti anda yang padat dan memerlukan kepekatan yang tinggi boleh anda sediakan di meja tempat kerja ataupun sebagai jus. Dengan begitu pekerjaan akan maksimum tanpa menyita waktu.

Sebagai Penambah Tenaga

Teh yang anda minum tidak hanya berfungsi dalam kesihatan. Fungsi lain bagi tubuh juga dapat memberikan tambahan tenaga bagi aktiviti kehidupan seharian anda. Mungkin anda boleh menukar kebiasaan pagi hari dari mengambil kopi atapun teh tubruk dengan sajian teh daun kelor.

Boleh pula anda mencampurkannya dengan minuman lain sebagai jamu bagi penambah tenaga. Sangat baik bagi anda yang mempunyai aktiviti yang cukup menguras tenaga.

Menurunkan Berat Badan

Ternyata daun ini juga berfungi untuk melakukan rangsangan pada metabolisme sehingga boleh membakar kalori. Fungsi ini tentu akan baik bila anda memerlukan program diet yang tidak terlalu memerlukan banyak kos dan tentunya tidak mengandungi bahan kimia. Dengan begitu anda tidak perlu bimbang dengan kesan sampingan yang sering ditimbulakan dari banyak ubat diet seperti dipasaran.

Teh Yang Menyihatkan

Sudah banyak diketahui bahawa daun kelor boleh dijadikan minuman teh yang memberi banyak faedah. Beberapa kalangan menganggap bahawa meminum teh daun kelor lebih baik dan lebih sihat daripada mengambilnya dalam konsisi daun kelor masih segar.Estrak daun kelor mempunyai nutrisi yang bagus bagi kesihatan. Akan lebih baik bila daun tersebut dibuat sehingga benar-benar kering untuk boleh mendapatkan kandungan gamat daun yang tinggi.

Itulah maklumat kesihatan Faedah Daun Kelor Yang Perlu Anda Tahu. Semoga bermanfaat

Baca Tips Menghilangkan Rasa Malas Seperti Sholat, Belajar, Bekerja

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon