Sunday, August 28, 2016

Tips Menghilangkan Bekas Hitam Akibat Gigitan Nyamuk

Tips Menghilangkan Bekas Hitam Akibat Gigitan Nyamuk. Nyamuk mudah dijumpai di negara tropika seperti Indonesia. Bilangan nyamuk yang begitu banyak tentu menjadi kebimbangan tersendiri. Salah satu masalah yang kerap diperoleh akibat nyamuk adalah bekas sengatannya yang membekas dengan reaksi gatal dan tak jarang timbul ketulan kecil yang biasa disebut berbonggol.

Nyamuk adalah serangga penghisap darah. Dia menyuntik kompaun ke kawasan gigitan. Sebatian ini merupakan zat antikoagulan atau anti pembekuan darah yang mengakibatkan reaksi alahan sehingga timbullah berbonggol. Ada tiga macam reaksi alahan terhadap gigitan serangga seperti nyamuk.
  • Reaksi Tempatan Minor. Reaksi ini menyebabkan rasa gatal disertai sakit pada kawasan bekas gigitan yang baru hilang selepas beberapa hari, namun keadaannya masih tergolong normal. 
  • Reaksi Tempatan Luas. Bekas gigitan nyamuk ini patut berhati-hati, kerana boleh menyebabkan gejala-gejala lain seperti bengkak, ruam, dan gatal-gatal. 
  • Reaksi Sistemik. Untuk tindak balas sistemik, orang yang terkena gigitan serangga memerlukan pertolongan perubatan kerana boleh menyebabkan reaksi anafilaksis (alergi berat). Gejala daripada tindak balas sistemik seperti sesak nafas, wajah dan mulut membengkak, kepala pusing, mual, muntaber, bersin, suara serak, merasa bingung, dan jantung berdegup cepat. Untuk tindak balas sistemik akibat gigitan dan sengatan serangga jarang sekali berlaku. 

Tips Menghilangkan Bekas Hitam Akibat Gigitan Nyamuk


Tips Menghilangkan Bekas Hitam Akibat Gigitan Nyamuk

Lalu, bagaimana cara untuk menghilangkan bekas gigitan nyamuk pada kulit?

Penangangan segera
Bila anda atau anak anda selepas bermain di luar bilik terkena sengatan nyamuk, maka pengendalian pertama yang boleh dilakukan adalah menggunakan ubat antihistamin berbentuk krim. Krim antihistamin akan bekerja meredakan reaksi atau gejala alergi. Dengan mengoleskan krim antihistamin, maka diharapkan mampu menyekat kesan histamin yang boleh menyebabkan gejala gatal-gatal pada kulit.

Bengkoang
Para wanita tahu akan kehebatan bengkoang untuk kulit, seperti memutihkan dan menegangkan kulit. Tidak hairan kerana manfaatnya tersebut, banyak sekali bertebaran produk kecantikan rawatan kulit, seperti topeng atau scrub bengkoang. Nah, anda boleh juga memanfaatkan klrim pemutih wajah yang diperbuat dari bengkoang untuk memudarkan bekas gigitan nyamuk. Sila dipakai secara rutin.

Minyak Vitamin E
Pergilah ke farmasi terdekat lalu belilah kapsul minyak vitamin E. Sampai di rumah, bersihkan kulit yang terdapat bekas gigitan dengan air hangat. Kemudian aku buang kulit luar kapsul vitamin E-nya, lalu campur dengan beberapa titis minyak kelapa. Gunakan campuran kedua-dua bahan ini pada kulit secara rutin tiap malam.

Jus Lemon dan Timun
Kalau lagi panas, memang tekak terasa segar bila dialiri oleh seteguk jus lemon. Namun malangnya, di sini kita sedang membincangkan bagaimana cara menghilangkan rasa gatal akibat gigitan nyamuk mahupun bekas gigitannya yang menghitam pada kulit. Anda boleh memanfaatkan minuman penyegar tekak ini dengan sedikit menambahkan hasil blenderan timun. Cara pemakaiannya sama seperti hampas teh.

Ampas Teh
Baca dulu: Manfaat Teh Hijau Untuk Minuman herba. Teh celup ataupun bukan boleh anda manfaatkan ampasnya untuk menghilangkan bekas hitam akibat gigitan nyamuk. Caranya dengan mengoleskan hampas teh tepat pada kawasan yang terdapat bekas gigitan nyamuk. Lakukan rawatan ini secara rutin agar bekas yang timbul akan menghilang dan bintik hitamn akibat gigitan nyamuk boleh pudar.

Jaga Pula Kebersihan Bilik
Bilik atau rumah anda banyak nyamuk? Coba dicek lagi, sudah bersihkah dalaman anda, bagaimana pengudaraan udaranya, sama ada banyak pakaian kotor yang terkumpul, dan masih banyak lagi soalan yang berkaitan penyebab kehadiran nyamuk di dalam rumah atau bilik.

Selain menjaga kebersihan diri, nampaknya hal yang tidak kalah penting untuk anda lakukan adalah mencegah hadirnya nyamuk. Cukup dengan rutin membersihkan bilik, membiarkan tiap inchi bilik terkena angin, serta tidak terkumpul pakaian kotor pada gantungan sudah boleh menjauhi rumah anda daripada komplot nyamuk.

Mungkin dua mata terakhir tersebut lebih tepat dikatakan sebagai cara menghalang nyamuk daripada masuk ke dalam rumah. Oleh sebab itu, berikut Cakrawala Sihat lengkapkan cara menghilangkan bekas gigitan nyamuk pada kulit dengan menggunakan beberapa bahan, silakan dicuba.

Menjaga Kebersihan Diri
Nyamuk betina mengenal pasti mangsa dengan mengesan hembusan nafas, bebauan, dan sebatian di dalam peluh seseorang. Bila anda sedang keringetan dan tidak berada di bilik yang cukup berangin, maka siap-siap sahaja anda menjadi sasaran empuk gerombolan nyamuk.

Untuk itu, penting sekali menjaga kebersihan diri agar terhindar dari kuman, virus, dan penyakit. Selain itu, dengan berupaya untuk selalu hidup sihat dan bersih, maka masalah seperti digigit nyamuk mungkin jarang anda alami. Sebab nyamuk hanya menyukai sesuatu yang kotor dan lembab.

Jangan digaruk
Bekas gigitan nyamuk jangan digaru terlalu kasar, apalagi pakai kuku. Dengan menggaruk justru membuat kulit terluka dan mencetuskan adanya jangkitan. Akan tetapi perasaan ingin menggaruk bekas tersebut memang kadang tak terbendung, untuk itu anda boleh cuba menerapkan tips mengatasiinya dari seorang ahli dermatologi berikut:
  • Bila rasa gatal terus hadir pada bekas gigitan nyamuk pada kulit, anda boleh menampal pita pelekat pada kawasan tersebut. Hal ini boleh mencegah kuku anda secara langsung mengenai kulit. 
  • Cuba menggunakan madu untuk menghilangkan bekas gigitan nyamuk. Hal ini dianggap berkesan sebab madu mempunyai sifat antiseptik. 
  • Boleh juga dengan menarik manfaat dari lidah buaya untuk meringankan peradangan. Lidah buaya juga bekerja menenangkan kulit, apalagi bila sebelumnya telah disejukkan, maka ada reaksi luar biasa pada masa pemakaian. 
  • Pakailah sedikit hand sanitizer untuk mengusir rasa gatal. Di dalam hand sanitizer terdapat kandungan alkohol yang boleh digunakan untuk meredakan gatal. 

Walaupun anda sudah memperoleh hasil dengan menggunakan salah satu cara menghilangkan bekas gigitan nyamuk di atas, tetap saja langkah terpenting yang harus anda lakukan adalah menjaga rumah dan tubuh tetap terjaga kebersihannya. Nyamuk akan segan bila harus menumpang hidup di tempat yang terawat.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon