Monday, August 29, 2016

Tips Menghilangkan Bau Badan Dengan Cepat

Tips Menghilangkan Bau Badan. Bau badan adalah bau tidak sedap yang berasal dari lepitan ketiak. Penyebab bau badan menurut ranah perubatan kerana terdapatnya bakteria atau kuman meski presentasenya hanya 1%. Bakteria tersebut akan memecahkan protein sehingga menjadi asam yang mempunyai bau tidak sedap.

Usaha sederhana namun menjadi keutamaan utama untuk mengusir bau badan tersebut adalah dengan mandi sekurang-kurangnya dua kali sehari. Mengurangkan makanan berminyak, pedas, dan banyak mengandungi rempah-ratus juga salah satu langkah untuk mengatasi bau badan atau bau ketiak. Beberapa jenis makanan penyebab bau badan adalah daging, makanan diproses dan siap saji, rempah-ratus bawang putih.

Kerana bau badan adalah masalah klasik yang kerap kali menjadi keluhan sebahagian orang, anda tidak perlu stres kerana nantinya malah membuat bau badan semakin tidak sedap akibat terpicu oleh tekanan emosi. Itulah menurut salah satu doktor yang mengatakan bahawa tekanan emosi justru membuat keringat lebih banyak terproduksi.

Tips Menghilangkan Bau Badan

Tips Menghilangkan Bau Badan Dengan Cepat
Tips Menghilangkan Bau Badan Dengan Cepat

Berikut ini adalah beberapa cara menghilangkan bau badan dengan cepat yang diharapkan dapat membantu mengatasi keadaan yang sedang anda hadapi.

1. laser


Apabila anda rasa semua usaha telah dijalankan namun hasilnya masih nihil atau belum terasa sama sekali. Cuba lakukan rawatan laser pada doktor yang sudah berpengalaman dalam menjalankan tindakan ini. Tujuan utamanya iaitu membunuh bakteria penyebab bau badan.


2. sesuaikan pakaian


Keringat yang keluar pasti melekat pada pakaian yang anda kenakan, boleh jadi pakaian tersebut merupakan sumber utama penyebab bau badan yang anda semulajadi selama ini. Oleh kerana itu, gunakan bahan yang nyaman dan dapat menyerap peluh dengan baik. Kerana kita di Indonesia yang beriklim tropika, gunakan bahan kapas. Elakkan pakaian sempit dan yang berbahan fiber sintetik atau polyester.

3. kecombrang


Sapukan bunga tunas tanaman kecombrang pada kulit ketiak, lipatan bawah lutut, lipatan lengan, dan leher (kalau perlu). Selepas 10 minit, lap dengan kain bersih yang sudah dibasahi.

4. halia


Anda boleh buat wedang jahe dan diminum setiap malam. Banyak sekali manfaat halia yang akan anda peroleh, salah satunya badan menjadi hangat, puyeng jadi hilang, dan bau badan akan berkurangan.


5. cengkih


Rendam tanaman cengkeh atau cengkih pada air biasa, kemudian gunakan air untuk mengoles ke semua daerah sumber bau badan. Jika anda ingin cuba rawatan dalam, gunakan air matang untuk menenggelamkan ulas. Tambah sedikit gula sebelum diminum.

6. limau nipis


Berikut cara menghilangkan bau badan dengan limau nipis:
  • Ambil dua biji limau nipis, peras dan air tampung dalam mangkuk kecil.
  • Taburkan kapur sirih pada air perasan jeruk nipis di dalam mangkok, aduk rata.
  • Sapukan pada kulit ketiak dan bahagian lepitan kulit sumber bau lain sehabis mandi pagi dan petang.
  • Bersihkan ketiak dengan air sejuk.


7. daun beluntas


Sama seperti daun kemangi, daun beluntas juga boleh dijadikan sayur ulam atau digunakan secara rutin apabila masalah bau badan menggangu kehidupan seharian anda.

8. timun


Timun atau mentimun adalah sayur-sayuran hijau yang juga biasa dijadikan lalapan. Sayur-sayuran ini mempunyai banyak manfaat kesihatan, salah satunya membuat wajah lebih bersih dan mengatasi bau peluh tidak sedap.

Ikut langkah berikut untuk penggunaannya:
  • Potong satu buah timun menjadi beberapa bahagian.
  • Tempelkan atau gosokkan (dengan lembut) tiap potongan timun pada kulit ketiak sehabis mandi.
  • Boleh juga dijadikan krim kental yang dicampurkan dengan madu, tetapi ini lebih difungsikan untuk memutihkan kulit ketiak.

9. daun kemangi


Anda pasti sudah tidak asing dengan nama, bentuk, bahkan rasa dari daun kemangi kerana tanaman ini biasa dijadikan ulam sayur pada beberapa makanan, seperti pecel lele atau pecel ayam.

Di sini, peranan daun kemangi masih sama seperti beberapa bahan sebelumnya iaitu membantu menghilangkan bau badan. Caranya tidak rumit, anda hanya diharuskan untuk pengambilan beberapa helai daun selasih segar setiap harinya.

10. cuka putih


Ada yang memberi tanggapan bahawa cuka putih rasanya asam dan bukannya itu malah membuat keringat bertambah bau?

Memang benar, namun asid pada cuka putih sebetulnya tidak menjejaskan keringat yang keluar. Anda boleh cuba cara lain bila kurang senang dengan kaedah ini.

Namun, bila anda penasaran untuk cuba tips ini, berikut panduan penggunaannya:
  • Kaedah 1: Titiskan cuka putih (sedikit sahaja) pada kapas lembut, kemudian sapukan pada ketiak yang kering
  • Kaedah 2: Teteskan langsung sedikit cuka putih pada lempitan tubuh yang dianggap sebagai sumber bau, misalnya lipatan ketiak, bawah lutut

11. daun sirih


Sebetulnya ini merupakan cara mencegah bau badan, namun kebanyakan orang juga telah cuba dan berjaya dalam usaha menghilangkan bau badan dengan daun sirih.

Apabila anda berminat mencuba satu kaedah semulajadi ini, ikuti prosedur berikut:
  • Petik beberapa helai daun sirih, bersihkan dan tumbuk halus.
  • Gosok tumbukan daun sirih pada kulit ketiak sebelum mandi, diamkan 10 minit. Bilas dengan air.

Anda juga boleh merebus segenggam daun sirih dan airnya diminum rutin setiap hari, dalam sehari atau per harinya hanya satu gelas sahaja.

12. Perbanyak pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran segar


Buah-buahan dan sayur-sayuran cenderung banyak mengandung nutrisi berupa vitamin dan mineral yang mana dapat membantu mengurangkan bau badan. Anda boleh cuba pengambilan beberapa jenis buah-buahan segar seperti pir, epal, limau, pisang, dan tembikai.

13. Elakkan makanan penyebab bau


Agar bau badan tidak terus menghantui kehidupan seharian anda, segera tutupi dengan jalan menghadkan pengambilan makanan penyebab bau seperti berikut.

makanan penyebab bau badan

  • Rempah-rempah

Jenis rempah yang mengeluarkan aroma menyengat sangat mempengaruhi bau keringat yang keluar. Beberapa contoh rempah-rempah tersebut adalah bawang merah, bawang putih, dan rempah kari.

  • daging merah

Usus butuh waktu beberapa jam, bahkan boleh satu hari untuk mencerna daging merah. Ketika proses pencernaan makanan berlangsung lama, tentu ada makanan yang tersisa sehingga menghasilkan racun dan gas berbau busuk yang siap dilepaskan menjadi peluh berbau tidak sedap.

  • Alkohol dan kafein

Kebiasaan untuk minum kopi di malam hari dan ngeteh ketika bersantai membuat banyak orang tidak sedar bahawa bau badan yang dimilikinya disebabkan oleh kedua-dua minuman tersebut. Alkohol juga termasuk minuman penyebab bau badan. Apabila anda ingin bebas dari masalah bau badan, lebih baik hadkan pengambilan minuman yang banyak mengandungi kafein dan alkohol. Tapi, jangan dijauhkan juga kerana manfaat daripada minum kopi pun harus diperhatikan.

  • Makanan yang diproses dan cepat saji

Walaupun kebanyakan makanan yang diproses bercita rasa nikmat, tubuh tetap meresponnya dengan kurang baik. Banyak makanan yang diproses dan cepat saji yang membusuk di perut kerana bahan penyusunnya. Dengan begitu automatik nafas dan peluh menjadi bau.

tembakau

Anda hobi merokok? Jangan terkejut bila dilanda masalah klasik ini. Bau badan akan hadir dengan mudah pada seorang perokok. Ini karenan asap rokok yang tercemar dengan unsur lain akan keluar melalui kelenjar peluh yang baunya sangat tidak sedap. Walaupun anda sudah beberapa hari, minggu, atau bulan berhenti merokok, bau ini tetap stay pada tubuh anda hingga beberapa minggu ke depan.

14. Gunakan deodorant atau antiperspirant


Kedua-dua produk ini tengah ramai menjadi pilihan produk untuk mengurus masalah dengan keringat. Walaupun terkesan sama, sebetulnya fungsi dari kedua-dua produk berbeza. Banyak pelanggan yang tidak sedar dan bahkan tidak tahu sebetulnya produk yang sedang digunakan benar-benar membantu atau tidak.

Deodorant digunakan untuk mencegah bau badan, tetapi tidak boleh membantu mengurangkan keluarnya keringat. Sementara antiperspirant lebih merupakan produk untuk menghalang keringat keluar berlebih. Apabila anda ingin memilih salah satu, disyorkan untuk menggunakan deodorant saja. Kalau antiperspirant mempunyai risiko tinggi terhadap keradangan kulit dan memburukkan lagi keadaan seperti timbul masalah biang keringat.

15. Mandi dua kali sehari


Adalah perkara paling utama yang perlu anda jalankan apabila ingin bau badan benar-benar menghilang. Dengan air, maka semua keringat atau bakteria yang melekat di tubuh akan hilang, tubuh anda menjadi bersih dan segar lagi. Dengan air sekurang-kurangnya dua kali sehari, lama kelamaan bau badan pasti hilang.

Dalam menjalani sejumlah maklumat kesihatan tips menghilangkan bau badan di atas, masa bekerja anda boleh membantu melenyapkan bau yang mungkin keluar dengan menggunakan minyak wangi semburan atau sapu. Pilihlah bau yang disukai semua orang agar anda tidak dibilang norak dan sebagainya.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon