Wednesday, August 17, 2016

11 Kajian Cara Kurangkan Berat Badan

Maklumat kesihatan 11 Kajian Cara Kurangkan Berat Badan. Pelbagai usaha untuk menurunkan berat badan telah dilakukan, tetapi masih ada saja yang kurang. Boleh jadi anda belum mengetahui apa saja penyebab peningkatan berat badan. Salah satu punca berat badan naik adalah doyan makan makanan yang digoreng. Ada lagi yang mempunyai peranan besar dalam meningkatkan berat badan seseorang, iaitu tekanan sehingga otak dan hati tidak selari untuk mengawal diri.

Kenaikan berat badan yang melebihi angka rata-rata jika dilihat berdasarkan kalkulator BMI (Body Mass Index) seringkali membuat seseorang menjadi enggan untuk keluar rumah kerana dirinya menganggap bahawa bentuk tubuh yang dimilikinya sudah tidak sesuai lagi, sehingga rasa percaya diri pun ikut pudar.

Cara Kurangkan Berat Badan


11 Kajian Cara Kurangkan Berat Badan

Jika anda benar-benar ingin mendapatkan bentuk badan yang ideal layaknya para model di Miss Universe, alangkah baiknya memulakan dari hal-hal yang kecil dulu, namun dilakukan secara rutin dan tahap usaha yang dilaksanakan dari masa ke masa semakin meningkat. Tujuannya tentu untuk mempercepatkan proses penurunan berat badan atau diet. Berikut ini telah dikumpulkan dari beberapa laman web doktor mengenai cara menurunkan berat badan yang efektif.

Pengambilan makanan (buah dan sayur) atau minuman berikut
Bila anda ingin tahu apa-apa sahaja makanan yang dibenarkan untuk sering digunakan ketika menjalankan program penurunan berat badan (diet), berikut ini senarainya
  • bar coklat Jangan anda kira bar coklat ini adalah coklat manis berjenama seperti Silver Queen atau Cadburry. Coklat di sini adalah coklat tulen yang memang dihasilkan khusus untuk membantu orang berdiet. 
  • Limau Bukan kerana kandungan Vit. C nya yang terkenal yang membuat jeruk menjadi salah satu buah penunjang rasa lapar. Ini kerana kandungan kalori dalam oren yang tinggi lah yang membantu diet anda. 
  • pisang Buah pisang mengandungi banyak karbohidrat yang biasa digunakan oleh para atlet ketika latihan atau bersaing. Buah ini boleh menjadi tenaga tambahan di waktu-waktu yang tidak membolehkan. 
  • kafein Teh herba yang mengandungi kafein sangat dianjurkan untuk anda minum beberapa kali dalam seminggu, tujuannya agar proses metabolik dalam badan semakin meningkat. Artinya, kafein yang anda konsumsi boleh digunakan oleh badan sebagai alat pembakar kalori dan lemak yang bersarang di dalam tubuh. 
  • makanan berserat Anda boleh cuba pengambilan makanan berserat tinggi yang dapat menjayakan diet anda. Sumber serat yang baik untuk diet boleh anda dapatkan dari kacang putih, kacang hitam, kacang merah, jagung, kacang, dan beras merah. 


memberi urutan
Sekarang sudah ada urut untuk mengikis lemak yang berada di bawah lapisan kulit terdalam. Anda boleh berkunjung ke klinik khusus untuk menurunkan berat badan, biasanya di sana terdapat perkhidmatan urut pengempes perut. Apabila anda yang lelaki, tidak ada salahnya berkunjung ke rumah urut khusus lelaki, kemudian minta pada mengurut untuk berpusat pada bahagian perut, paha, dan lengan atas.

Adakah anda benar-benar lapar?

Menurut Michelle May dalam bukunya yang berjudul "Am I Hungry?", Kelaparan adalah cara badan anda memberitahu anda bahawa anda memerlukan bahan bakar, sehingga ketika timbul perasaan ingin makan bukan kerana lapar, maka anda tidak akan pernah merasa puas ketika makan.

Jika anda benar-benar merasakan lapar, bermakna memang anda diharuskan oleh tubuh untuk makan, tetapi ingat bahawa anda sedang berdiet, jadi hidangan makan perlu dikurangkan atau lebih dikawal. Jangan mentang-mentang lapar, terus anda makan sesuka hati tanpa batasan.

elakkan stres
Sebetulnya stres boleh membuat seseorang menjadi kurus dan gemuk, tergantung dari kebiasaan individu yang sering dilakukannya. Namun, melihat data atau survey secara keseluruhan, orang yang mengalami stres tidak boleh terlalu lama memikirkan hal-hal yang baik untuk dirinya ataupun tidak.

Tidak jarang yang ketika dilanda stres membuat dirinya jadi hobi pengambilan minuman beralkohol dan juga tidak mampu untuk mengawal hidangan makan. Hal ini akan memberi kesan buruk bagi program diet yang sedang anda jalani, untuk itu elakkan tekanan seboleh mungkin.

Minum teh hijau
Pada beberapa bulan lalu, saya telah menuliskan kegunaan teh hijau bagi kesihatan ataupun kecantikan. Tubuh anda akan terpelihara dengan baik bila setiap hari mendapat nutrisi yang cukup, sumbernya boleh dari mana saja, salah satu contohnya adalah teh hijau yang boleh membantu menurunkan berat badan seseorang.

Baca Faedah Teh Hijau Sebagai Minuman

Berdasarkan hasil penelitian, minum teh hijau 2 hingga 3 cawan sehari akan membantu mengoptimumkan pembakaran lemak di dalam tubuh. Tidak hanya itu, teh hijau juga mengandungi beberapa sebatian yang dipercayai dapat mengurangkan risiko kanser.

Kurangkan hidangan makan

Menurut Dr. Florence dalam laman webnya, mengurangkan hidangan makan adalah langkah yang cukup berkesan untuk meningkatkan angka kejayaan program diet seseorang. Perlu diingat bahawa 'kurangkan' tidak sama dengan 'tidak makan'. Pada dasarnya, mulai sekarang anda kurangkan hidangan makan, boleh tiga suku atau setengah daripada biasanya.

Elakkan juga makanan yang diproses segera

Di pasar raya banyak bungkusan daging yang diproses seperti nugget atau jenis fast food lain seperti spageti dan burger. Makanan-makanan seperti itu lebih baik anda elakkan juga kerana tidak sihat dan banyak poket lemak. Bila anda tidak boleh menahan diri, lebih baik hentikan program diet anda sekarang juga.

Jangan makan makanan yang digoreng
Tadi sempat dibahas sedikit bahawa salah satu punca kenaikan berat badan adalah pengambilan makanan yang digoreng-goreng. Sebetulnya tidak semua membuat perut semakin gendut, tetapi jauh lebih baik bila anda mengurangkan hidangan atau bahkan menghentikan kebiasaan ngemil gorengan. Ini juga bertujuan agar anda terhindar dari penyakit kolesterol yang dihadirkan oleh kawanan lemak dalam tubuh.

Minum minuman bebas kalori
Kalau anda bosan perlu minum air putih setiap saat, menggantikannya dengan minuman non kalori juga tidak ada salahnya. Anda boleh menambah perasan jeruk pada air putih yang hendak diminum. Semua jenis minuman yang bebas kalori tidak akan menjejaskan program diet seseorang.

Bekalan cecair tubuh harus stabil
Maksud dari kata stabil di sini adalah bagaimana cara anda memastikan bahawa tubuh tidak mengalami dehidrasi. Salah satu manfaat minum air putih adalah membantu menurunkan berat badan. Dalam sehari, biasakan anda minum 8 gelas air putih, satu gelas di pagi hari ketika bangun tidur dan menjelang tidur wajib untuk dilaksanakan.

Menambah masa bersenam
Padatnya kegiatan di pejabat bukan bermakna anda boleh semena-mena dengan kesihatan tubuh. Kerana di sini anda sedang dituntut untuk mendapatkan bentuk badan yang ideal, sudah pasti sukan adalah perkara utama yang wajib anda kerjakan secara rutin.

Anda boleh cuba dengan melakukan gerakan yang simpel namun berpusat pada perut dan bahagian badan penumpuk lemak seperti paha dan lengan atas. Jika anda mampu, lakukan push up sebanyak 30 kali setiap hari. Untuk membincangkan masalah ini, beberapa waktu lalu telah ditulis jenis sukan yang boleh mengecilkan perut.

cara menurunkan berat badan yang terakhir adalah dengan mengelakkan minuman bersoda. Seperti yang anda ketahui selama ini bahawa minuman bersoda hanya mencipta gas di dalam perut yang lama kelamaan boleh berakhir pada obesiti dan diabetes (kelebihan gula).

itulah maklumat kesihatan Kajian Cara Kurangkan Berat Badan. semoga bernmanfaat

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon