Friday, July 29, 2016

Faedah Buah Naga Untuk Dikonsumsi

Faedah Buah Naga. Mungkin sebelum melihat bentuknya, banyak orang yang tidak mempercayai kewujudan buah naga. Kerana nama naga sendiri sinonim dengan nama haiwan dalam mitos. Walau bagaimanapun, bentuk buah naga yang mempunyai bentuk dan kulit seperti naga ini memang benar adanya. Buah naga tumbuh di daerah tropika dan mula menjadi popular.

Bentuk buah dan rasa yang tidak biasa pada buah ini juga diiringi dengan harganya yang agak mahal. Walaupun buah naga ini mempunyai harga yang cukup mahal, namun tetap saja ada pembelinya. Jenis buah naga yang biasa dimakan dan diolah kebanyakan adalah buah naga merah dan buah naga putih.

Faedah Buah Naga Untuk Dikonsumsi

Jenis Buah Naga

Buah naga yang merupakan tanaman yang termsuk jenis kaktus ini mempunyai beberapa jenis. Selain mempunyai bentuk yang unik, buah naga ini juga mempunyai harga yang cukup mahal. Tidak seperti buah-buahan lain yang tidak banyak mempunyai jenis dan bentuk, buah naga ini mempunyai beberapa jenis seperti sebagai berikut:

Buah Naga Hitam

Buah Naga Hitam

Seperti buah naga kuning, buah naga hitam ini juga masih jarang sekali dijumpai. Kerana pembudidayaan buah naga jenis ini masih sangat baru. Warna semulajadi yang muncul pada buah naga hitam ini disebabkan kerana pupuk alami yang disebut dengan black natural. Baja ini mampu meningkatkan kandungan betakaroten yang terdapat di dalam buah naga dan membuat warna daging buah naga ini menjadi hitam pekat.

Buah Naga Kuning

Buah Naga Kuning

Berbeza dengan buah naga putih dan buah naga merah, buah naga kuning ini mempunyai kulit yang berwarna kuning. Untuk daging bahagian dalamnya sendiri juga hampir menyerupai buah naga putih yang mempunyai daging buah bahagian dalam yang berwana putih, namun warna putih pada buah naga kuning ini berwarna putih cerah. Warna kuning ini ada pada bahagian kulit buah naga. Buah naga jenis ini memang masih sangat jarang untuk ditemui. Namun, sekalinya ada pun buah naga kuning ini mempunyai harga yang sangat tinggi.

Buah Naga Merah

Buah Naga Merah

Buah naga merah ini mempunyai daging yang berwarna merah. Display buah naga merah ini sangat mirip sekali dengan buah naga putih. Berbanding dengan buah naga putih, buah naga merah ini mempunyai tekstur lebih berair. Buah naga merah ini biasanya mempunyai rasa yang manis. Dan harga yang diberikan pada buah ini biasanya lebih mahal dua kali ganda berbanding dengan buah naga putih. Mengambil buah naga ini secara utuh ini sangat nikmat. Rasa yang enak juga tidak kalah dengan pemprosesan buah naga menjadi smoothies.

Buah Naga Putih

Buah Naga Putih

Buah naga putih ini seperti namanya, buah ini mempunyai warna putih. Buah naga yang mempunyai warna putih ini merupakan jenis buah naga yang paling mudah untuk ditanam. Kerana itu, buah naga jenis ini akan sangat mudah untuk ditemui di pasaran tradisional dan pasar raya. Rasa buah naga putih ini hanya sedikit mempunyai rasa manis, sehingga rasa ini akan sangat sesuai untuk diproses menjadi sejuk atau salah buah.

Faedah Buah Naga Untuk Dikonsumsi

Pelbagai faedah buah naga boleh dirasakan bagi para penggemar buah. Buah-buahan mempunyai rasa yang unik dan berbeza-beza. Ada buah yang mempunyai rasa yang manis, ada juga yang berasa asam. Bahkan ada juga buah-buahan yang mempunyai gabungan rasa kedua-duanya. Sehingga akan membuat deria lain pun ikut merasakan rasa yang ditimbulkan pada saat memakan buah ini. Buah naga, biasanya mempunyai gabungan rasa tersebut. Ada buah naga yang mempunyai rasa manis sahaja, bahkan rasa buah naga kadang-kadang agak tawar apabila dimakan. Namun, walaupun mempunyai rasa yang unik, buah naga ini mempunyai banyak sekali faedah. Mulai dari faedah untuk sebagai pencegah penyakit dan juga hal lain. Berikut faedah buah naga yang boleh diketahui sehingga boleh digunakan oleh anda:

Mempunyai Kandungan Baik Untuk Tulang Dan Darah

Kandungan di dalam buah naga ini terdapat zat besi dan juga kalsium yang tinggi. Kandungan ini merupakan kandungan yang baik. Kerana, kandungan zat besi ini dapat memenuhi 8% daripada keperluan hariannya. Jadi, kalsium dan zat besi ini merupakan kombinasi yang sangat baik untuk dimakan.

Baca Buah durian Membantu pembentukan tulang dan gigi

Mencegah Penyakit Batuk Dan Asma

Penyakit batuk dan asma ini kadang saling berkaitan. Namun, faedah lain dari buah naga ini juga boleh membantu mencegah penyakit batuk dan asma. Dalam buah naga, terdapat kandungan vitamin C yang boleh membuat sistem kekebalan tubuh lebih kuat. Jadi, siapa saja yang mengambil buah naga ini boleh melawan jangkitan yang menyerang tubuh.

Menunda Penuaan Dini

Masalah penuaan awal memang kadang menjadi momok yang menakutkan bagi orang - orang yang aktif. Anti oksidan yang ada di dalam buah naga ini juga boleh membantu anda supaya terhindar daripada masalah penuaan awal.

Baca Faedah daun basil menunda penuaan Dini

Mampu Membuat Nafsu Makan Meningkat

Kesulitan untuk meningkatkan nafsu makan boleh diatasi dengan cara memakan buah naga. Kerana, di dalam buah naga ini terdapat kandungan vitamin B1 dan juga vitamin B2. Sehingga, hal ini sangat baik untuk dimakan pada anak - anak yang mengalami kesukaran dalam meningkatkan nafsu makan.

Mencegah Penyakit Diabetes Melitus

Penyakit kencing manis ini sangat erat dengan penyakit orang yang terbiasa atau terlalu banyak mengambil gula. Kandungan di dalam buah naga ini mampu menghilangkan sel jahat yang muncul kerana pola hidup yang tidak sihat. Kandungan gula yang tidak banyak di dalam buah ini membuat buah ini tetap aman untuk dikonsumsi untuk pesakit diabetes.

Baca Buah zaitun adalah ubat diabetes

Mampu Meningkatkan Sistem Kekebalan Tubuh

Kandungan anti oksidan pada buah naga ini juga boleh meningkatkan sistem kekebalan tubuh manusia. Sehingga, anda yang mengambil buah naga ini boleh menjadi lebih terjaga keadaan tubuhnya. Cuaca yang sering berubah tiba - tiba panas atau tiba - tiba hujan ini tentunya boleh sangat menguji sistem kekebalan tubuh. Sehingga, untuk membuatnya tetap aman sebaiknya pengambilan buah naga ini dengan teratur.

Menjadi Pencegah Penyakit Kanser

Penyakit kanser adalah penyakit yang dianggap menakutkan. Kerana, bahaya penyakit kanser ini boleh mengakibatkan seseorang kehilangan nyawanya. Namun faedah buah yang ada pada buah naga boleh membantu menjadi pencegah penyakit kanser yang mungkin sahaja boleh menyerang. Kandungan antioksida di dalam buah naga ini mampu mencegah kedatangan penyakit kanser.

Kandungan anti oksidan ini bukan anti oksidan yang biasa. Namun, di dalamnya ini terdapat kandungan antioksida phytoalbumin. Kandungan inilah yang akan membantu proses pembentukan radikal bebas di dalam tubuh. Kandungan lain di dalam buah ini juga boleh membantu mengeluarkan racun logam yang di antaranya boleh menyebabkan kanser.

Buah Naga Tidak Mempunyai Kesan Sampingan

Untuk anda yang mungkin merasa takut atau bimbang dalam mengambil buah - buahan, ada baiknya memakan buah naga. Kerana hingga saat ini, tidak ada kajian yang membahasa masalah kesan sampingan yang dihasilkan oleh buah naga. Kerana itu buah naga ini jadi selamat untuk dimakan. Buah naga ini boleh dimakan oleh ibu hamil dan menyusui.

Bahkan untuk para pesakit penyakit dalam seperti penyakit kencing manis, penyakit asma hingga penyakit jantung ini boleh ikut merasakan nikmatnya buah naga tanpa pantangan. Bahkan, untuk bayi yang masih berusia kurang lebih satu tahun pun sudah boleh memakan buah naga. Faedah buah naga sendiri memang sangat banyak sehingga tidak perlu menghawatirkan masalah kesan sampingan yang tidak ada di dalam buah tersebut.

Baca Faedah Buah Naga Berdasarkan kandungan nutrisinya

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon