Sunday, September 4, 2016

Faedah Daun Teh dengan pelbagai khasiat bagi Kesihatan anda

Faedah Daun Teh. Siapa sih yang tidak kenal dengan teh. Dari anak-anak sampai orang tua pasti tahu apa itu teh. teh merupakan salah satu jenis minuman yang terkenal di dunia kerana kenikmatan rasanya. Minuman ini berasal dari daun tanaman yang bernama teh (Camelia Sinensis). Biasanya orang-orang menikmatinya pada waktu pagi atau sore hari. Disamping itu, biasanya teh juga menjadi minuman andalan untuk menjamu tamu. Jadi tidak hairanlah kalau setiap kali datang bertamu, anda akan selalu dihidangkan dengan minuman ini.

Teh tidak hanya bermanfaat untuk melepas dahaga, melainkan banyak sekali faedah yang boleh kita dapat dengan cara pengambilan teh. Hal ini kerana teh mempunyai banyak kandungan yang sangat baik bagi kesihatan tubuh manusia, seperti Vitamin A, Vitamin C, Vitamin E, polifenol, mineral dan teanin. Vitamin A dalam teh ini berbentuk beta-karotin di mana betakarotin ini sangat bermanfaat bagi tubuh manusia.

Faedah Daun Teh dengan pelbagai khasiat bagi Kesihatan anda

Sedangkan vitamin C berfungsi sebagai antioksidan yang dapat membantu tubuh terhindar dari serangan penyakit. Dan polifenol berfungsi sebagai antioksidan untuk menangkal radikal bebas yang ada dalam tubuh, sehingga tubuh terhindar dar serangan kanser. Daripada kandungan-kandungan yang terdapat dalam teh tersebut, tentu ada banyak faedah yang boleh kita ambil didalamnya.

Baca Faedah Teh Hijau Sebagai Minuman

Faedah Daun Teh

Berikut beberapa faedah teh yang boleh kita pelajari dari mengambil teh:

Mengelakkan kanser

Ternyata kita boleh terhindar daripada ancaman kanser dengan cara pengambilan teh. Teh mempunyai kandungan antioksidan yang boleh menghalang badan kita daripada pendedahan kepada radikal bebas yang boleh menyebabkan kanser. Sehingga kita dapat mengurangkan ancaman kanser hanya dengan pengambilan teh.
Menjaga daya ingat

Siapa sangka bahawa ternyara teh juga bermanfaat untuk menjaga daya ingat. Teh dengan antioksida yang tinggi juga bermanfaat untuk menjaga kita dari serangan radikal bebas yang menyerang fungsi otak. Penyakit yang berkaitan dengan daya ingat ini dikenali dunia dengan sebutan alzhaimer. Penyakit ini tergolong penyakit yang berbahaya. Sehingga untuk mengelakkan diserang penyakit berbahaya ini cara yang boleh kita lakukan adalah dengan mengkonsumsi teh secara rutin sekurang-kurangnya 2 gelas sehari. Dengan pengambilan teh secara rutin, kita dapat meminimakan adanya gangguan kognitif dalam diri kita.

Faedah teh yang ketiga adalah untuk program diet

Ternyata teh juga boleh membantu anda mempunyai berat badan yang ideal. Hal ini disebabkan teh juga berperanan sebagai pembakar kalori dalam tubuh manusia. Sehingga dengan pengambilan teh secara teratur dan mengikut keperluan maka saiz badan yang sesuai akan selalu menemani segala bentuk aktiviti harian anda.

Baca Buah rambutan sebagai pendukung program diet

Merawat kulit

Teh juga bermanfaat sebagai cara alami merawat kulit. Caranya cukup mudah, iaitu hanya dengan meletakkan beberapa teh (mengikut keperluan) ke bahagian kulit. Biasanya rawatan kulit menggunakan teh ini digunakan untuk gatal, bengkak dan radang.

Menstabilkan tekanan darah

Faedah teh yang terakhir adalah untuk menstabilkan tekanan darah. Bisanya orang yang rajin mengambil teh akan mempunyai tekanan darah yang normal berbanding dengan orang yang jarang mengambilnya. Hal ini terbukti daripada sebuah kajian yang menyatakan bahawa 50% orang yang mengambil teh terhindar dari risiko tekanan darah tinggi, sehingga risiko terkena penyakit stroke boleh kita minimalisir dengan pengambilan teh. Selain bermanfaat untuk menstabilkan tekanan darah, faedah teh yang boleh kita peroleh adalah bahawa teh juga berfungsi untuk menurunkan kadar kolestrol dalam tubuh.

Itulah sekilas maklumat kesihatan faedah daun teh untuk kesihatan, Tunggu apalagi, akan buktikan faedah teh untk kesihatan badan anda sekarang juga.

Baca Faedah Daun Beluntas

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon