Thursday, August 25, 2016

Sebab, ubat dan Tips menghilangkan Jerawat Batu

Jerawat batu. Jerawat merupakan salah satu permasalahan kulit yang paling banyak dialami oleh semua orang, selain itu jerawat mempunyai beberapa tujuan, dari jerawat biasa hingga jerawat batu yang besar dan berkelompok, secara genetik penyakit wajah ini khususnya jerawat batu boleh diturunkan, dan juga secara umum penyebab jerawat batu adalah:
  • Pemakaian kosmetik yang tidak sesuai juga boleh menimbulkan iritasi sehingga boleh mencetuskan adanya jerawat.
  • Pengambilan ubat-ubatan juga boleh mencetuskan kemunculan jerawat batu, maka dari itu anda perlu mengelakkan pengambilan ubat-ubatan kimia ketika sakit.
  • Telefon bimbit dengan skrin sentuh yang mempunyai banyak kandungan bakteria jahat di dalamnya, untuk itu cubalah tidak meletakkan secara langsung telefon bimbit anda pada pipi, dan bersihkan skrin telefon anda dengan alkohol secara teratur.
  • Stres juga boleh menyebabkan kulit wajah berjerawat, namun perubahan hormon yang disertai dengan pengambilan makanan berlemak serta manis boleh mencetuskan timbulnya jerawat tersebut.
  • Pengeluaran minyak pada wajah anda melimpah yang boleh menyebabkan liang-liang kulit serta saluran folikel rambut tersumbat, selain itu tumpukan minyak tersebut akan bekerja sama dengan bakteria dan akhirnya mencetuskan tumbuhnya jerawat.
  • Menumpuknya sel kulit mati pada kulit wajah anda, sehingga faktor ini juga boleh menjadi faktor penyebab dari timbulnya jerawat wajah, selain itu sel kulit mati juga akan menyumbat sehinggatercipta bintik hitam dan bintik putih.
  • Bakteria juga merupakan penyebab jerawat batu yang teruk, sehingga menimbulkan bekas jerawat yang sukar untuk dihilangkan seperti parut cacar yang kekal.


Cara menghilangkan dan ubat jerawat batu dengan cara semulajadi

Sebab, ubat dan Tips menghilangkan Jerawat Batu
Sebab, ubat dan Tips menghilangkan Jerawat Batu

Biasanya orang lebih suka memakai ubat jerawat batu bungkusan daripada menggunakan ubat semulajadi untuk mengatasi jerawat batu, namun kenyataannya tidak semua dari ubat bungkusan tersebut yang berkualiti tinggi dan juga bagus, ada tumbuhan semulajadi yang boleh mengubati jerawat batu iaitu daun buah pepaya selepas itu lobak, anda boleh menggunakan dua bahan semulajadi ini seperti di bawah ini.

1. lobak


Biasanya tumbuhan ini merupakan tumbuhan yang digemari di Korea Selatan, lobak boleh diolah menjadi Kimchi ataupun makanan lain, selain dimakan lobak ini juga boleh merawat jerawat yang degil dengan cara membersihkan lobak segar kemudian parut dan ketepikan airnya, anda boleh menambah sedikit cuka epal dan aduk hingga merata, sapukan campuran lobak tersebut dengan cuka epal ke permukaan kulit berjerawat anda, kemudian tunggu beberapa minit hingga mengering, selepas itu anda boleh membersihkannya dengan air.

2. daun pepaya


Biasanya daun betik digunakan sebagai sayur ulam atau ubat penyakit tertentu, namun daun pepaya ini juga boleh digunakan untuk merawat jerawat dengan cara menyiapkan beberapa helai daun pepaya yang sudah tua, kemudian dijemur sebelumnya laluanda boleh melicinkan daun pepaya tersebut sambil sesekali diberi sedikit air, selepas itu anda boleh memerah daun pepaya dan ketepikan sarinya saja, jika sudah anda boleh menyapu sari daun pepaya tersebut pada kulit wajah anda yang sedang berjerawat.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon