Sunday, August 21, 2016

Tips Menangani Botak Pada Lelaki

Tips Menangani Botak Pada Lelaki. Rambut gugur yang menyebabkan kebotokan adalah perkara wajar yang akan dialami oleh lelaki. Hal ini kerana lelaki cenderung mengalami keguguran berbanding dengan wanita. Oleh kerana itulah, tak jarang ketika semakin usia bertambah, maka semakin banyak pula rambut lelaki yang gugur.

Tips Menangani Botak Pada Lelaki


Tips Menangani Botak Pada Lelaki

Ada beberapa faktor mengapa rambut lelaki cepat gugur. Faktor pertama adalah stress. Menurut sebuah kajian, stress menjadi faktor yang paling cepat menyebabkan lelaki mengalami kebotakan. Biasanya seseorang mengatasi stress dengan cara merokok atau meminum alkohol. Padahal merokok ataupun meminum alkohol akan semakin mencetuskan terjadinya keguguran rambut. Adapun faktor yang kedua adalah kerana usia yang semakin tua.

Baca Buah zaitun boleh membuat rambut tumbuh lebih subur

Folikel rambut yang dimiliki oleh lelaki tua semakin lama akan semakin berkurang yang kemudian menyebabkan kekuatan rambut seseorang semakin lemah dan kemudian gugur. Lemahnya folikel rambut juga akan menghalang tumbuhnya rambut. Untuk faktor yang ketiga adalah faktor genetik. Seorang lelaki yang mempunyai keluarga botak, cenderung berpeluang lebih besar mengalami keguguran berbanding dengan orang yang tidak mempunyai riwayat keluarga botak. Untuk itulah sangat penting mengetahui tips mengatasi keguguran rambut pada lelaki.
  • Berbicara mengenai keguguran, ada sebuah tips mengatasi keguguran dengan bahan dan cara semulajadi yang tentu akan sangat membantu lelaki dalam menyelesaikan atau sekurang-kurangnya mengelakkan keguguran. Adapun tips mengatasi keguguran yang pertama adalah dengan mengelakkan sengatan sinar matahari. Walaupun sinar matahari bagus untuk kulit, tetapi jika terlalu lama berjemur akan menyebabkan kulit kepala kering yang mencetuskan terjadinya keguguran rambut. 
  • Untuk tips mengatasi keguguran yang kedua, yakni dengan menggunakan syampu serta perapi yang sesuai dengan jenis rambut. Mengapa? kerana masing-masing orang mempunyai jenis rambut yang berbeza-beza. Syampu yang mahal tidak akan menjadi jaminan bahawa rambut anda akan tetap bagus. Sering berganti syampu juga akan menyebabkan rambut cepat gugur. Inilah yang harus diperhatikan dalam tips mengatasi keguguran pada lelaki. 
  • Tips ketiga yakni dengan mengelakkan penggunaan bahan kimia yang terlalu sering. Syampu memang mengandungi bahan kimia, namun tidak berbahaya seperti bahan kimia yang terkandung pada saat melakukan smoothing, rebounding, dan sebagainya. Lelaki memang jarang melakukan rawatan atau perubahan pada rambut. Namun penggunaan bahan tersebut yang dilakukan oleh sebahagian lelaki akan cepat menyebabkan rambut gugur yang berujung pada keguguran. 
  • Tips keempat adalah mengeringkan rambut terlebih dahulu sebelum menyikat. Banyak lelaki yang mengabaikan penjagaan remeh pada rambut. Namun pada kenyataannya, menyikat rambut dalam keadaan basah akan membuat rambut gugur kerana ketika basah, rambut akan lebih rapuh. 
  • Ada beberapa bahan alami yang biasa digunakan dalam tips mengatasi rambut gugur pada lelaki. Tips bahan alami tersebut adalah air kelapa hijau. Air kelapa sinonim sebagai bahan penetralisir saat tubuh mengalami keracunan. Namun tahukah anda bahawa mencuci menggunakan air kelapa juga akan membantu mengatasi keguguran yang dialami oleh rambut. Sekurang-kurangnya, untuk membuat rambut tetap tumbuh subur, gunakan air kelapa dalam dua minggu sekali. Ini adalah tips mengatasi keguguran yang kelima. 
  • Untuk tips mengatasi keguguran yang terakhir adalah dengan menggunakan lidah buaya. Lidah buaya sangat terkenal sebagai ubat alami dalam menyihatkan rambut. Tanaman yang satu ini juga mudah ditemui sehingga akan sangat membantu anda dalam mengatasi rambut gugur. Cara menggunakannya pun cukup mudah. Anda hanya perlu memotong sedikit lidah buaya dan sapukan pada rambut dan biarkan beberapa ketika sebelum dibilas. Tips mengatasi keguguran yang satu ini terbukti sangat mujarab. Itulah beberapa tips mengatasi keguguran. Semoga bermanfaat.

Baca faedah lidah buaya dapat mengelakkan kebotakan

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon