Saturday, August 6, 2016

Mengobati Sariawan Pada Anak dan Orang Dewasa

Maklumat kesihatan Cara mengubati sariawan. Sariawan atau seriawan adalah benjolan pada bahagian mulut yang berwarna putih kekuningan. Sariawan bukan penyakit serius, kerana boleh diubati dengan ubat atau tidak (proses lebih lama). Kaum perempuan lebih sering mengalami sariawan dari pada lelaki, data ini diperoleh dari hasil survey.

Punca seriawan yang paling umum adalah kekurangan vitamin C, biasanya lebih sering dialami oleh para wanita. Namun, drg. Natalia Astina mengatakan bahawa faktor penyebab sariawan tidak diketahui secara pasti atau hanya dilihat dari satu faktor, melainkan disokong oleh banyak faktor seperti genetik, hormon, kekurangan nutrisi, tekanan, merokok, ubat kumur, ubat gigi, dan jarangnya melakukan rawatan mulut.

Mengobati Sariawan Pada Anak dan Orang Dewasa

Bilangan sariawan di mulut umumnya lebih dari satu. Keberadaannya benar-benar mengganggu, apabila tersentuh makanan pasti terasa sakit. Jika anda mengalami seriawan yang tidak seperti biasa, segera lakukan konsultasi ke doktor gigi aga mengetahui apa penyebabnya dan bagaimana cara penyembuhannya.

Cara Mengubati Sariawan

Apabila hingga kini masalah seriawan yang anda alami tak kunjung sembuh, berikut ini ada pilihan cara merawat sariawan dengan melakukan rawatan dan minum ubat herba alami yang sudah lama membantu pesakit lain yang mungkin keadaannya lebih teruk daripada anda.

Ekstrak Biji Anggur

Anda juga boleh menggunakan ekstrak biji anggur untuk mengatasi sariawan, kerana bahan ini mengandungi sebatian yang bersifat anti-mikrob untuk membasmi kulat, bakteria, virus, maupun parasit. Cara merawat sariawan ini boleh ditujukan untuk kanak-kanak bayi di atas satu tahun.

Pertama-tama, campurkan 10 titis ekstrak biji anggur dengan 30 ml air destilasi. Kemudian oleskan ke mulut yang terdapat sariawan dengan kapas sesekali setiap jam. Jika sariawan tidak kunjung sembuh, anda boleh menambah titisan ekstrak biji anggur hingga 15 - 20 titis.

Baca maklumat kesihatan jambu biji sebagai ubat sariawan

Baking Soda

Serbuk ini mempunyai kehebatan dalam menumpas berbagai masalah kesihatan yang berhubung rapat dengan jangkitan bakteria. Pasalnya, baking soda mengandungi sifat anti-bakteria yang sangat sesuai digunakan untuk membunuh mikroorganisme berbahaya yang hidup di dalam tubuh, seperti cendawan candida penyebab sariawan.

Baking soda juga sesuai dijadikan obat sariawan untuk kanak-kanak bayi kerana tidak memberi kesan sampingan yang membahayakan. Tapi perlu anda ingat bahawa sebahagian kanak-kanak mempunyai tahap sensitiviti yang berbeza, jadi jangan salah dalam rawatannya. Jika anda ingin memohon pada kanak-kanak, lakukanlah setelah memberi air susu ibu

Cara merawat sariawan dengan baking soda boleh bermula dengan mencampur 10 ml air dengan 1 sudu teh baking soda, kemudian aduk hingga berbentuk pasta. Poles ubat ubat pada seluruh kawasan mulut, kemudian diamkan hingga mengering, baru dibersihkan dengan cara berkumur.

Kurangkan Mengkonsumsi Gula

Mengurangkan bukan bermakna tidak mengambil sama sekali. Anda hanya perlu menghadkan pengambilan gula harian daripada makanan atau minuman jenis apapun. Hal ini juga membantu proses kimia dari ubat sariawan yang sudah anda gunakan.

Alasannya kerana gula merupakan makanan yang disukai oleh cendawan dan mempunyai kesan kontra pada ubat anti-jangkitan. Gula hanya memburukkan lagi keadaan mulut, seperti gigi menjadi berlubang. Selain itu, berlebihan pengambilan gula juga meningkatkan kadar gula dalam darah yang menyebabkan diabetes.

Minyak Jarak (Kastor) dan Susu Hangat

Para ahli merekomendasi cara merawat sariawan secara tradisional dengan menggabungkan khasiat minyak jarak dan susu hangat. Caranya dengan menitiskan atau menambah satu sudu makan minyak jarak atau kastor ke dalam secawan susu panas sebelum tidur malam.

Rawatan ini boleh anda lakukan selama sekurang-kurangnya satu minggu walaupun pada hari kedua atau ketiga sariawan sudah hilang. Tujuannya pertama untuk menjaga kelembapan bibir dan mencegah sisa bakteria penyebab sariawan berkembang lagi yang nanti menyebabkan sariawan timbul kembali.

Konsumsi Makanan Sihat

Sebenarnya ini lebih mengarah pada cara mencegah sariawan, iaitu dengan meningkatkan sistem imun. Sistem imun atau kekebalan akan kuat bila tubuh endapat pengambilan nutrisi seimbang dan bukan kurang. Dengan tercukupinya pemakanan harian, imuniti akan kuat dan mampu melawan bakteria penyebab penyakit.

Dengan membudadayakan pola makan dan hidup yang sihat serta seimbang, anda akan berada pada puncak di mana tubuh benar-benar sihat dan kebal dari penyakit. Jadi, anda tidak perlu bimbang jika kedatangan tamu berupa penyakit, kerana mereka sudah diusir terlebih dahulu oleh imun tubuh.

Ketika sariawan, perbanyak pengambilan buah-buahan atau sayur-sayuran yang tinggi vitamin seperti oren dan epal. Kandungan vitamin di dalamnya dapat mempercepatkan proses penyembuhan sariawan. Anda juga perlu memberi perhatian kepada pola hidup sihat, seperti melaksanakan olahraga rutin tiap hari.

Minyak Kelapa

Minyak kelapa merupakan agen pembunuh kulat dan bakteria yang sangat sesuai dijadikan obat sariawan untuk orang dewasa ataupun kanak-kanak. Rawatan boleh dilakukan di rumah, caranya pun tidak sukar sehingga siapapun boleh menjalankannya.

Pertama, anda kumur-kumur dulu dengan air hangat. Kemudian oleskan minyak kelapa ke seluruh bahagian mulut, terutama yang terdapat sariawan. Biarkan selama 10 - 15 minit, kemudian kumur-kumur lagi dengan air hangat.

Resep Obat Tradisional Dari Tanaman Herba alami

Cara merawat sariawan secara tradisional adalah menggunakan tanaman ubat herba alami yang pastinya sudah dibuktikan oleh para pakar. Beberapa resipi berikut ini boleh anda gunakan.

Herba 1

Bahan:
  • 15 gram tanaman bunga, daun sembung, dan daun saga manis. 10 gram kunyit, dan kayu manis. 4 gelas air. 

Cara merawat sariawan:
  • Tumbuk halus kayu manis dan tanaman bunga. Rimpang kunyit dihiris halus. Masukkan semua bahan dalam periuk berisi 4 gelas air. Rebus hingga mendidih dan tersisa 2 gelas. Ubat ini dapat anda minum 2 kali sehari, lakukan berturut-turut selama 7 hari (hingga sariawan hilang). 

Herba 2
Bahan:
  • 1 buah alpukat dan 2 sudu makan madu. 


Pemakaian:
  • Keruk semua daging alpukat dan letakkan di dalam mangkuk. Tambah 2 sudu madu murni, aduk atau remas hingga sebati. Makan daging alpukat yang sudah tercampur madu 3 kali sehari. 

Herba 3

Bahan:
  • 250 gram kulit anyang-anyang dan 2 gelas wain. 

Cara merawat sariawan:
  • Rebus kulit anyang-anyang ke dalam 2 gelas wain hingga tersisa 1 gelas. Selagi hangat, gunakan ramuan untuk berkumur sampai habis. 

Herba 4

Bahan:
  • 2 sudu makan asam jawa dan 2 gelas air panas. 

Pemakaian:
  • Buat ubat kumur dengan menjerang asam jawa ke dalam 2 gelas air panas. Anda boleh mula berkumur ketika air masih panas atau sudah sejuk. 

Herba 5

Bahan:
  • 2 sudu makan serbuk kulit asam jawa dan 2 gelas air panas. 

Cara merawat sariawan:
  • Seduh serbuk kulit asam jawa ke dalam air panas, gunakan sebagai ubat kumur selagi hangat. 

Herba 6

Bahan:
  • 15 gram herba bandotan kering beserta 3 gelas air untuk merebus. 

Herba 7

Pemakaian:
  • Rebus tanaman dalam 3 gelas air hingga menyisakan 1 gelas Abaikan beberapa minit sehingga sejuk, kemudian minum sekaligus. 

Herba 8

Bahan:
  • 3/4 genggam bunga belimbing wuluh beserta 5 gelas air. 

Cara merawat sariawan:
  • Rebus bunga belimbing wuluh bersama air hingga tersisa 2 1/4 gelas. Sesudah sejuk airnya, saring dan minum 3 kali sehari per 3/4 gelas. 

Herba 9

Bahan:
  • 3 gram daun cermai dan 1/2 gelas air matang panas. 

Pemakaian:
  • Cuci bersih daun cermai kemudian jemur hingga kering. Tumbuk halus dan pembancuh dalam 1/2 gelas air panas. Aduk, biarkan sejuk, minum airnya beserta ampasnya. 

Herba 10

Bahan obat sariawan:
  • 5 lembar daun jintan putih segar 

Cara merawat sariawan:
  • Cuci bersih kelima daun, kemudian bilas dengan air matang. Daun yang sudah dibilas anda kunyah perlahan hingga keluar airnya. Air ditelan dan hampas daun dibuang 

Herba 11

Bahan obat sariawan:
  • segenggam daun kemangi segar dan 3 gelas air. 

Pembuatan ubat:
  • Rebus daun kemangi hingga air tersisa 1 gelas. Setelah sejuk, minum airnya sahaja sampai habis. 

Herba 12

Bahan:
  • 15 - 30 gram akar bunga matahari muda segar beserta 4 gelas air 

Cara merawat sariawan:
  • Rebus akar bunga matahari ke dalam periuk yang sudah dicurahkan 4 gelas air. Biarkan mendidih dan saring airnya ketika sudah tinggal 2 gelas. Tunggu sejuk, barulah minum air rebusan sekaligus. 

Herba 13

Bahan:
  • 4 helai daun jarak wulung segar dan minyak kelapa secukupnya. 

Cara meramu:
  • Cuci bersih daun jarak dan memohon dengan mnyak kelapa. Layukan daun di atas api. Selagi daun hangat, tempelkan pada mulut yang terdapat sariawan selama beberapa minit. 

Anda boleh memilih salah satu jenis ramuan dan lakukan rawatan secara rutin setiap hari sekurang-kurangnya satu minggu hingga terlihat hasilnya. Jangan pernah menggunakan dua ramuan sekaligus kerana dikhuatiri menyebabkan gejala lain.

Buatlah Ubat Kumur Sendiri

Campuran sedikit garam, cuka epal, dan air hangat dapat dijadikan ubat kumur yang berkesan untuk memusnahkan cendawan. Anda boleh berkumur dengan ubat kumur buatan anda sendiri. Ingat pula bahawa ubat kumur ini harus anda gunakan setiap hari hingga sariawan sembuh dan kempis. Cara merawat sariawan ini termasuk penjagaan rumah yang mudah dilakukan.

Bawang Putih

Kemampuan membunuh cendawan dari bawang putih boleh anda manfaatkan untuk membunuh cendawan di mulut sebagai cara merawat sariawan. Anda boleh menambah lebih banyak bawang putih pada makanan sehari-hari, dengan kata lain jumlahnya masih wajar.

Jaga Mulut Tetap Bersih

Mulut yang sihat harus dijaga kebersihannya, dengan begini maka masalah semacam sariawan dapat dielakkan. Setiap doktor menyarankan dalam sehari setiap orang harus menggosok gigi sekurang-kurangnya 2 kali, tetapi jangan berlebihan juga dalam pelaksanaannya.

Sediakan juga ubat kumur untuk mengoptimumkan kebersihan gigi dan kesegaran mulut. Hal yang perlu diperhatikan di sini adalah jangan sampai anda menggunakan satu berus gigi dengan ahli keluarga lain, jadi peringatkan mereka untuk tidak menggunakan berus gigi yang anda pakai.

Selain itu, berus gigi juga perlu diganti beberapa bulan sekali kerana dikhuatiri bakteria gigi masih melekat pada berus. Pemilihan berus dan ubat juga perlu anda perhatikan, bila ingin mudah maka pilihlah berus gigi elektrik.

Baca faedah buah durian boleh membantu pembentukan tulang dan gigi

Air Garam

Air garam boleh dijadikan ubat kumur untuk meredakan sariawan. Anda perlu menambah setengah sudu teh garam ke dalam segelas air, kemudian berkumurlah selama beberapa kali dan buang airnya. Sehari anda boleh cuba rawatan sebanyak tiga kali.

Beberapa Jenis Minyak

Beberapa jenis minyak dari bahan alami seperti oregano, cengkeh, lavender, dan pohon teh mempunyai sifat anti-jangkitan yang dapat membantu meringankan sariawan pada orang dewasa. Caranya dengan menamahkan setitik minyak dari salah satu bahan alami ke pasta gigi sebelum menggosok lidah atau bahagian yang terdapat sariawan. Gosok lidah anda secara perlahan-lahan selama beberapa saat, kemudian kumur-kumur dengan air tawar.

Minyak ini juga boleh dijadikan ubat kumur dengan mencampurkan beberapa titis pada secangkir air hangat. Lamanya proses berkumur boleh anda tentukan sendiri Sedangkan banyaknya rawatan dalam sehari boleh anda lakukan dua hingga tiga kali sehari.

Baca maklumat kesihatan faedah minyak zaitun

Asam Borat (Boric Acid)
Asam borat adalah sebatian kimia yang mudah larut dalam air. Sejak lama kompaun ini digunakan untuk berbagai macam industri kerana mempunyai ketoksikan yang cenderung rendah. Asam borat juga kerap dijadikan bahan pengawet dan pengering yang baik.
Asam borat mempunyai faedah rawatan untuk jerawat, ruam ringan, dan sariawan dengan bertindak sebagai antiseptik yang berkesan membunuh virus penyebab masalah kesihatan tersebut. Penggunaan untuk mengatasi sariawan boleh dilakukan dengan mencampur satu perempat sudu teh asam borat ke dalam secawan air, kemudian jadikan ubat kumur (tidak untuk ditelan).
Peringatan:

Asam borat adalah sebatian kimia yang cukup berbahaya apabila dimakan, jadi usahakan agar anda berunding dengan doktor terlebih dahulu sebelum menggunakan asid borik untuk menyembuhkan sariawan. Hal ini juga bertujuan untuk mengelakkan contraindicated semasa menjalani rawatan lain.

Yoghurt

Produk olahan susu ini dianggap sebagai obat sariawan yang reaksinya disasarkan terus ke akar jangkitan. Sariawan merupakan jangkitan yang disebabkan oleh bakteria sehingga anda harus menujukan rawatan pada titik sumber. Yoghurt dapat membunuh bakteria penyebab jangkitan dalam masa hanya dua hari.

Yoghurt yang anda pilih tidak boleh mengandungi gula kerana boleh menyebabkan pertumbuhan bakteria.

Cara merawat sariawan dengan yoghurt cukup mudah. Anda hanya perlu berkumur dengan yoghurt selama 30 saat. Banyaknya yoghurt yang boleh anda pengambilan adlaah dua gelas dalam sehari, jadualkan tiap gelas diminum dalam rentang waktu yang cukup lama (pagi dan petang).

Cuka Epal

Sari buah epal didakwa sebagai tips menghilangkan seriawan yang boleh dilakukan di rumah. Penggunaan cuka epal boleh membunuh bakteria penyebab seriawan mulut, namun hanya untuk orang dewasa.

Anda boleh menambah satu sudu cuka sider epal mentah pada setengah gelas air suam, kemudian minum sampai habis. Cuka sari apel mengandung banyak vitamin dan mineral yang berguna untuk meningkatkan imuniti dan memberi pertahanan terhadap cendawan candida.

Oleh kerana itu, tidak ada salahnya anda membantu mempercepatkan proses penyembuhan dengan melaksanakan cara merawat sariawan di atas. Semua tips tersebut boleh anda jalankan beberapa secara bersamaan, namun tidak untuk pengonsumsian ubat herba alami berdasarkan resipi yang sudah dituliskan diatas. Hal ini berlaku untuk semua orang kerana ditakutkan akan memberi kesan sampingan yang mengerikan.

Sariawan sebetulnya boleh sembuh dengan sendirinya tanpa perlu dirawat. Tetapi prosesnya akan memakan masa, terlebih jika setiap hari anda kurang memberi pengambilan cecair untuk mengheret bakteria ke dalam pencernaan.

Jika anda lebih menyukai cara merawat sariawan dengan bantuan ubat-ubatan kilang, lakukan secara rutin berdasar prosedur yang tertera di sebalik bungkusan. Jangan pernah lupa untuk terus memberi perhatian kepada perkembangan kerana tidak menutup kemungkinan timbul penyakit yang mengancam dengan gejala berupa sariawan. Dan pastikan anda terus menyimak blog ini guna untuk mendapatkan maklumat kesihatan terkini

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon