Wednesday, August 3, 2016

Cara Mengubati batuk berkahak dan Kering Alami

Maklumat kesihatan Cara Mengubati batuk berkahak dan Kering Alami - Batuk kerap dianggap remeh bagi sang pesakit. Padahal batuk secara berterusan mampu mencetuskan penyakit berbahaya. Nah, hal ini boleh terjadi bagi anda yang mengalami batuk kering dimana menimbulkan tekak mengeluarkan darah. Biasanya batuk kering disebabkan kerana jangkitan pada saluran pernafasan serta akibat reaksi alergi tertentu, bahkan boleh kerana penyakit serius.

Selain batuk kering, adapula jenis batuk berkahak yang ditimbulkan oleh keradangan dan inflamasi di daerah pernafasan bahagian atas, boleh juga dicetuskan oleh asap rokok dan flu berlebihan. Dengan begitu, jika di antara kalian ada yang menderita batuk berkahak atau batuk kering segeralah untuk mengatasinya. Adapun cara rawatan juga berbeza dari kedua-dua jenis batuk ini. Berikut Maklumat kesihatan cara alami dalam mengubati batuk berkahak dan jugga kering.

Cara Mengubati batuk berkahak dan Kering Alami

Maklumat kesihatan Cara Mengubati batuk berkahak dan Kering Alami

Daun Asam Muda

Menyediakan daun asam muda cukup setengah genggam saja. Tambah bahan lain yang berupa daun saga manis, kayu manis dan gula batu secukupnya. Selepas itu, rebus bahan-bahan tersebut hingga mendidih. Angkat dan saringlah, barulah anda minum ramuan itu sebagai ubat batuk kering.

Kunyit

Kunyit boleh digunakan untuk merawat batuk kering. Kerana kunyit mempunyai kandungan semulajadi yang boleh menghilangkan batuk kering. Caranya yaitu 1/2 sudu teh kunyit yang telah ditumbuk disedikan, kemudian tambahkan madu ke dalam satu gelas susu. Aduklah hingga merata. Sebaiknya lakukan cara ini sehingga batuk terasa reda dan lega.

Daun Kemangi

Sediakan 5-7 helai daripada daun kemangi untuk direbus dengan 1-2 gelas air, namun sebelum dicuci terlebih dahulu. Tunggu mendidih dan saringlah selepas. Air rebusan yang telah ditapis diminum sampai habis. Memohon sampai batuk yang anda derita reda sekurang-kurangnya 1 kali pada setiap harinya.

Cara Mengubati batuk berkahak

Daun Sirih dan Halia

Daun sirih dan halia dapat membantu menyembuhkan batuk berkahak secara semulajadi. Anda hanya merebus daun sirih dengan dicampurkan potongan halia. Gunakan air rebusan untuk diminum sekurang-kurangnya sekurang-kurangnya sehari satu kali. Hal ini bermanfaat baik dalam menjaga tubuh agar tetap dalam keadaan hangat.

Halia dan Kencur

Kandungan halia yang di dalamnya terdapat zat anti-bakteria, sehingga mampu mengatasi batuk berkahak sekaligus menghangatkan tubuh. Supaya lebih berkesan maka dicampurkan kencur dalam ramuan ini. Siapkan 2 jari halia dan kencur untuk dihiris dan rebus hingga mendidih. Penapis air rebusan, barulah anda meminumnya dengan sekurang-kurangnya sehari sekali.

Limau Nipis dan Kecap

Perpaduan antara limau nipis dan kicap sudah dilaksanakan sejak jaman dulu yang ampuh dalam merawat batuk berkahak. Limau nipis dipotong menjadi 2 bahagian, peraslah airnya dan tambah kicap atau anda boleh menggantikannya dengan madu. Minum selepas hingga habis. Memohon cara ini hingga batk reda 2-3 kali dalam sehari.

Baca faedah buah jambu biji untuk obat sakit gigi dan salesema

Ini kerana bahan yang digunakan untuk membuat ubat batuk berkahak dan kering tidak akan menimbulkan kesan pada kesihatan tubuh yang lain. Namun, jika batuk anda berterusan akan berunding dengan doktor. Semoga Maklumat kesihatan bermanfaat bagi anda

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon