Wednesday, July 13, 2016

Kebaikan Madu Untuk Kesihatan

Makanan sihat amat sangat banyak dijumpai disekeliling kita, salah satunya dalah madu. Madu telah sangat biasa dalam kehidupan seharian kita kerana ramai telah merasakan faedah. Tetapi kadang-kadang sedikit diketahui, jadi kali ini saya ingin memberi beberapa faedah atau keberkesanan madu.

Kebaikan Madu Untuk Kesihatan

Faedah madu adalah banyak dan sering mengaitkan gaya hidup yang sihat. Tetapi kebanyakan orang berfikir madu sebagai makanan yang kuat untuk menguruskan badan tentu. Nah, kali ini kita akan menerangkan faedah umum madu

Faedah madu untuk sumber tenaga
Madu dikenali dari kali pertama sebagai ubat untuk stamina dan tenaga. Ini kerana madu mengandungi gula yang boleh cepat diserap oleh sistem penghadaman. Jadi ia tidak menghairankan bahawa madu boleh digunakan sebagai sumber tenaga segera.

Faedah madu untuk menyembuhkan luka
Pada masa Mesir Kuno digunakan madu untuk menyembuhkan luka satu daripadanya adalah luka terbakar. Mereka membuat madu sebagai salap untuk merawat luka terbakar dan calar yang terhasil daripada objek tajam.

Faedah madu untuk antibiotik
Salah satu kandungan madu untuk menghasilkan hidrogen peroksida supaya ia boleh berfungsi sebagai anti-septik. Proses osmosis adalah dalam madu mampu membasmi bakteria untuk menjadikannya kering dan sukar untuk berkembang. Serta madu boleh memberi faedah sebagai antibiotik yang boleh membunuh bakteria.

Membunuh Kuman
Kandungan asid amino dalam madu boleh membantu menyembuhkan penyakit. Madu juga mengandungi bahan antibiotik yang menewaskan patogen anak benih bakteria yang menyebabkan jangkitan. Malah di negara yang khusus dalam pengeluaran Australia salap untuk luka-luka dilakukan dengan madu

Madu untuk merawat ulser
Merawat ulser dalam pesakit kencing manis ia boleh dibuat dengan madu. University of Wisconsin Sekolah Perubatan dan Kesihatan Awam untuk melaksanakan ini. Dan dari perbicaraan terhadap pesakit berusia 79 tahun, madu berjaya menyembuhkan ulser di kaki. Terima kasih kepada terapi ini pesakit tidak begitu dalam pemotongan

Faedah madu sebagai antioksidan
Dalam membuktikan peranan madu sebagai antioksidan di Universiti California penyelidik menjalankan ujian ke atas tikus untuk menguji kemampuan madu untuk meningkatkan penyerapan kalsium dan keputusan yang agak memuaskan. Dalam kajian yang lain di Universiti Purdue menyimpulkan bahawa mengambil makanan tambahan kalsium bersama-sama dengan madu boleh membantu meningkatkan penyerapan kalsium oleh badan.

Baca buah duku sebagai sumber antioksidan

Faedah madu untuk lebih muda
Madu memainkan peranan penting dalam mengekalkan kesihatan, jadi madu boleh berfungsi sebagai bahan yang membuat awet muda. British Royal Family meletakkan walaupun madu berkualiti tinggi sebagai menu sarapan dengan cara mengoleskannnya di atas roti.

Baca faedah minyak zaitun untuk merawat kulit

Rambut Sihat
Rambut seperti pengganti mahkota. Dan memainkan peranan yang penting untuk penampilan kita adalah sangat penting untuk mengekalkan kesihatan yang baik. Madu boleh digunakan sebagai bahan untuk menyuburkan rambut. Dengan madu, keguguran rambut boleh diatasi selain madu juga boleh membersihkan rambut, menyuburkan rambut dan pada masa yang sama membuat berkilat rambut.

Baca merwat rambut dengan minyak zaitun

Madu Untuk Mengekalkan Kecantikan Kulit
Madu juga sangat berkesan untuk kesihatan kulit dan kecantikan. sifat semula jadi madu dalam bentuk antioksidan, anti-bakteria, anti-kulat, vitamin C dan vitamin B, dan banyak lagi. Semua kandungan adalah nampaknya boleh membantu anda untuk mencantikkan kulit anda. Madu boleh melembapkan kulit, melindungi kulit, jerawat, mencegah penuaan kulit dan banyak lagi.

Itulah maklumat kesihatan beberapa faedah madu bagi kesihatan

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon