Monday, July 4, 2016

Faedah Kesihatan Kacang Soya

Faedah Kesihatan Kacang Soya - Kacang soya (kacang soya) adalah satu jenis kacang yang mengandungi nutrien yang baik untuk badan. Di Indonesia banyak kacang soya diproses contohnya seperti tauhu, tempe dan susu soya. Walaupun dalam beberapa negara-negara seperti China dan Jepun, soya ditetapkan sebagai salah satu makanan yang sering dalam tabiat penggunaan. Keputusan yang anda lihat, keutuhan negara ini adalah lebih tinggi.

Faedah Kacang Soya


Faedah Kesihatan Kacang Soya

Masih tidak pasti faedah tanaman ini dan kehebatan yang dimiliki oleh kacang soya? Kerana soya itu sendiri dianggap sebagai sumber protein, ini adalah kerana disebabkan oleh kandungan asid amino di dalamnya. Jadi kacang ini juga tambahan yang sangat lazat untuk menyuburkan badan. kacang soya adalah baik bukan sahaja bagi mereka yang ingin untuk pergi pada diet atau peralihan menopause. Ingin mengetahui kehebatan kacang soya? merujuk kepada artikel di bawah

meningkatkan metabolisme
sayur-sayuran Soy sumber protein yang sangat tinggi. Apabila anda mempunyai protein dalam badan, fungsi metabolisme akan meningkat lebih tinggi. Protein itu sendiri adalah satu blok yang berfungsi sebagai Pencipta sel-sel dan saluran darah.

Diet yang sihat asli
Bagi anda yang ingin menurunkan berat badan dengan cara yang sihat dan semula jadi, anda boleh cuba salah satu kacang ini, kacang soya boleh mengurangkan selera makan, membantu anda untuk mengurangkan selera makan yang berlebihan.

Baca duku baik untuk diet

Membanteras kanser
Kacang soya mengandungi antioksidan yang terbukti, sangat baik untuk mengurangkan risiko pelbagai jenis kanser. Salah seorang daripada mereka ialah kanser payudara. Antioksidan juga berguna untuk meneutralkan radikal bebas. Radikal bebas boleh menyebabkan sel-sel darah yang sihat bermutasi menjadi sel-sel kanser.

Baca Epal Fuji baik untuk membarantas kanser

Mengekalkan kesihatan jantung
Kacang soya sebenarnya mempunyai kandungan lemak di dalamnya, tetapi tidak tepu lemak, makanan yang tidak mengandungi lemak tepu akan membantu untuk mengurangkan kolesterol yang berlebihan.

Menopause (berhenti haid)
Apabila seorang wanita memijak menopause, tahap estrogen dalam badan akan berkurangan dengan ketara. kacang soya dapat mengurangkan gejala menopause seperti mood berubah secara drastik, lebih kerap berasa lapar. Menopaus boleh menjadi trauma bagi ramai wanita, tetapi pengambilan soya boleh menjadi cara yang baik untuk menghadapi peralihan ini.

Osteoporosis
kandungan kalsium yang tinggi menjadikan soya sebagai salah satu makanan untuk menguatkan tulang dan mencegah penipisan dikenali sebagai osteoporosis. Di samping itu, Soy mengandungi fitoestrogen yang Akta menguatkan tulang. Dan juga kandungan protein untuk mengelakkan pengeluaran kalsium melalui air kencing.

Mencegah anemia
Tempe adalah salah satu makanan yang dihasilkan daripada kacang soya yang kaya dengan nutrien dan faedah. Salah satu faedah adalah untuk mengelakkan anemia atau kekurangan sel darah merah. Ini berlaku kerana di samping kandungan besi tempe juga dapat meningkatkan aktiviti vitamin B12 memainkan peranan dalam pembentukan sel-sel darah merah.

Baca terung untuk elakkan anemia

Diabetes mellitus
Serat, vitamin B kompleks, dan juga kandungan asid amino menjadikan soya sebagai makanan yang sempurna untuk pesakit kencing manis. Kandungan serat yang juga membantu mengawal paras gula dalam darah.

penghadaman yang sihat
Kandungan serat dalam kacang soya membantu kontrak otot perut untuk mengelakkan sembelit. Kandungan ciri-ciri antibakteria yang juga boleh mencegah cirit-birit.

Anti-penuaan
Sebagai makanan yang kaya dengan serat, kacang soya mengandungi lebih antioksidan. Jika anda makan soya secara tetap dapat mencegah penuaan pra-matang. Tetapi ia mesti ditambah pula dengan gaya hidup yang sihat dan senaman.

Baca madu sebagai ubat anti penuaan

Faedah Lain

Kacang soya juga mengandungi magnesium yang mengawal tekanan darah. Kandungan fosforus juga berfungsi untuk mengekalkan kekuatan tulang dan gigi.

Penting untuk ambil perhatian:

Sesetengah kacang soya yang mengandungi media purin (50-100 mg) / 100 g harus dimakan dalam biasa atau munasabah hanya kerana ia boleh menyebabkan gout.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon