Wednesday, July 20, 2016

7 Faedah Temulawak Untuk Memelihara Kesihatan Badan

Mengenal lebih dalam faedah temulawak khususnya bagi kesihatan berkat banyaknya kandungan nutrisi yang diperlukan oleh badan agar segala sistem yang berjalan tetap stabil.

Kegunaan temulawak atau orang Sunda menyebutnya koneng gede tak lain hanya sebagai bumbu dapur. Tanaman ini sebarang hubungan dengan halia kerana sama-sama tumbuhan terna yang berbentuk rimpang. Tempat tumbuh tanaman ini boleh pada dataran rendah sampai ketinggian 1500 meer di atas permukaan laut dan menyesuaikan diri di hutan tropika. Sementara struktur tanah yang gembur adalah tanah dimana rimpan temulawak dapat tumbuh subur.

Temulawak (Curcuma xanthorrhiza) merupakan tanaman ubat dari suku temu-temuan (Zingiberaceae). Negara kelahiran tanaman ini yakni Indonesia, lebih khusus di Pulau Jawa, setelah itu mulai mengelilingi seluruh negara Asia Tenggara seperti Malaysia, Thailand, dan Filipina. Tak jarang juga rimpang temulawak tumbuh di China, Indochina, India, Jepun, Barbados, Korea, Amerika Syarikat dan beberapa negara Eropah.

Khasiat Temulawak


Jika anda ingin menjelajah lebih jauh mengenai tumbuhan ini, banyak penduduk kerajaan yang menggunakan temulawak sebagai jamu dan ubat. Rimpang temu lawak mempunyai sifat farmakologi seperti mencegah penyakit hati (hepatoprotektor), mencegah keradangan (anti radang), menurunkan jumlah kolesterol yang berlebihan, laksatif (laxative), peluruh kencing (diuretik), dan pelega kesakitan pada sendi.

Selain itu, di dalam temulawak terdapat linelool, geraniol, yang merupakan hasil pengeluaran dari minyak atsiri golongan fenol yang mempunyai daya repellan terhadap nyamuk Aedes aegypti, sehingga racun tersebut boleh digunakan untuk mengusir nyamuk yang mengganggu jam tidur anda.

Khasiat lain dari segenggam rimpang temulawak iaitu meningkatkan nafsu makan (sangat tepat untuk kanak-kanak berusia 7 tahun ke atas), memperbaiki pengeluaran susu pada ibu menyusui, dan membersihkan kotoran yang ikut mengalir dalam darah. Kerana menyimpan karbohidrat kompleks, pati temulawak sering diolah menjadi bubur berkhasiat yang diberikan untuk bayi dan orang-orang yang mengalami gangguan pencernaan.

Faedah Temulawak


7 Faedah Temulawak Untuk Memelihara Kesihatan Badan
Khasiat dan faedah temulawak berikut ini tentu tidak lepas dari kemampuan zat seperti pati, protein, abu, serat, kerkumin, minyak atsiri, phelandren, kamfer, turmoerol, borneol, sineal, dan xanthorrizol yang terdapat di dalamnya.

merawat jerawat
Belum diketahui secara pasti bahawa temulawak menyumbang dalam membunuh bakteria penyebab jerawat ataupun hal lain. Tetapi khasiatnya untuk merawat jerawat telah banyak membantu sebagia orang.

Jika anda berminat sila lihat resipi berikut:
  • Cuci rimpang temulawak dengan saiz 1 jari, kemudian iris seperti yang diperlukan. 
  • Rebus semua keping dalam 4 gelas air putih matang sehingga mendidih. 
  • Tunggu hingga air tersisa 2 gelas, kemudian tunggu sejuk, saring dan tambahkan madu ke dalam larutan. 
  • Terakhir, minum air rebusan tersebut secara teratur 2 kali sehari, masing-masing 1 gelas sehingga jerawat hilang. 

Baca mengusir jerawat dengan lidah buaya

Memelihara keadaan kesihatan
Zat berupa kurkumin berguna sebagai antioksidan yang mempunyai kemampuan dalam menangkal radikal bebas oksigen seperti anion superoksid, serta menepis radikal hidroksil yang membantu memelihara keadaan kesihatan tubuh.

Anda boleh minum air rebusan ekstrak temulawak kering sehari 3 kali dengan takaran tiap minum sebanyak 250 - 500 mg.

Baca faedah buah duku untuk mengekalkan kesihatan

Menurunkan lemak dalam darah
Komponen yang dianggarkan mempunyai peranan untuk mengurangkan lemak dalam darah dari tanaman rimpang ini adalah kurkuminoid. Di samping itu para penyelidik juga mendapati kemampuan dari ekstrak temulawak dan fraksi kurkuminoidnya dalam menurunkan kolesterol jahat, trigliserida dan meningkatkan kadar kolesterol baik.

Baca faedah buah tin menurungkan kadar kolesterol darah

Mengatasi radang sendi
Temulawak bersifat anti-inflamasi berkat kandungan kurkumin yang tertanam di dalamnya. Jumlah bahan kimia tersebut setara dengan 100 mg fenilbutazon, iaitu zat yang biasa digunakan untuk mengurangkan sakit dan radang sendi.

Mekanismenya iaitu melalui perencatan penghijrahan yang dilakukan sel-sel leukosit ke kawasan radang atau melalui perencatan pembentukan serta pengangkutan pengantara keradangan yang bernama prostagladin. Berlangsungnya proses tersebut secara klinikal dijumpai adanya perbaikan pada pesakit artritis.

Pelihara saluran cerna
Dari hasil uji secara pra klinik dijumpai adanya serbuk rizom yang mempunyai peranan di dalam cecair lambung sehingga memberikan kesan positif terhadap usus halus, iaitu mengurangkan penguncupan yang berlaku serta membantu proses metabolisme tubuh.

Cara penggunaan boleh anda ikuti sbb:
  • Sediakan 8 gram koneng gede segar. 
  • Rebus dalam air yang cukup bersuhu 90 darjah selama 15 minit. 
  • Tuang air rebusan sambil ditapis ke dalam gelas. 
  • Minum ramuan tersebut 2 - 3 kali dalam sehari di sela jam makan. 

Perangsang nafsu makan
Tidak terkondisikannya nafsu makan dapat memancing pelbagai penyakit. Untuk mengembalikan nafsu makan diperlukan langkah yang kiranya dapat merangsang atau memperbaiki keinginan makan.

Temulawak mengandungi sifat karminativum yang mana secara pra klinikal dan klinikal mempunyai kemampuan dalam hal meningkatkan nafsu makan. Sementara cara pemakaian itu sendiri dapat anda lihat dari panduan berikut.

Siapkan 25 gr rimpang temulawak, 10 gram asam jawa dan sedikit gula merah.
Rebus ke dalam 600 cc air hingga air tersisa 300 cc, terkini saring dan minum sampai habis.

Penghancur batu hempedu
Kolagoga merupakan zat yang juga tersimpan dalam tumbuhan ini, salah satu fungsinya sebagai ubat peluruh atau penghancur batu empedu. Faktor pencetusnya adalah hiperkolesterolemia, tersumbat dan radang pada saluran hempedu.

Pesakit digalakkan melakukan rawatan dari tumbuhan yang mengandung zat kolagoga ini disertai dengan menjalani diet kolesterol tahap lanjut selama 3 atau 4 bulan selepas batu hempedu hancur atau larut.
maklumat kesihatan Faedah temulawak yang terakhir bisa menjadi alternatif herbal yang jauh lebih baik dan tanpa efek samping, disamping itu melihat segi finansial tentu membuat Anda lebih berhemat ketimbang membeli obat jerawat dengan harga selangit.

2 komentar

Assalamualaikum,
Saya En.Mohd Zuhairi bin Noordin , pengasas produk Jutawan Herbs.

Sy ada menjual herba warisan yg boleh merawat semua jenis kanser dari tahap 1 hingga tahap 4 dan juga untuk sakit lutut dan asthma. Herba warisan ini tidak mengganggu rawatan kimoterapi. Ia boleh diambil semasa rawatan hospital, malah lagi baik jika berubat bersama² supaya lebih cepat sembuh. Daun2 herba yg terpilih ini terbukti mujarab dan sukar dijumpai, malah belum ada mana2 syarikat yg mengeluarkan herba ini. Ia herba khusus merawat kanser. Fokus herba ini untuk membunuh sel-sel kanser hingga tahap akar umbi supaya kanser tidak berulang lagi. Jangan biarkan penyakit anda menghuni dlm tubuh terlalu lama. Sel kanser akan merebak ke organ-organ lain. Setiap penyakit ada penawarnya, herba bukanlah benda asing lg, jangan was-was, sejak beratus tahun herba sudah digunakan oleh nenek moyang kita. Ia penawar ciptaan tuhan. Benda semulajadi tidak akan mengganggu rawatan moden. Kita usaha merawat sehabis boleh. Tidak ada sesiapa yg boleh menetap kan utk sembuh tidak boleh bercampur-campur rawatan.

Penawar dah ada, hubungi sy secepat mungkin .Bukan pesakit kanser juga boleh amalkan herba ini sebagai amalan harian untuk mencegah kanser. Untuk pesakit kanser pula sy akan bantu merawat sehingga sembuh dgn herba ini. Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi bagaimana untuk hadapi kanser, serta cara-cara utk berdepan dgn kanser. Cara menjaga pemakanan dan nasihat lain utk anda.Sy dh jumpa ramai pesakit, mungkin kita blh berkongsi pendapat bagaimana hendak merawat sampai sembuh. Ramai pesakit sy dah sembuh, anda bila lagi....? 😊

Boleh singgah di youtube channel kami di Jutawan Herbs utk melihat testimoni kanser. Sila layari laman facebok saya JUTAWAN HERBS.

Testimoni-Testimoni pengguna JUTAWAN HERBS

▪️ Kanser payudara stage 4

Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM.
Sekarang dah sembuh dan sihat, dulu doktor berkata dia mampu hidup setahun saja lagi. Selepas itu dia mula minum jus herba sampai sekarang, lebih 6tahun dia minum. Dia menerbitkan buku perjuangan kanser sepanjang hidupnya dengan herba. (Buku boleh order dgn sy). Dia menjadi tetamu dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia, Tv1 menceritakan tentang kanser.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon