Sunday, September 4, 2016

Berbagai Macam Faedah Daun Pisang

Faedah Daun Pisang. Salah satu faedah daun pisang sebagai pembungkus makanan tentu bukan hanya faedah daun pisang yang boleh diambil. Tetapi hampir seluruh bahagian dari pisang mempunyai manfaatnya masing - masing. Mulai dari daun, buah, akar pisang, jantung dan juga batang pisang. Dan pelbagai kegunaan yang boleh dimanfaatkan atau diolah menjadi makanan, baja, ubat-ubatan dan juga yang lain. Tentu boleh lebih mencari tahu apa saja faedah daun pisang kerana jarang sekali daun pisang dimanfaatkan selain yang sudah banyak digunakan sekarang iaitu adalah sebagai pembungkus makanan.

Inovasi juga perlu dilakukan dalam menggunakan daun pisang. Kerana boleh dilihat, pengetahuan tentang daun pisang dan faedah yang ada sangat minim diketahui oleh masyarakat. Untuk itu, peranan pemerintah tentu sangat diperlukan dalam pemanfaatan daun pisang ini. Tidak banyak produk yang menggunakan bahan alami dalam proses pembuatannya. Baik produk keperluan sehari - hari ataupun produk lain. Kerana kos yang mahal dan juga lebih mengutamakan kuantiti berbanding kualiti dari produk yang akan dijual nantinya. Oleh kerana itu khususnya untuk daun pisang, lebih boleh dimanfaatkan lagi. Selain faedah yang sangat banyak juga boleh menjadikan faedah daun pisang ini semakin diketahui oleh semua kalangan dan lapisan masyarakat

Berbagai Macam Faedah Daun Pisang

Dalam dengan digunakan sebagai pembungkus makanan juga terdapat faedah yang ada dan berbagai macam. Faedah tersebut memberi kesan pada makanan yang dibungkus ataupun juga faedah sebagai pengganti pinggan ketika akan digunakan untuk makan. Kerana kebanyakan orang hanya mengetahui daun pisang sebagai makanan dan hanya sedikit orang yang mengetahui tentang faedah daun pisang yang sebenarnya boleh sangat membantu dalam melakukan pola hidup yang sihat.

Faedah Daun Pisang Untuk Makanan

Menarik

Makanan yang dibungkus dengan daun pisang dirasa lebih menarik dan boleh menjadikan makanan yang dibungkus di dalamnya kelihatan lebih semulajadi dan bersih.

Selain faedah daun pisang sebagai pembungkus makanan daun pisang juga bermanfaat untuk kesihatan dan juga mempunyai faedah yang lain. Dalam memilih daun pisang juga perlu dilihat lagi, apakah sudah terjaga kebersihannya. Kerana tidak jarang daun pisang yang digunakan tidak higenis dan hanya digunakan kain yang tidak jelas sama ada bersih atau tidak. Tetapi ketika menggunakannya tentu juga tidak lupa harus memelihara daun pisang yang ada. Jangan sampai hanya memakainya sahaja tetapi tidak memperhatikan kelestarian alam dan ketersediaan daun pisang yang ada. Kerana daun pisang mempunyai faedah yang sangat penting.

Bebas Bahan Berbahaya

Daun pisang sebagai alas atau pengganti pinggan ketika digunakan untuk makan. Kerana boleh mengelakkan daripada bahan plastik ataupun juga apabila plat yang digunakan tidak dicuci dengan bersih.

Selera Makan

Aroma dari daun pisang boleh menambah selera makan yang dimiliki. Untuk itu, banyak sekali makanan tradisional yang dibungkus dengan daun pisang ataupun menggunakan daun pisang sebagai pinggannya kerana boleh menambah selera makan.

Higenis

Daun pisang adalah salah satu pembungkus makanan yang higenis. Daun pisang lebih baik digunakan sebagai pembungkus makanan berbanding dengan pembungkus plastik yang boleh menyebabkan masalah kesihatan kerana plastik dibuat dengan polimer yang boleh menimbulkan kanser terutama jika membungkus makanan yang panas.

Pembungkus Makanan

Faedah yang pertama tentu sebagai pembungkus makanan. Lapisan yang terdapat daun pisang mempunyai tekstur yang sama dengan lilin. Sehingga apabila makanan dibungkus dengan daun pisang, makanan yang dibungkus tidak menjadi melekat. Selain itu juga boleh menambah aroma tersendiri. Apabila digunakan untuk mengukus atau mengukus makanan, akan menambah rasa yang unik.
Dan masih banyak lagi beberapa faedah daun pisang yang boleh diperolehi iaitu dengan dibuat sebagai barang seni. Boleh digunakan sebagai bahan untuk kanvas melukis ataupun juga untuk hiasan dinding. Sebenarnya, cara yang paling mudah untuk mendapatkan faedah daripada daun pisang adalah dengan cara membungkus makanan yang akan kita makan ataupun membeli makanan yang dibungkus dengan daun pisang. Sehingga kandungan yang ada dalam daun pisang boleh diserap pada makanan. Sehingga secara tidak langsung nantinya selain dapat menikmati makanan juga boleh mendapat khasiat yang baik dari daun pisang itu sendiri.

Faedah Lain Daun Pisang

Seperti yang sudah disebutkan sebelumnya, ada beberapa faedah lain dari daun pisang yang boleh diperoleh yaitu dalam hal kesihatan. Faedah tersebut antara lain adalah:

Daya Tahan Tubuh

Daya tahan tubuh yang lemah boleh diperbaiki dengan menggunakan daun pisang. Hal yang aneh memang, tetapi bahan-bahan yang terkandung di dalam daun pisang iaitu allantolin boleh diubah menjadi anti-oksidan yang boleh dihasilkan. Selain meningkatkan daya tahan tubuh juga boleh menangkal radikal bebas yang pada masa sekarang ini sudah semakin berbahaya.

Baca fedah buah limau Meningkatkan daya penglihatan

Ubat Radang Kulit

Radang pada kulit boleh diatasi dengan daun pisang yang sudah dijadikan sebagai produk salap. Dan boleh disapu kepada bahagian yang terkena radang.
Kulit Mulus

Percaya atau tidak, daun pisang boleh digunakan sebagai bahan pengganti krim untuk kecantikan. Selain boleh membuat kulit cantik dan mulus juga boleh sebagai pembunuh kuman yang baik dan kulit boleh terhindar dari iritasi baik ringan maupun berat.

Baca Buah zaitun boleh merawat kesihatan kulit

Ubat Demam

Terasa aneh bukan? Tetapi memang, daun pisang boleh digunakan untuk merawat demam. Tentu bukan dengan cara meminum sari daun pisang. Tetapi menggunakan dengan cara menampal daun pisang yang sudah dibersihkan dan disapu dengan minyak kelapa ke dahi. Dan semakin lama, panas demam akan semakin berkurang.

Baca Ubat Demam atau Malaria dengan faedah buah pepaya
Meneutralkan racun

Jika anda di gigit serangga seperti lebah, tebuan, nyamuk ataupun semut. Daun pisang boleh digunakan untuk meneutralkan racun yang ada dan tidak menyebabkan kesan yang semakin berlanjutan. Menghancurkan daun pisang hingga halus dan boleh disapu ke bahagian yang terkena gigitan serangga.
Ketombe

Apabila mengalami masalah pada kulit kepala iaitu ketombe, boleh menggunakan daun pisang sebagai penyelesaiannya. Daun pisang dicincang dan dihancurkan terlebih dahulu sehingga mengeluarkan air atau sari daun pisang. Seterusnya balurkan sari daun pisang ke seluruh bahagian kepala. Dan diamkan beberapa saat, kemudian bilas dengan air bersih.

Ubat Luka

Faedah daun pisang yang pertama adalah sebagai ubat luka alami. Cara yang digunakan untuk merawat luka adalah dengan membersihkan daun pisang dengan mencucinya lebih dulu. Seterusnya melicinkan daun pisang dan tampalkannya ke bahagian yang terluka. Tentu boleh digunakan pada luka kecil sahaja.

Faedah dari daun pisang juga boleh diketahui baik melalui internet ataupun melalui buku. Tentu bukan hanya mengetahuinya saja, lebih baik lagi boleh memanfaatkan bahan alami yang ada. sumber daya alam yang melimpah khususnya daun pisang ini menjadi satu perkara yang sangat penting untuk menjadikan hidup yang sihat. Kerana semakin lama semakin banyak produk yang mengandungi bahan kimia yang boleh membahayakan kesihatan. Dan daun pisang boleh sebagai penyelesaian dari maraknya produk yang berbahaya tersebut.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon