Tuesday, August 9, 2016

Tips Diet Sihat Bagi Penderita Maag

Maklumat kesihatan Tips Diet Sihat Bagi Penderita Maag. Diet adalah salah satu program yang biasanya dilakukan untuk menurunkan berat badan. Kelebihan berat badan ini boleh dialami oleh banyak orang, bahkan tak jarang juga bagi pesakit gastrik sekalipun.

Oleh sebab itulah, diet boleh menjadi salah satu langkah terbaik untuk menurunkan berat badan. Akan tetapi, khususnya bagi para pesakit gastrik pastinya harus melakukan diet yang baik dan benar, sebab pada saat berdiet, asid perut akan meningkat dan boleh sebabkan sakit ulu hati-nya berulang.

Dengan demikian, pesakit pedih maag ini pastinya harus tahu cara diet yang tepat supaya boleh menurunkan berat badan tanpa risiko. Bagaimana pun program diet yang dilakukan ini harus mengubah pola makan, sehingga kemungkinan besar para pesakit gastrik akan mengalami kenaikan asam lambung.

Bagi penderita maag harus boleh menanamkan program diet sihat untuk boleh menjalankan program dietnya dengan cara memberi perhatian kepada pengambilan makanan dan juga pola makan pada saat berdiet. Jika anda memang ingin menurunkan berat badan, maka elakkan makanan yang boleh menaikkan asam lambung, walaupun bisa jadi makanan untuk diet. Namun, untuk lebih jelasnya, silakan Anda simak cara diet sehat bagi pesakit gastrik berikut ini.

Maklumat kesihatan Tips Diet Sihat Bagi Penderita Maag


Tips Diet Sihat Bagi Penderita Maag

Kurangkan minuman berkafein dan soda
Perlu anda tahu bahawa minuman yang berkafein atau pun bersoda ini boleh meningkatkan asam lambung, selain itu minuman berkafein dan soda juga tidak baik untuk program diet, sebab kedua-dua minuman tersebut boleh menimbulkan perut buncit.

Olahraga yang teratur
Sukan adalah salah satu cara paling tepat yang boleh anda lakukan untuk menunjang program diet, dan sangat baik sekali untuk kesihatan, khususnya kesihatan bagi penderita maag. Bersenam dapat membakar kalori lebih banyak, sehingga berat badan anda boleh berkurang.

Elakkan tabiat makan berlemak dan pencetus maag
Elakkan beberapa makanan yang berlemak dan makanan yang boleh mencetuskan penyakit maag. Pelbagai makanan seperti gorengan atau pun makanan yang pedas. Gorengan ini mengandungi lemak jenis yang nantinya boleh menambah berat badan anda, sedangkan makanan pedas boleh mengakibatkan penyakit maag anda berulang.

Pola makan yang teratur
Khususnya bagi penghidap sakit maag yang ingin berdiet, menjaga pola makan yang teratur sangat penting. Makanlah mengikut jadual supaya maag anda tidak berulang. Akan tetapi untuk dapat mengatasinya boleh dengan mengurangkan hidangan makan dan menukar menu makan anda. Bagi pesakit pedih hulu hati ini sangat disyorkan untuk makan setiap 3 jam sekali akan tetapi dalam porsi yang sedikit, supaya perut anda tidak dalam keadaan kosong.

Demikianlah tadi maklumat kesihatan tips diet sehat bagi penderita maag yang bisa kami informasikan. Semoga saja bisa bermanfaat dan menginspirasi.

Baca Menu Diet Sihat untuk Yang Gemar Fitness

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon