Tuesday, August 16, 2016

Mengurangkan Berat Badan Dengan Diet Alkali

Maklumat kesihatan Diet Unik Mengurangkan Berat Badan Dengan Diet Alkali. Diet Alkali Bertubuh berkadar atau langsing adalah dambaan setiap orang. Dengan mempunyai bentuk tubuh yang berkadar, seseorang akan terlihat lebih sesuai. Banyak perkara yang orang lakukan untuk mendapatkan tubuh yang ideal, mula menjaga pola makan, bersenam sampai dengan mengambil ubat-ubatan. Bagi orang yang memiliki tubuh kurus, mungkin perkara ini tidak begitu menjadi masala, tetapi untuk orang yang bertubuh, keadaan ini akan menyiksa.

Cara Unik Mengurangkan Berat Badan Dengan Diet Alkali


Mengurangkan Berat Badan Dengan Diet Alkali

Bagaimana tidak, pola makan berlebihan langsung memberi kesan pada tubuh mereka, hal ini berbanding terbalik dengan mereka yang bertubuh kurus, berpapun makanan yang masuk, tubuh mereka akan tetap kurus. Pelbagai diet telah dicuba untuk menurunkan berat badannya, namun tak jarang dari mereka merasa tersiksa, kerana harus memakan makanan yang tidak enak sampai dengan mengurangkan hidangan makan. Akhir-akhir ini, kira-kira tahun 2013, didapati kaedah diet baru, iaitu diet alkali. Sepintas terdengar, nama diet ini mirip dengan salah satu jenama bateri. Diet ini berbeza dengan diet lainnya, kerana selain dapat memberi bentuk badan yang ideal, diet ini juga bermanfaat bagi kesihatan.

Baca Apa Saja Menu Diet Sihat?

Diet alkali biasa disebut dengan pH diet atau acid-alkaline die kerana memberi tumpuan pada menukar acidic foods degan alkaline foods. Diet alkali ini dilakukan untuk mencegah penyakit yang disebabkan oleh acidosis. Jika tubuh kita mengalami acidic maka yang akan terjadi adalah buah pinggang akan bekerja berlipat-lipat untuk meneutralkan acidic foods, serta kekurangan mineralyang akhirnya mengambil dari tulang untuk membuat darah lebih beralkali ada beberapa risiko penyakit yang siap mengintai jika keadaan ini terus berlangsung seperti terkenanya osteoporosis, kanser atau gagal buah pinggang. Secara teori, tubuh manusia memerlukan makanan yang bersifat basa karean tubuh manusia sudah bersifat asid.

Diet alkali lebih menekankan pada menjaga pH tubuh yang biasanya berkisar antara 7,35 sampai dengan 7,45. Menjaga pH tubuh bermanfaat untuk mengatasi segala permasalahan tubuh seperti persoalan mood, ingatan, insomnia, daya tahan. Dasar pandangan diet alkali ini adalah kandungan alkaline di dalam darah. Hal ini dicetuskan oleh beberapa jenis makanan yang boleh mengganggu keseimbangan alkali sehingga menyebabkan pH menjadi tinngi yang memberi kesan pada menaiknya berat badan. Contoh makanan yang mengandungi asid tinggi adalah nasi, daging, ataupun pasta.

Para ahli pemakanan berpendapat, bahawa untuk menjalankan diet alkali, kita tidak tidak perlu mengelakkan semua jenis makanan yang mengandungi asid, namun diharuskan untuk menjaga keseimbangan dengan mengurangkan hidangan makanan yang mengandung asam. Seperti halnya diet lain, diet beralkali juga menyarankan seseorang untuk lebih banyak pengambilan makanan sihat dan semulajadi seperti sayur-sayuran dan buah-buahan serta mengurangkan makanan pengeluaran kilang yang banyak mengandungi alkohol atau gula. Program diet ini dapat berjalan dengan mengambil kira banyaknya makanan alkali dan asid yang masuk ke tubuh.

Baca Khasiat Diet Dengan Buah Pisang Penyelesaian Tepat Untuk Cepat Langsing

Secara teori, mengikut diet alkali, jumlah makanan beralkali yang masuk ke tubuh adala 70 peratus, manakala baki 30 peratus adalah makanan berasid. Sehingga pada diet beralkali ini, seseorang tidak lagi mengira jumlah kalori yang masuk namun mengambil kira berdasarkan jenis makanan yang dimakan. Terlebih, diet ini tidak menyekat atau menghalang seseorang untuk mengambil makanan tertentu, namun menganjurkan untuk mengambil makanan yang berkhasiat tinggi. Jika dilakukan dengan teratur, diet ini dapat dirasakan dengan bertambahnya tenaga, berat badan yang ideal, kulit yang sihat, membantu sistem pencernaan, dan mengurangkan bangsa kesakitan pada tubuh. Anda tidak disyorkan untuk melakukan diet berlebihan, pada diet alkali, anda tetap dinasihatkan mengambil makanan asam, bersifat lemak.

Makanan yang dianjurkan untuk diet alkali adalah makanan segar yang berasal langsung dari pohonnya seperti buah-buahan, sayur-sayuran, dan kacang-kacangan. Serta mengurangkan makanan asam seprti makanan manis, daging, ikan, ayam dan pelbagai makanan olahan lainnya. Dengan banyak mengambil makanan alami, jumah kalori dalam tubuh akan berkurangan serta berat badan menjadi ideal. Untuk menjalankan diet beralkali ini, anda harus konsisten dan tetap menjaga pola makan. Bukan bererti apabila berat badan anda telah berada pada kedudukan yang sesuai, kemudian anda sewenang-wenangnya mengambil makanan, maka tubuh anda boleh kembali melar. Diet alkali adalah diet sihat yang tidak hanya membantu menurunkan berat badan tetapi juga menjaga kesihatan tubuh dari berbagai macam penyakit.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon