Sunday, August 14, 2016

Diet Dengan Makanan Sihat Untuk Golongan Darah A

Maklumat kesihatan Cara menjalankan proses menurunkan berat badan dengan makanan yang sihat untuk diet golongan darah A. Mungkin saat ini masih terdengar asing untuk masyarakat indonesia, terutama untuk mereka yang sudah terbiasa untuk melakukan program diet secara semulajadi dengan pengambilan menu makanan diet. Akan tetapi tidak sedikit pula yang percaya dan sudah menjalani program diet berdasarkan golongan darah ini.

Beberapa orang berpendapat bahawa strategi dalam pengambilan makanan yang sihat untuk menurunkan berat badan atau diet golongan darah A sangat berkesan, akan tetapi kenyataannya tidak sedikit pula yang berpendapat sebaliknya. Menurut kajian yang dilakukan oleh pakar gizi, mengambil makanan diet berdasarkan golongan darah dapat berpengaruh sangat besar, kerana dengan melakukan diet berdasarkan golongan darah ini akan dapat merubah sistem pencernaan kita.

Menurut kajian teersebut, kualiti makanan yang dapat dicerna dengan baik akan sangat bergantung dengan golongan darah, pada setiap individu. Apabila jenis makanan yang dikonsumsi sesuai dengan golongan darah, maka hasilnya akan baik, begitu pula sebaliknya. Selanjutnya dijelaskan pula, bahawa lectin yang merupaka zat protein yang sudah ada pada setiap makanan dapat memastikan apakahgolongan darah seseorang yang mengambil makanan tersebut sesuai atau tidak.

Diet Sihat Untuk Golongan Darah A


Diet Dengan Makanan Sihat Untuk Golongan Darah A

Orang dengan golongan darah A biasanya mempunyai watak dan pembawaan yang bagus, selain itu juga mempunyai sifat dan watak gigih dan kreatif sekaligus sensitif. Apabila mereka sedang menghadapi masalah, biasanya mereka akan memakan sebahagian isi kulkas, sehingga orang yang mempunyai golongan darah A ini memerlukan kawalan yang baik, salah satunya adalah dengan menjalankan program diet golongan darah A yang sihat.

Makanan yang biasanya disyorkan untuk yang mempunyai golongan darah A adalah ikan sardin dan ikan mas, sedangkan untuksumber protein nabatinya boleh di dapatkandari tahu, susu soya dan kacang, atau anda juga boleh mengambil makanan lain seperti kacang tanah atau kacang.

Jenis menu diet golongan darah A yang sihat


Untuk melakukan diet golongan darah A yang sihat, anda boleh memulakannya dengan menjalankan diet yang seimbang iaitu dengan cara mencukupi pengambilan nutrisi yang diperlukan oleh tubuh. Akan tetapi dengan adanyamenu diet berdasarkan golongan darah ini, pastinya juga akan menambah cara-cara baru bagi seseorang untuk melakukan aktiviti dietnya. Berikut ini beberapa menu diet yang boleh digunakan oleh seseorang yang mempunyai golongan darah A:
  • Protein haiwan: Siput, ikan sardin dan ikan mas 
  • Protein nabati: Susu soya atau kacang, kacang, kacang tanah, tahu dan tempe 
  • Buah: Bluberi, sitrun dan jeruk limau, mangga, pisang, dan nanas 
  • Sayur-sayuran: lobak merah, brokoli, dan bayam 

Apabila dilihat dari sejarahnya, seseorang yang mempunyai golongan darah A biasanya lebih suka dengan aktiviti seperti bercucuk tanam hingga menggarap sawah, sehingga makanan yang di konsumsi oleh seseorang yang mempunyai golongan darah A selalu berkaitanerat dengan sayur-sayuran.

Larangan makanan untuk diet golongan darah A


Menjauhi untuk mengambil daging sangat disyorkan untuk seseorang yang sedang menjalani program diet golongan darah A. Untuk itu anda boleh menggantikannya dengan memperbanyakkan pengambilan makanan yang banyak kandungan sayur-sayuran. Ini adalah cadangan sangat tepat bagi anda yang sedang dalam proses diet golongan darah A yang sihat. Akan tetapi, selain dagingada juga beberapa makanan yang juga dianggap tidak baik untuk dimakan oleh seseorang yang mempunyai golongan darah A pada saat sedang menjalankan diet golongan darah A yang sihat. Berikut ini adalah beberapa makanan sebaiknya tidak dikonsumsioleh anda yang sedang menjalankan diet golongan darah A yang sihat:
  • Minuman: Air soda, santan, susu lembu, susu murni dan ais krim 
  • Makanan: Acar, madu, keju 
  • Haiwan air: Udang, sotong, sotong, ketam, belut, kodok, dan lobster 
  • Buah: Limau, betik, tembikai dan pisang raja 
  • Daging: itik, ayam, kerbau, kambing, angsa dan lembu 
  • Sayur-sayuran: Pare, kentang, tomato, ubi, dan terong 

Itulah maklumat kesihatan program diet golongan darah A, Pada saat menjalankan program diet golongan darah A yang sihat, akan sia-sia apabila anda tetap mengambil makanan dengan jumlah yang banyak dan tidak teratur. Dengan mengambil makanan dengan jumlah yang banyak, maka tenaga yang anda dapatkan juga sangat banyak, sehingga secara automatik berat badan anda juga tidak akan mengalami perubahan, bahkan bisa semakin bertambah.

Baca Tips Diet Sihat Bagi Golongan Darah O

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon