Sunday, March 5, 2017

Penumbuh Rambut Tradisional

Isu rambut pada wanita sering kali dialami oleh banyak orang dan tak jarang juga menjadi kebimbangan bagi mereka. Salah satu masalahnya ialah rambut yang sering gugur sehingga menyebabkan botak. Well untuk anda yang mempunyai bahagian kepala yang sedikit botak kerana rambut gugur, mungkin anda perlu melanjutkan membaca artikel dibawah ini.

Obat penumbuh rambut secara tradisional dan semulajadi


Penumbuh Rambut Tradisional

Air kelapa hijau

Air kelapa hijau ialah salah satu obat penumbuh rambut yang semula jadi, oleh kerana itu air kelapa ini sesuai untuk digunakan sebagai bahan penumbuh rambut. Caranya campur kan air kelapa hijau dengan 1 sudu teh garam. Letakkan air kelapa tersebut di luar rumah untuk mendapat embun sepanjang malam. Keesokan harinya gunakan air itu pada kepala anda. Buat hal tersebut di petang hari selepas mandi lalu bungkus rambut dengan tuala.

Daun kacang panjang

Daun Ini mengandungi pelbagai nutrisi yang dapat berfungsi untuk mengembangkan rambut. Cara menggunakannya ialah: pertama cucilah dulu daun kacang panjang lalu haluskan dan tambahkan 2 sudu makan minyak kastor. Setelah itu aduk hingga rata. Sapukan topeng tersebut ke kulit kepala dengan urutan urutan ringan, supaya ramuan itu meresap. Buat hal tersebut setelah anda selesai mandi petang. Kemudian bungkus rambut dengan tuala untuk mendapat hasil yang maksimum.

Bayam

Bayam ternyata juga boleh melambatkan botak pada rambut, caranya haluskan bayam kurang lebih setengah genggam tangan yang telah dicuci, lalu tambahkan satu sudu air panas dan madu secukupnya. Setelah itu peras serta saring campuran bahan tersebut hingga keluar airnya. Terakhir minumlah ramuan itu untuk membantu proses pertumbuhan rambut.

Daun mangkokan

Daun mangkokan ini mempunyai kandungan lemak zat besi kalsium protein fosforus dan vitamin A B dan C. Kandungan tersebut sangat berguna untuk menutrisi kulit kepala anda sehingga dapat mengembangkan rambut dan melambatkan botak. Caranya cukup mudah, iaitu tumbuk daun mangkokan sampai halus, kemudian oleskan tumbuhan tersebut ke kulit kepala anda, tunggulah hingga mengering. Kemudian bersihkan menggunakan syampu.

Lidah buaya

Tumbuhan yang satu ini memang sudah terkenal sebagai kesihatan rambut. Lidah buaya ini dipercayai boleh mengembangkan dan melebatkan rambut, tak hanya itu tumbuhan ini juga boleh membuat rambut lebih hitam dan lembut. Cara menggunakannya cukup mudah iaitu dengan melembutkan daging lidah buaya dan menyapu rambut yang telah dibasahi air. Diamkan selama kurang lebih 10 - 15 minit, kemudian bilas menggunakan air bersih.

Semoga dari membaca artikel ini dan mempraktikkan tipsnya anda akan dibekalkan rambut yang lebat di seluruh kulit kepala anda. Sekian untuk artikel ini, sampai jumpa lain kali.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon