Tuesday, September 6, 2016

Rawatan Tradisional Penumbuh Rambut Dari Bahan Semulajadi

Rawatan Tradisional Penumbuh Rambut. Jika anda mengalami kerosakan pada rambut anda sehingga membuat kepala anda menjadi botak, maka hal ini merupakan masalah yang sangat ditakuti orang, keguguran pada rambut tidak hanya terjadi pada seseorang yang sudah mempunyai usia yang tua, namun boleh saja hal ini terjadi pada mereka yang masih muda maupun remaja, jika hal ini terjadi pada seseorang yang masih muda maka hal ini merupakan masalah dan boleh membuat mereka kurang percaya diri dalam melakukan rutin sehari-hari.

Pasti jika anda mempunyai rambut gugur, anda akan mencari obat penumbuh rambut dengan cepat, namun ubat tersebut seolah-olah sukar untuk didapatkan, kerana jika anda menggunakan bahan semula jadi anda perlu menunggunya dan juga harus menunggu proses semula jadi juga, hal ini berbeza dengan menggunakan ubat rambut gugur maupun obat penumbuh rambut botak yang sudah beredar di pasaran, kerana produk tersebut boleh memberikan hasil yang sangat cepat dan juga kesannya.

Baca Buah zaitun boleh membuat rambut tumbuh lebih subur

Biasanya seseorang yang sudah menggunakan produk penjagaan rambut akan membuat anda pergantungan dengan produk tersebut, jika anda berhenti menggunakannya pasti masalah rambut anda akan datang kembali, sehingga anda harus memakai produk tersebut secara rutin lagi. Jika ada bahan kimia yang terdapat pada ubat tersebut maka hal itu boleh membuat masalah lain pada rambut anda.

Rawatan Tradisional Penumbuh Rambut Dari Bahan Semulajadi


Rawatan Tradisional Penumbuh Rambut Dari Bahan Semulajadi

Kami akan berkongsi tips ubat tradisional yang boleh menumbuhkan rambut anda secara semulajadi, silahkan simak yang ada di bawah ini:

Minyak kemiri untuk rambut botak dan gugur
Biasanya minyak kemiri ini digunakan sebagai penyedap masakan, namun zaman dahulu minyak kemiri juga digunakan untuk mengatasi masalah rambut seperti rambut gugur dan juga botak.

Caranya ambil 6 buah kemiri, kemudian ditumbuk halus setelah itu ditambah sedikit air, jika sudah dimasak sehingga keluar minyak, hangatkan minyak tersebut setelah di rasa sudah hangat anda boleh mengoleskan pada rambut dan kulit kepala anda, jika sudah anda boleh membiarkan beberapa jam dan bilas hingga bersih. Itu fungsi dari minyak kemiri yang boleh mengatasi masalah rambut uban dan juga menumbuhkan rambut.

Baca Faedah Limau Nipis Untuk Wajah, Rambut, dan Diet

Lidah buaya untuk rambut gugur teruk dan botak ubat
Penumbuh rambut semulajadi selanjutnya iaitu lidah buaya, yang satu ini ternyata sudah dilakukan oleh banyak orang pada zaman dahulu iaitu dengan cara menyimpan daun lidah buaya lalu dibuang kulitnya, selepas itu gosokkan ke rambut dan juga kulit kepala anda, kemudian anda boleh membungkus rambut anda dengan tuala dan biarkan semalaman, lalu dibilas di pagi hari. Lakukan cara ini sekurang-kurangnya seminggu sekali agar hasilnya maksimum, nescaya rambut anda akan tumbuh kembali.

Baca 10 Faedah Lidah Buaya Bagi Kesihatan

Dengan saderi untuk rambut gugur dan botak
Penggunaan saderi ini sudah diperkenalkan sejak masa penjajahan belanda, banyak yang menggunakan saderi ini sebagai penyedap makanan dan juga ubat alami, selain itu saderi ini juga boleh mengatasi masalah rambut gugur anda.

Caranya sangat mudah iaitu menyediakan 10 batang saderi yang sudah dicuci bersih, kemudian dipotong-potong lalu masukkan daun saderi tersebut ke dalam pengisar untuk dihancurkan, jika sudah sebati dengan telur yang telah dipukul, selepas itu anda boleh menyapu campuran tersebut pada rambut dan kulit kepala anda sambil diurut lembut dan sila anda mendiamkannya 30 minit, kemudian di bilas dengan syampu.

Baca Mengelakkan Kebotakan

Demikian maklumat kesihatan Rawatan Tradisional Penumbuh Rambut Dari Bahan Semulajadi yang dapat kami sampaikan semoga bermanfaat.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon