Tuesday, August 9, 2016

Menu Diet Bagi Golongan Darah A

Maklumat kesihatan Menu Diet Bagi Golongan Darah A. Berdasarkan hasil penelitian ahli medis, telah diketahui bahwasannya pola makan yang sehat adalah salah satunya yang bisa ditentukan berdasarkan golongan darah yang dimiliki seseorang. Golongan darah di dunia ini sekiranya ada 4 jenis, yakni golongan darah A, B, AB, dan juga O. Keempat golongan darah tersebut mempunyai kelemahannya masing-masing pada bahan makanan tertentu dan juga direkomendasikan untuk mengkonsumsi makanan yang memiliki dampak baik bagi kesehatannya.

Lantas, seperti apa makanan yang boleh anda makan ataupun elakkan setiap golongan darah? Berikut ini adalah menu diet sehat golongan darah A yang perlu anda tahu.

Maklumat kesihatan Menu Diet Bagi Golongan Darah A


Menu Diet Bagi Golongan Darah A

Bila sedang berhadapan dengan pelbagai masalah, maka sebahagian isi kulkas akan dilahapnya sehingga butuh pengendalian yang baik pula dari dirinya sendiri, salah satunya adalah dengan menjalankan program diet sihat golongan darah A.

Seseorang dengan golongan darah A ini biasanya mempunyai pembawaan yang cukup bagus dari watak-watak yang dimilikinya. Golongan darah A ini mempunyai sifat dengan watak yang kreatif, berdaya tahan, dan sensitif.

Makanan yang baik dan juga telah disarankan untuk boleh dimakan bagi anda yang bergolongan darah A ini adalah jenis ikan mas, ikan sardine, dan juga protein nabati seperti tahu. Sedangkan sebagai sumber makanan nabati golongan darah A boleh mengambil susu soya atau pun kacang, anda juga boleh mengkonsumsi makanan seperti kacang buncis, dan kacang tanah.

Sedangkan untuk buah-buahan sendiri, yang boleh anda konsumsi adalah buah blueberry, sitrun atau yang juga disebut dengan limau nipis, mangga, pisang, dan juga nanas. Semua buah-buahan boleh anda konsumsi dengan cara dikombiansikan dan juga diproses dengan berbagai macam cara, akan tetapi alangkah baiknya bila semua buah-buahan tersebut anda mengkonsumsi secara langsung atau pun dibuat jus dan juga smoothie tanpa harus menambah dengan susu dan gula, sehingga kandungan yang ada di dalam buah masih natural serta tidak tercemar oleh bahan-bahan lain. Selain hal tersebut, anda juga boleh mengkonsumsi tempe, sayur-sayuran lobak merah, siput, bayam, dan juga brokoli.

Baca faedah buah semangka dapat memperlancar peredaran darah

Makanan yang perlu dielakkan

  • Susu dari lembu, air kelapa atau santan, susu murni, ais krim, dan minuman soda 
  • Seafood seperti ketam, udang, sotong, sotong, dan lobster 
  • Masin atau jeruk, pisang raja, pepaya, dan madu dan tembikai 
  • Daging dari lembu, domba, kambing, ayam hutan, kelincu, itik, dan angsa 
  • Pare, ubi, keju, tomato, mentega, dan kentang 

Demikianlah tadi sekilas maklumat kesihatan yang dapat kami kongsikan kepada anda semua tentang menu diet sehat golongan darah A. Semoga saja maklumat di atas dapat bermanfaat

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon