Monday, August 15, 2016

Diet Mediterranean Rahsia Langsing dan Sihat

Maklumat kesihatan Diet Mediterranean Rahsia Langsing dan Sihat. Adakah anda mengalami kelebihan berat badan? Sudah pernah cuba diet? Ya, kelebihan berat badan atau obesiti adalah keadaan yang tidak menyenangkan baik bagi lelaki atau wanita. Kegemukan boleh mengganggu penampilan. Hal yang ditempuh untuk memperoleh berat badan yang ideal. Salah satunya adalah melalui diet, diet pada dasarnya adalah melakukan pengaturan pola makan. Bagi orang yang mengalami kelebihan berat badan, diet adalah penyelesaiannya. Namun tak jarang dari mereka yang gagal, padahal sudah dirasa cukup tinggi dalam menjalankan dietm, namun berat badan tak kunjung turun. Ya, kerana tidak semua program diet sesuai untuk seseorang. Atau mungkin pola makan yang sudah baik belum diimbangi dengan aktiviti fizikal yang mencukupi. Dalam mlakukan diet, anda tidak boleh sembarangan, ada hal-hal yang harus anda perhatikan seperti halnya pengambilan pemakanan yang masuk ke dalam tubuh. Jangan sampai seseorang yang melakukan diet justru kehilangan zat-zat yang diperlukan tubuh yang berakibat pada lemahnya keadaan tubuh. Nah, kali ini kita akan mengulas salah satu kaedah diet terbaru, iaitu diet Mediterranean.

Baca Tips Diet Wanita Jepun Yang Sederhana

Rahsia Langsing


Diet Mediterranean Rahsia Langsing dan Sihat

Diet Mediterranean diterima dari gaya hidup orang-orang di sekitar laut Mediterranean. Gaya hidup yang dimaksudkan meliputi pola makan serta aktiviti sehari-hari orang Mediterranean yang dianggap paling menyihatkan. Hal ini kerana semua makanan dan minuman yang mereka konsumsi setiap hari dimasak dengan sihat. Hal tersebutlah yang menjadi indikasi bahawa tahap kesihatan mereka cukup tinggi berbanding penduduk negara lain. Dengan alsan tersebutlah, diet Mediterranean kemudian disyorkan oleh para pengamal kesihatan. Dengan menjalani diet Mediterranean secara konsisten, berat badan akan turun. Anda tidak perlu bimbang kerana diet ini tidak menyiksa, sehingga anda masih boleh mengambil makanan enak. Yang diperlukan hanyalah menetapkan bahagiannya. Berikut ulasan tentang diet Mediterranean.

Pertama, anda perlu mengenal jenis makanannya. Jenis makanan yang boleh anda pengambilan pada diet Mediterranean yakni pelbagai makanan mudah yang boleh anda dapatkan dengan mudah. Walapun sederhana, makanan ini akan tetap terasa enak dan menyihatkan. Jenis makanan sihat yang disyorkan adalah buah-buahan, biji-bijian, rempah-rempah, sayur-sayuran hijau segar, kentang, pasta, minyak zaitun, dan nasi. Kedua-dua mata yang perlu diperhatikan dalam diet Mediterranean adalah memperbanyak makanan sumber protein seperti ayam, ikan, atau ayam. Bahan makanan tersebut sebagai aspan protein yang diperlukan tubuh. Menarik bukan?

Diet Mediterranean tidak menyarankan diet ketat yang justru menyiksa tubuh anda. Namun yang perlu anda perhatikan adalah bahagiannya, anda hanya mengambil makanan tersebut dalam kuantiti yang kecil. Yang ketiga adalah banyak mengambil air putih. Sama dengan diet lain, bahawa air putih merupakan penyelesaian untuk mengurangkan kalori. Air putih mempunyai kandungan mineral yang sangat baik untuk metabolisme tubuh sehingga angat menyihatkan. Mengambil lapan gelas air utih dalam sehari cukup membantu melancarkan metabolisme tubuh. Setelah mengenal jenis dan bahan makanan untuk diet Mediterranean, kini kita beralih pada cara pengolahan bahan makanan tersebut.

Seperti yang dilakukan oleh orang-orang Mediterranean, bahan makanan tersebut diolah dengan cara dibakar, dibakar, atau dikukus. Elakkan menggoreng makanan, kerana proses memasak ini justru boleh menghilangkan pemakanan dan nutrisi di dalamnya. Parahnya, menggoreng justru malah akan meningkatakan lemak dan kolesterol badan. Sehingga sangat disyorkan untuk mengolah makanan dengan cara dikukus, dipanggang ataupun dibakar. Setelah mengetahui bahan makanan dan cara memasaknya, jangan lupa untuk memaksimalkannya dengan sukan fizikal. 

Demikian maklumat kesihatan tentang diet Mediterranean yang menyihatkan. Setelah anda cukup memahami maklumat kesihatan tentang diet mediterania, cuba praktikkan pada diri anda atau orang terdekat yang mempunyai permasalahan berat badan, bantu mereka untuk sihat dengan diet Mediterranean. Selamat mencuba.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon