Friday, August 5, 2016

Cara Mengubati dan Mengatasi Segala Jenis Penyakit Dengan Daun Sukun

Maklumat kesihatan Mengubati dan Mengatasi Segala Penyakit dengan daun sukun. Buah sukun adalah salah tanaman yang mengandung karbohidrat tinggi yang tumbuh di Indonesia. Nama "sukun" berasal dari bahasa jawa yang artinya tanpa biji. Seperti yang diketahui, sukun adalah buah tanpa biji. Sukun mempunyai nama yang berbeza-beza di tiap-tiap daerah. Ada yang menyebutnya kulur atau timbul di daerah sunda, kulu di Aceh dan lain lagi. 

Dari sekian nama tersebut, buah sukun mempunyai bentuk dan rasa yang sama. Tumbuhan ini berbentuk seperti buah nagka dan mempunyai tekstur buah yang empuk dan lembut sama seperti roti. Sehingga oleh orang barat, buah sukun digelar breadfruit. Tak hanya rasanya yang lazat, buah sukun juga memilik kandungan karbohidrat yang tinggi, tetapi rendah kalori.

Cara Mengubati dan Mengatasi Segala Jenis Penyakit Dengan Daun Sukun

Menangani Segala Jenis Penyakit Dengan Daun Sukun

  • Daun sukun boleh mengubati penyakit ginjal. Daun buah pinggang boleh mengubati buah pinggang kerana kandungan saponin, asid hidrosianat, polifenal, kalium, asetilkolin, tannin, riboflavin, dan phenol di dalamnya. Dengan mengambilnya secara teratur, batu buah pinggang boleh larut bersama air kencing. Selain itu terlihat perbaikan pda buah pinggang berupa kehilangan dan berkurangnya kandungan protein dalam air kencing. Caranya adalah dengan meminum air rendaman daun sukun. 
  • Khasiat lainnya adalah sebagai anti kanser. Hal ini tak lepasa dari kandungan daun sukun tersebut yakni anti-inflamasi atau anti radang. Daun ini boleh untuk mencegah kanser seawal mungkin. Cara meramunya adalah dengan merebus satu helai daun sukun tua dengan lima gelas air. Tunggu hingga mendidih dan tambah lagi lima gelas air, tunggu hingga mendidih dan tambah lagi lima gelas air. Sering melalui proses panjang tersebut, saringlah airnya dan minum secara teratur. 
  • Daun ini dapat mengubati penyakit jantung. Penyakit jantung pada umumnya disebabkan oleh tekanan darah tinggi. Caranya, ambil daun sukun tua dari pokok, cuci bersih, kemudian jemur sehingga kering, selepas itu rebus daun sukun menggunakan lima gelas air. Rebusan tersebut kemudian ditapis dan minumlah secara rutin untuk mendapatkan hasil yang maksimum. 
  • Daun ini pada awal mulanya, hanya digunakan untuk ubat tradisional, mengubati penyakit ringan sepert panu, sariawan dan pegal-pegal. Digunakan untuk obat sariawan dengan cara menghancurkan dan melekatnya di bahagian mulut yang terkena sariawan. Sedangkan untuk merawat sengal biasanya menggunakan rendaman daun sukun untuk merendam kaki. Seiring berkembangnya era, daun tersebut banyak diteliti dan mampu mengubati pelbagai penyakit kronik. komponen aktif ubat-ubatan. Berikut kami ulas, manfaatnya secara lebih terperinci. 
  • Sukun yang biasanya tumbuh dengan tinggi 30 m mempunyai bentuk daun yang besar yang berkilat, sementara di dasar daunnya terasa kasar. Kemudian kita beralih ke daun sukun yang mempunyai khasiat luar biasa. Tak banyak orang tahu bahawa daun sukun mempunyai khasiat bagi kesihatan. 
  • Berdasarkan kajian, daun sukun boleh merawat penyakit kronik seperti kanser, kencing manis, jantung, kegagalan buah pinggang, asam urat, dan banyak lagi. Hal ini kerana daunnya mengandungi sebatian yang berkhasiat bagi tubuh seperti asid hidrosionat, polifenol, tannin, quercetin dan artoindosin. Kompaun tersebutlah yang kemudian dimanfaatkan untuk merawat pelbagai penyakit, khususnya kompaun ortoindonesion dan quercetin yang banyak digunakan untuk bahan obat. 

Sedangkan bagi anda yang menderita asam urat, anda juga boleh menggunakan daun sebagai ubat yakni dengan cara mereneh satu genggam daun sukun yang telah dikeringkan. Kemudian tambah gula batu atau madu. Tak hanya penyakit itu saja yang boleh diubati, ada pelbagai penyakit lain seperti menurunkan kolesterol, menurunkan kadar gula darah dan mencegah inflamasi dan keradangan. Pilihlah daun yang tua yang berwarna kecoklatan untuk rawatan. Begitu besar manfaatnya, sehingga saat ini daun sukun banyak dihasilkan menjadi ektrak daun sukun.

Demikianlah maklumat kesihatan tentang faedah daun sukun yang belum banyak kita ketahui. Setelah mengetahuinya, tidak ada salahnya untuk mencuba untuk rawatan. Daun sukun, selain sihat juga termasuk herba alami dan tidak mengandungi bahan kimia.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon