Friday, August 12, 2016

Faedah Beras Merah untuk Diet dan Kesihatan

Maklumat kesihatan Faedah Beras Merah untuk Diet dan Kesihatan. Apabila dibandingkan dengan beras putih, ternyata manfaat beras merah untuk diet dinilai jauh lebih baik. Walaupun nasi yang berasal dari beras putih sangat berguna untuk kesihatan tubuh, akan tetapi beras putih ternyata kurang sesuai untuk dijadikan menu dalam program diet. Beras putih mengandungi banyak zat yang diperlukan oleh tubuh, seperti vitamin B, asid amino, serat, dan juga karbohidrat kompleks, akan tetapi apabila anda sedang menjalani prograam diet, umumnya anda bakal dianjurkan untuk kurangkan konsumsi dari karbohidrat, terutamanya karbohidrat yang berasal dari nasi.

Untuk anda yang sedang menjalani program diet, namun tetap ingin mengkonsumsi nasi, anda boleh menggunakan beras merah untuk menggantikan beras putih yang biasa anda konsumsi.

Faedah Beras Merah untuk Diet


Faedah Beras Merah untuk Diet dan Kesihatan

Untuk anda yang sedang menjalani program diet, manfaat beras merah untuk diet lebih banyak apabila dibandingkan beras putih, sebab beras merah mempunyai kandungan zat antosianin yang beradadi lapisan merah yang terdapat pada beras merah. Antosianin mempunyai banyak manfaat untuk kesihatan tubuh, mulai dari antioksida, antiglisemik, anti-kanser dan anti hipertensi. Selain itu beras merah juga rendah akan kalori, sehingga selamat untuk dimakan.

Seperti yang telah diketahui oleh masyarakat umum, apabila dilihat sekilas beras merah kelihatan sama sahaja dengan beras putih, yang membezakan adalah terletak dari warnanya. Perbezaan lain adalah harganya, beras merah relatif lebih mahal, kerana beras merah merupakan jenis beras yang jarang ditanam. Beras merah mempunyai beberapa keunggulan apabila dibandingkandengan beras putih. Namun beras merah mempunyai tekstur yang lebih keras, sehingga untuk memasaknya memerlukan masa yang cukup lama. Selain itu rasa dari beras merah juga tidak seenak beras putih, sehingga masih banyak orang yang enggan untuk mengkonsumsinya.

Beras Merah untuk Diet Sihat yang Alami


Menghasilkan sel-sel DNA
Beras merah ternyata juga boleh membantu anda untu menghasilkan sel-sel DNA. Faedah beras merah untuk diet boleh anda rasakan apabila anda memakannya secara rutin. Namun sebaiknya pada saat mengkonsumsi beras merah anda imbangi dengan mengkonsumsi jus buah-buahan.

Baca faedah jus buah bagi kesihatan manusia

Meningkatkan sistem kekebalan tubuh
Beras merah mengandungi banyak nutrisi, seperti zat besi, mangan serta zinc yang dapat membantu dalam pembentukan sel darah merah, sehingga dapat menghindarkan anda dari risiko anemia dan juga sistem kekebalan tubuh juga akan meningkat, sehingga sangat menyihatkan untuk anda sepanjang menjalani program diet.

Baca faedah buah epal fuji boleh meningkatkan kekebalan tubuh
Baik untuk pencernaan
Ketika anda sedang menjalani program diet, mungkin anda akan dibingungkandengan menu makanan apa saja yang harus anda konsumsi, sebab biasanya terdapat banyak pantanganmakanan tertentu yg tidak dapat anda konsumsi. Beras merah selain baik untuk membantu program diet, ia juga mempunyai kandungan serat 6 kali lebih banyak apabila dibandingkan dengan beras putih. Oleh kerana itu beras merah sangat baik untuk melancarkan pencernaan, mengawal gula dalam darah, mengurangkan risiko kanser, mengurangkan risiko buasir, serta dapat mencegah timbunan dari kolesterol jahat.

Baca faedah terung untuk kesihatan pencernaan

Boleh membuat kenyang lebih lama
ketika anda ingin berjaya melakukan diet dengan cara yang alami, mengkonsumsi beras merah untuk diet sangat baik untuk dilakukan, kerana beras merah yang banyak mengandungi karbohidrat kompleks serta dianjurkan untukdapat bikin anda lebih lama merasa kenyang.

Itulah beberapa maklumat kesihatan tentang penjelasan mengenai faedah beras merah untuk diet dan kesihatan tubuh, walaupun beras merah mempunyai rasa yang kurang enak, serta cara memasak beras ini juga cukup sukar dan memerlukan masa yang cukup lama, namun beras merah mempunyai banyak manfaat dan khasiat yang baik untuk kesihatan tubuh kita, sehingga beras merah boleh dijadikan sebagai salah satu alternatif makanan pokok untuk anda yang sedang menjalani diet.

Apabila anda menginkan hasil diet yang sesau dengan keinginan anda, maka anda boleh cuba untuk memasukkan beras merah dalam program diet anda, Untuk hasil yang lebih optimum, anda boleh menggabungkan beras merah dengan sayur-sayuran, buah-buahan, protein, dan pelbagai jenis lemak sihat. Jadi, apabila anda telah mengetahui beberapa fakta tentang manfaat daripada beras merah untuk diet dan kesihatan seperti yang telah dijelaskan diatas, semoga anda boleh cuba sendiri khasiatnya, sehingga diet yang anda jalani dapat berjalan lancar dan sihat selalu.

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon